AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.598

Trimboxen sänkte förbrukningen - RIKTIGT test

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har länge varirt ganska osäker på min Mehrleistungbox funktion för att faktiskt sänka bränsleförbrukningen på min 320D 150hk med Automat (11 200 mil på mätarn), så jag bestämde mig för att göra ett riktigt test med så snarlik körstil som möjligt.

Sträcka: 44 mil enkel resa, Totalt 90 mil. Tur och Retur Stockholm - Anderstorp (Scandinavian raceway Park) E4 via Värnamo till 27:an
Last: Bil med 2 personer, full packning + Släp på ca: 750-800 kg.
Lufttryck: Satt på max rekommenderat på bil och 3.6 kg på släpet.
Hastighet: Runt 105 km/t på motorväg, annars på hastighetsbesgränsning.

Förbrukning med boxen HELT urkopplad
Uträknad genom Liter tankade delat med kilometer körda enl tripp: 9.3 L/100km
Datorn visar: 8.1 l/100km

Förbrukning med boxen INKOPPLAD på 50%
Uträknad genom liter tankade delat med kilometer körda enl. tripp: 8.6L/100km
Datorn visar: 7.2L/100km

Jag vill poängtera att jag har kört försiktigt och mjukt under alla accelerationer, god framförhållning och inte gasat i onbödan. Jag har verkligen försökt köra så lika så möjligt åt båda hållen och tankat på en mack med samma "varumärke" som den jag tankade på i Stockholm. Det verkar som att boxen fungerar som den ska.. Den sänker verkligen förbrukningen på min bil. Om det sen har att göra med att bilen har mer vrid opch därför håller lock-up längre eller vad nu skillnaden är, så är skillnaden i förbrukning för stor för att säga att det skulle vara en tillfällighet.

Till saken hör att förbrukningen sjönk till 8.3 l/100 km på nästa långkörning T&R Stockholm - Karlskoga (Gelleråsen) med ungefär samma körstil.
Då jag under sommaren kommer att göra ganska många körningar med samma last (eget släp och samma motorcyklar kommer att vara lastade) så kommer jag fortlöpande att rapportera hur bilen beter sig. Jag funderar även på att öka på boxen för att se vad det kan ge.

//amullo
---
Visa användare
2.407
amullo
Kört T&R Karlskoga nu i veckan med släp igen..

Sträcka: 50 mil T&R Stockholm - Karlskoga (Gelleråsen)
Last: Bil med 2 personer, full packning + Släp på ca: 750-800 kg.
Lufttryck: Satt på max rekommenderat på bil (2.8 fram och 3.3 bak tror jag) och 3.6 kg på släpet.
Hastighet: 105-110 km/t, farthållare.

Körda KM: 502km på tripp
Tankade Liter Diesel; 41,5

Förbrukning med boxen INKOPPLAD på 50%
Uträknad genom liter tankade delat med kilometer körda enl. tripp: 8.3L/100km
Datorn visar: 7.2L/100km
Visa användare
2.407
amullo
Dax igen.. Round trip Stockholm - Götene - Karlskoga - Stockholm nu till helgen. Rapport kommer.

//amullo
---
Visa användare
2.407
amullo
Sådär ja!!

Till o från Gelleråsen med släp..
Slutade på 8.357 liter per 100 km denna gång (Beräknad på körsträcka kontra tankade liter, då boxen muppar färdatorns beräkningar)

Helt OK att ligga på 0.83L/Mil med ett släp på 800 kg efter fullastad bil och 105 på motorväg och annars på hastighetsbegränsning..

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.