|
|
|
|---|---|
|
Nu så är baslådan äntligen klar. Baslådan är specifik just för BMW Z3 därav lägger jag tråden här under Z3. Pga av brist på bra arbetsplats har det tagit lite väl lång tid men resultatet är otroligt mycket bättre än innan. Jösses, nu har man ju faktiskt tight och fyllig bas i en Z3. Jag var skeptisk men det går ju faktiskt. Jag har lite slutjusteringar kvar men jag är faktiskt mycket nöjd redan nu. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Hela mittkonsollen mellan stolarna som inrymde HK baslådan är borta och baslådan tar upp hela den platsen. Volymen är ca 14L (har för mig det iaf) och har hål för montering av överrullningsskydden (bågarna). Basen är en Focal Polyglass 21V2 och drivs av två av kanalerna (bryggat) från ett Rockford Fosgate Punch P400-4 Länk som är monterat på samma plats som det förtra slutsteget, upp till vänster i bagageutrymmet. De övriga två kanalerna driver ett par Infinity Reference CS som jag ersatt de främre högtalarna med. Högtalarna bakom stolarna är kvar och drivs av huvudenheten än så länge tills jag hittat lämpliga ersättare. Jag räknar detta ljudbygge som mycket begränsat då jag vill ha kvar så mycket original som möjligt. Ingenting av bilen har förstörts och alla originalkablar är kvar oförändrade. Jag har dragit alla nya kablar längs de gamla "kabelstammarna" så det gick pga detta åt: 9m 1,5mm²-kabel (slutsteg till framsystemet) 9m 1,5mm²-kabel (huvudenhet till högtalare bakom stolarna) 4m 0,75mm²-kabel (delningsfilter till tweeters i dörrarna) 2m 2,5mm²-kanel (slutsteg till baslåda) 5m lågnivå-/signalkabel (huvudenhet till slutsteg) 5m kontrollkabel för att slå av och på slutsteget (huvudenhet till slutsteg) 2m strömkabel 0,5m jordkabel --------------- 36,5m kabel i en liten Z3 | |
|
måste säga att det var ett jäkligt snyggt bygge du har lyckats med! Ser nästan ut som om det va tänkt att den skulle sitta så från början. Många timmar nerlagt förstår jag. |
|
|
Kanonsnyggt! Blir klart inspirerad att göra något åt min egen bil/bas. Vilket material gjorde du den nya kåpan i? Extra roligt var att se att du hade en Alpine stereo.....lika den jag har! |
|
|
Jo, det tog en hel del timmar. Dels för att jag från början endast hade en carport att jobba i och sen inte gjorde rätt från början. Baslådans underdel tog längst tid, men har man ett väl ventilerat garage ska det inte vara några problem att göra den på ett par dagar (för mig tog det 3 mån). Nedan lite bilder på den sista provpassningen samt grundmålning. Länk Länk Länk Länk Om man vill göra något liknande ska man inte göra som jag utan jag tror att det enklaste är att spänna upp fleecetyg enligt den här bilden. Länk Baslådan är helt gjord i glasfiber med en tjocklek på ca 10-15mm förutom högtalarbaffeln som är i MDF. Jag skulle uppskatta vikten till 12-15kg. Jag ändrade lådans design och högtalarbaffeln under arbetets gång vilket medföra att jag har gjort av med en hel del plast. :) 15kg polyesterplast 4m² glasfibermatta 2m² fleecetyg 5kg glasfiberspackel I följande tråd kan man följa bygget något iaf Länk. |
|
|
Mycket snyggt resultat! Motsvarar ljudet allt arbete du har lagt ner då? |
|
|
Det är svårt att säga då jag inte har så mycket att jämföra med ljudmässigt. Det blev dock definitivt mycket mer arbete än vad jag räknade med från början. Men jag är rätt så tjurig och är nu helnöjd. Min nöjdhet är dock till stor del i att jag nu äntligen är klar. :) Men skillnad mot HK-basen är det definitivt, det blev otroligt mycket bättre. Det beror nog rätt så mycket på baselementet. Jag ville ha en rapp bas framför en som låter mycket och det fick jag. Den låter dock definitivt tillräckligt för min del och blir över. |
|
| Snyggt arbete! Även om jag själv inte bryr mig särskilt mkt om starkt ljud, kan jag förstå tjusningen i det hela - snyggt blev det i var fall! | |
|
Starkt ljud har jag heller aldrig varit ute efter. Det är ljudbalans jag vill ha då den klena HK-basen totalt försvinner i den höga dB-miljö det är i en cab i hastigheter över 50km/h. Det som då återstår, enligt mig, blir ett rassel som inte är särskilt angenämt att lyssna på. Med en bättre bas som fyller upp (inte tar överhanden), bättre högtalare överlag och lite kraftigare slutsteg blir resultatet en klarare och mer balanserad ljudbild även när man kör med taket nere. Men det är klart att då jag inte har lagt ner en förmögenhet och endast har ett fyrkanals slutsteg samt att allt ändå sitter i en cab så finns mycket mer att önska. Men då jag nu äntligen är klar och det är fint väder (ibland) är jag helnöjd. :) |
|
|
Hej, jag gjorde det lite lättare för mig (dock krävdes en del tålamod...). Köpte en tunn aktiv bas från Blaupunkt och monterade bakom förarstolen. Vilket fantastiskt lyft av det kassa originalljudet! Skulle tro att jag endast tappar ca 2 cm för förarstolens bakre läge. Länk |
|
|
Större bild... Länk |
|
|
Se där, det fungerar ju också! För mig skulle det dock inte fungera då jag verkligen behöver alla cm bakom stolen. Men den kanske fungerar lika bra bakom passagerarstolen? Nu när jag har kört ett tag med min låda måste jag säga hur grymt nöjd jag är. Den klarar mycket varierande musik och det är endast på mycket hög volym som den kan börja bluddra lite, dock bara lite. Jag har ännu ingen dämpull i lådan vilket kanske skulle förbättra ljudet en aning. Jag är faktiskt klart förvånad hur bra det fortfarande låter fast man kör i 90+ km/h med taket nere. Basen klarar definitivt att bryta igenom allt oväsen så som vindbrus etc. |
|
|
ozzikatten skulle vara tacksam om du kunde skriva hur du drog sladdarna. Blev det bra?Var köpte du basen? |
|
|
Jag har lagt en liknande aktiv bas under/bakom passagerarstolen. Tycker att det funkar bra. Dock har jag inte lyckats hitta ngn bra lösning för jordningen och återfallit till gamla "tonårsfasoner" och jordat i cigg-tändaren... Är således intresserad av att få tips bra jordpunkter. Försökte få jord i stolsskenor resp. säkerhetsbältets bultar - utan framgång (tycker att det borde funka?!?) Vågar man göra hål i "väggen" mot bagaget? Alternativt skruva rätt ner i golvet (känns inget bra ur rosthänseende). Btw, till Katzi, +hämtade jag från "kopplingsplinten" i motorutrymmet, och drog i befintlig genomföring in genom handskfacket, vidare under mattor/lister. |
|
|
Nu finns det en låda till enligt samma princip; sluten 8". Ett jäkla pill, jag följda dock boopidoo:s tips om en byggram att fästa fleecetyget på. Jobbigt, men kul - jag har lärt mig mycket! Låter bra, en snärtig bas, precis som jag vill ha den. Nu måste jag komplettera diskanterna fram bara..... Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.