|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har funderat en del på det här med bredden på däcken och hur det påverkar bränsleförbrukningen. I min instruktionsbok står det att sommardäcken ska vara 185 breda, men det sitter 195:or på bilen. Hade jag tjänat något på att köpa 185:or nästa gång det är dags att byta däck? Trots allt fyra cm mindre gummi i marken mellan 185 & 195. Högre rullmotstånd och luftmotstånd! Nu har jag iofs blivit sugen på 205:or med den enkla motiveringen att det "ser bättre ut" ;) Så! Hur mycket mer soppa drar bilen med bredare däck? Eller är det högst marginellt? | |
|
det här inlägget ger väl inte något svar egentligen, men så här gjorde jag. Jag hade 225:or och bilen spårade väldigt mycket, den "klättrade" riktigt i spåren i vägbanan så man fick sitta och hålla emot allt för mycket, det blev inte någon trevlig körning så jag gick ner till 205, och det blev en helt annan körning, och en sak till: när jag släppte gasen och lät bilen rulla så kände jag omedelbart efter däckbytet att rullmotståndet var betydligt mindre alltså bilen rullade lättare och det var så påtagligt att det var lite ovant i början, och därmed borde svaret på din fråga vara att bränsleåtgången blir mindre. Utseendet har jag helt lämnat därhän att jag fick en bil som var trevligare att köra var viktigare för mig mvh Uffe/bildock |
|
| På min förra 330xi gjorde det 1dl/mil att köra med 225 istället för 205 så visst påverkas soppaförbrukningen negativt när man har bredare däck | |
|
Generellt kanske det är så, men det är inte säkert. Jag har samma förbrukning med mina 205 vinterdäck som jag har med 225/255 sommardäck. Visserligen skiljer det ju mellan sommar och vinterkörning också. I vissa fall kan det nog vara större skillnad mellan olika däck av samma dimension än det är mellan samma däck av olika dimension. Alltså, vill du ha låg förbrukning så fundera inte bara på 185/195/205. Titta också på vilka däck som har lågt rullmotstånd, och välj ett sådant. Ett 205 kan vara snålare än ett 185. |
|
|
Vill minnas att teknikens värld testade hur mycket däckdimensionen påverkade förbrukningen. Har för mig att de provade 185/15, 205/16, 225/17 samt 235/18 och alla de testade däcken var av samma fabrikat, modell samt med samma gummiblandning (som tydligen var av vikt för att kunna ge ett jämförbart resultat). Resultatet av testet var att det inte skillde speciellt mycket, 18"-däcket drog iväg lite men annars var det inte mycket som diffade. Jag kommer ihåg att jag själv blev förvånad att skillnaden var liten då jag levde i tron att bredare däck ökar förbrukningen markant. Hittar tyvärr inte länken eller tidningen ( jag tror att det var ca 2-3 år sedan). Ska kolla om jag hittar tidningen i stugan så återkommer jag med siffor. /Håkan |
|
|
Det kan nog stämma. Gummi och mönster är det som spelar störst roll. Footprinten är väl lika stor oavsett däckbredd med samma lufttryck. Att 18tummarna drog mer i tested kan ju ha berot på större vikt och mer tröghetsmoment med den större fälgen. |
|
|
Vilket däck finns i samma modell både som 185/15 och 235/18 och dessutom passande på samma bil? Tror inte heller man hittar dessa två dimensioner med samma gummiblandning. Däremot är jag fullt övertygad om att förbrukningen kan variera mer mellan olika märken än mellan olika dimensioner av samma modell. När jag köpte min 530 satt det nya Bridgestone RE050 235/45-17 på Style 5. När jag sedan bytte till Hankook Ventus K104 235/40-18 på Style 42 så fick jag en ökning av förbrukningen på knappt 0,1 l/mil. ___ //Ulf |
|
|
Programmer : Nä, rent spontant håller jag med dig att det låter konstigt att hitta samma modell för 185/15 och 235/18. Ska kolla om jag inte hittar tidningen...Vill dock minnas det stod i testen att tillverkaren (om det var goodyear?) var nog med att ha samma gummiblandning i däcken då de annars menade att testen inte skulle bli rättvisande. Har nyss bytt bort mina RFT mot RE050 (samma dimension och däcktryck) och bränsleförbrukningen har faktiskt ökat. Visserligen marginellt men ändå. Av vad jag har läst så ska konventionella däck i regel ge lägre förbrukning än RFT. |
|
| Det finns däck märke/modell som täcker alla storlekarna. Dunlop SP Sport 01 t.ex. | |
|
ang testen som TV gjorde så hittar jag inte den men expressen/gt refererar till den här : Länk Kanske lite tunn på fakta men iaf...har sökt efter testen på tv men hittar inte. |
|
|
Tack för alla svaren! Intressant :) Om vi tar fälgarna då, påverkas förbrukningen nämnvärt om jag går från 15" till 16"? (samma bredd och rullomkrets på däcken) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.