|
|
|
|---|---|
| hallådär! jag har en hel del vibrationer i ratten i gupp. ganska otäckt i högre hastigheter. läste ett annat inlägg om liknande problem. någon svarade något om en skruv i styrsnäckan som går att justera. Någon som vet vart den skruven och snäckan finns? eller finns det någon som vet om det kan vara något annat? jag kanske också ska nämna att jag har ett litet glapp i styrningen. dyrt kanske? | |
| Eller att framhjulen och ratten KASTAR kanske är en bättre förklaring:P | |
|
att ratten och framhjulen kastar kan bero på dålig bussningar, byt bussningar i de sk. casterstagen. Bilen brukar fara fram o tillbaka över hela vägen om de är dåliga, blir riktigt otäckt. glappet i ratten kan ev. gå att justera bort, 1. dra åt muttern på rattstången, mellan ratt och pedaler. Den brukar glappa upp sig, dra inte för hårt för då går det ej att ställa ratten. 2. justera styrsnäckan, sitter på förarsidan och du ser den relativt tydligt i motorutrymmet. Jutera ej för hårt för då kan styrsnäckan gå sönder vilket blir dyrt. |
|
| inte den blekaste vart casterstagen sitter? kan någon förklara? bild eller ord:D | |
|
Hej HappyMealer, Det är del Nr 7 på denna skissen Länk sitter på den plattan som fjäderbenet sitter i vid hjulet och går snett bakåt och fäster i tvärbalken. |
|
| TackTack! | |
| Nu efter en lång tid har jag tagit mig tid att hissa upp bilen och bänt och tryckt med järnrör på alla olika stag. Jag hittar tyvärr inga glapp där. Jag börjar se över styrsnäckan igen och inser att jag måste göra mig av med glappet. Det borde vara ganska stor anledning till att den beter sig som den gör enligt mig. Dessutom så har jag glömt att nämna att Stöt dämparna är riktigt kassa. Den ena läker tillochmed. Kan det påverka dom kraftiga vibrationerna också? | |
|
Hej! Ja, det kan det absolut. Det verkar som du inte är helt hemma på att skruva bil. Du får inte fram glappet i casterstagen utan att veta hur man testar dom. Kan garantera att på en bil från -93 så kommer såna kast från dåliga dämpare och bussningar. Klart styrsnäckan kan glappa, men det ska ganska stora mil till för att det ska varra huvudorsaken. Om du bara försöker att få bort problemen med att strama styrsnäckan så kommer du 1)inte att bli kvitt problemet 2) sannolikt förstöra snäckan om man drar den så tight att mestaparten av glappet försvinner. Styrsnäckan är det SISTA du justerar efter att du vet att allt annat är OK. MVH Sakke |
|
|
har haft precis somma syntom på min 535 e34. bytte stötdämparna + lagringarna ovanpå stötdämparna. Blev en helt ny bil o köra. M-killen |
|
| Helt rätt! Jag är ingen stjärna på att skruva bil. Mer inne på tvåhjuliga fordon när det ska skruvas. Jag är mycket tacksam för svar! Jag har ett par nya stötdämpare som jag ska prova att byta till. Då är det lika bra att byta lagringarna som finns där. Jag kommer med uppdateringar så fort jag bytt! Tack | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Otäcka skakningar/kastningar i ratten kan även bero på stötdämpare som är totalt slut. Min stötdämpare vänster fram var helt slut och det var inte roligt varje gång man körde över ett brunnslock eller dylikt, speciellt i en sväng. Kändes som hjulet studsade som en ping-pong boll och ratten ryckte både hit och dit. Så det kanske hjälper med dina nya stötdämpare. Vi väntar på rapporten hur det blev efter bytet. |
|
Tippar på Pitmanarmen :) Min beter sig liknande och det är glapp i Pitmanarmen alternativt servot. Så förmin del behöver jag byta arm eller servo. |
|
|
En liten uppdatering! Jag har nu plockat ner den gamla dämparen. Man behövde inte ens kika noga för att se att både lagret och dämparen är helt slut. Kolvstången på dämparen var "upp äten" av lagret. Ca. 2mm mindre är kolven på den "ätna" biten. helt sjukt. Lagret var riktigt slut. fattades tillochmed några kulor. I morgon ska jag få det nya lagret så jag kan montera ihop skiten. antagligen imorrn kväll eller på torsdag får jag ihop den... om allt går som det ska dvs. Det verkar som mysteriet är löst. men man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken. Kommer med en till uppdatering när jag monterat ihop den. |
|
| Hur har det gått här då? Problemet löst? | |
| Japp! Igår fick jag ihop grejerna. efter många om och men. Fick lite problem med att hitta rätt fjäderbens lager. var tydligen någon större dämpare än vanligt. Men men . Problemet är ur världen! Nu blev den som en ny bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.