|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Grattis till er lyckade trimning! Jag la upp en länk på E90post till filmen för att läska amerikanerna med lite diesel power :-) |
|
|
Allroad: Riktigt trevliga siffror du har. Att bilarna ger så mycket effekt original visste jag inte. Skiljer det något mellan årsmodellerna 07-08-09 mån tro? Sportautomat, vad innebär det? //Stefan |
|
|
Hade en 335d E92 som lånebil medan jag väntade på min. Det är klar skillnad på växlingshastigheten mellan den och min, både i sportläge och i normal. 535d sportautomat är snabbare. Enligt ZF egen dokumentation växlar den t ex ner på 80 millisekunder! Sportläget mappar även om gasen + det ingår paddlar på ratten. Mekaniskt kan det vara samma låda i båda (?), på 535d är det 6HP28, men programvaran måste vara annorlunda. För de "nördiga" finns det lite vxllådsporr här: Länk ...och här när det är sönderkört och vi behöver delar... Länk |
|
|
Jag borde ha sportautomaten i min, har för mig att grabbarna på AutoPartner sa det då jag köpte bilen. Jag upplever växlingarna i sportläget som rappa och känner skillnad mot den vanliga automaten. //Stefan |
|
|
maltemalm: 17 sekunders agvastemp klarar den säkert :-) Skämt åsido, jag är mer intresserad av att veta att jag har en potent bil än att jag kör omkring och rejsar hela tiden. Den tid den laddar mer än original är högst begränsad. Det jag gillar och det värsta den kommer råka ut för är nattliga räder på Autobahn och ofta ligger du längre sträckor och "glider" kring 200 för att sedan ligga på hårt ett tag. På de 5 bensinturbo jag haft tidigare som varit vässade har jag även satt på racekat + grovt avgas. Med partikelfiltret blir det lite mer problematiskt. I värsta fall får väl det bytas ut. Får lägga undan lite slantar. I varje fall klart billigare än om lådan ger sig... |
|
| StefanL: det var sportläge även i den 335d jag lånade. Om du har möjlighet, testa en 535d med sportautomat hos en åf. Det vore intressant att höra vad du tycker. Jag tror att det hårdvarumässigt är identiska lådor men att styrningen av dem är annorlunda. | |
|
Grym film och en riktigt lyckad mappning verkar det ju som!!! Hoppas du förblir lika nöjd och att Automatlåda pallar trycket =) 0-100 på ca 5.5 sekunder om man tar tid på filme du har skickat är ju helt klart godkänt :D ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Allroad: Jag ska be och få testa den demo 535d som dom har så jag får känna om det är någon skillnad mellan bilarna. Jag har en uppgraderad programvara i min bil så den ska vara en aning snabbare än original, i alla fall upplever jag växlingarna mellan 2-3-4 som kvickare. Återkommer med mina intryck efter provturen i morgon. //Stefan |
|
| NikeMan: det är vinterhjul så 0-100 är inte riktigt vad det borde vara. Med 275:orna på lär det putsas lite. Som du säger, hoppas lådan hänger med... | |
| StefanL: glöm inte att det ska vara paddlar + knapp med SPORT för att det ska vara Sportautomat på bilen du kör (tillval). Tryck in SPORT-knappen, lägg över den i manuell och knappa dig upp och ner med spak eller paddlar. Då känner du enklast farten i lådan. | |
|
Har kört en repa med sommarhjulen nu (275/30-19), 0 - 210 för att kompensera för felvisning. Mätt med GPS så är mätarfart 205 lika med 200 verklig fart. Som ni ser växlar den precis vid 200 mätarfart men klarar väl 205 - 210 kring 18s. Till 100 går det ganska rappt, strax under 5,5s. Hade lite problem med fästet, körde på lappad och lagad asfalt men ganska grov så det bet ändå. Vid växling till 2:an släppte det en del. Länk |
|
| Den går ju riktigt bra. Trycker du på DTC knappen en gång eller håller du in den innan? | |
| Håller in den, ett tryck så stryper den mycket fortfarande vid en körning som denna. Det är dock lite lurigt just vid växling till 2:an då bakänden drog sig åt sidan. | |
| Så du kopplar ur den helt. Gör jag de på min bil spinner de jävligt mycket på 1an och 2an. Men skulle va kul att mäta med racelogic eller liknanade. Din bil går sjukt bra. | |
| Sevak: med vinterhjulen spinner det rejält men 275:orna biter, speciellt på lite skrovlig asfalt. Kom ihåg att när du kör på dynon får du koppla ur helt och på Vtechs dyno får du köra själv, en fördel jämfört med andra ställen där de ofta kör bilen åt dig. Jag kör helst min bil själv. | |
| Jädrar så gött klipp i den maskinen...! Blir riktigt sugen på en x35d nu ju :D | |
|
Jag står i valet och kvalet för att uppgradera till M dubbeleker 172 och hittade ett gammalt inlägg från Allroad: "Janne: Det är M dubbeleker 172. Grym fälg enligt mitt tycke och den är skodd med Continental, ej RFT från BMW. Ingår nödhjul. Jag järmförde med M dubbeleker 135, 18" med RFT och 172:orna hade bättre komfort." Allroad, Menar du främst stötighet eller spårighet? Är det någon mer som har jämfört detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.