AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.498

Ökad effekt på X35d motor

Sida 3 av 4
Janne: jag försökte fråga Wetterauer om deras "switch" var en PPC-liknande lösning men det var innan jag hittade artikeln och såg att det var en "fast" installation. I vilket fall som helst bekräftade det att de flashar bilen genom OBD porten.
Janne: jag beställde min bil 2 veckor före dig och får den ett par veckor efter. Alltså kring 4 veckor längre leveranstid. Var därför lite grinig när jag kom in till åf och skulle hämta lånebilen idag. Allt ändrades dock när det fanns en E92, 335d som väntade. Lagom inkörd. Vilken suverän bil, jag kan ha hur mycket försening som helst. Troligtvis enda alibit som fungerar när det gäller en coupé, "Jag vet älskling, det är lite svårt att få in barnen och den lastar inte så bra men det vara bara denna de hade att låna ut..."

All heder åt BMW-åf i Helsingborg som vet hur man tar hand om kunderna!!!
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Allroad

du har PowerPost

/Janne

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hej!
Vad blev det för trim till slut?
Har Dieselspeeds box. Avvaktar att V-Tech får klart med RTS-lösning till 535d, då det blir det en sådan istället. Kan dock inte installera det förrän tidigast till våren då sommarhjulen läggs på (kan ej köra rullande landsväg hos dem med vinterhjul...).
Dieselspeed har en ny box framtagen som klarar EDC 16+, C 35 som jag har. Byter troligen till den boxen vecka 10 då jag är nere i Tyskland och kan svänga förbi dem. Byts för en mindre kostnad inkl. att de kör bilen på rullande landsväg och mäter upp.
Ghost Rider
Länk

läs detta

Christer Andreasson
Vill bara meddela att jag släppt lösningen med att fixa detta genom Dieselspeed. Gjorde det samtidigt som RTS kom till BMW (kan byta mellan orignial och vässad map på 1 minut). Har hållit på att prova ut en "Extreme" mappning till bilen och ska in på rullande landsväg på lördag och testa. Med vinterhjul gör bilen 0 - 200 på ca 17 sekunder med strypt effekt och hjulspinn på 1:an så effekt finns där. Mappen är så långt riktigt bra och inga sidoeffekter märks. Känns grymt bra. Får nog patentera den så att inga andra dyker upp ute på vägen med samma (eller hur Janne...)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vad pratar vi om för effekter?

//Stefan
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Allroad>>
Vad får du för avgastemp nedströms turbin med den häftigaste mappningen?
StefanL: Bilen kommer att testas på hk/nm i morgon lördag hos Vtech. Min gissning är 340 - 350 hk/700 nm. Återkommer

NPe: oklart om avgastemp kommer att testat i morgon. Om det behövs göras åverkan på bilen för att få in sensorer kommer det inte att göras sådant test. DMS har dock gjort >400 st 535d med ca 344 hk/700 nm med gott resultat sedan flera år tillbaka så hamnar effekten där omkring känner jag mig relativt lugn. Sedan är det mest i testfasen man (i varje fall jag) kör som en biltjuv så det ska förhoppningsvis hålla bra. En kollega kör en DMS uppgraderad 535d sedan 600 mil utan minsta problem.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Intressant. Jag hade 340hk och 720nm men min moddade AC schnitzer box

//Stefan
Ska givetvis vara att kollegan kört 6000 mil ovan...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har massor av mätningar mrd min race logic. Trim 5,3s resp 5,86s original 0-100
Sjukt bra drag från ca 100 km/h med trim

//Stefan
StefanL: körde upp till Trosa för bänkning igår, 120 mil t o r. Ska se om jag kan ladda upp kurvorna någonstans senare men det var klart intressant att se vad den gav. Det var lite mer än jag uppskattat...

Mappen har ju gjorts på "distans", dvs de har gjort en mapp, jag laddar in med RTS, ger feedback och de justerar. På det sättet tog vi fram en grundmapp för bänkningen. Den var relativt bra från början. Effekten tappade lite i högre registret och vridet var liiiite för högt (högsta vridet för personbilsdiesel som de uppmätt i den bänken enligt en person som jobbade där...).

En snabb justering gav riktigt fina kurvor med något högre toppeffekt och nerjusterat nm. Vi körde även med original och jämförde för att se att siffrorna verkade rimliga; vi bänkade med mina vinterhjul, av högfartsmodell och det kan tydligen vara lite kinkigt. Bänken var avancerad med många alternativ för mätning.

I vilket fall som helst, här kommer resultatet: Original gav den 308 hk/574 nm på motorn. Ommappad blev det 376 hk/735 nm omräknat till motorn. På bakhjulen var det ca 335 hk. Alltså verkar 17 s 0 - 200 med spinnande 1:a och vinterhjul inte helt orimligt. Mappen är lite mer "nervös" än original, ungefär som när man trycker in sportknappen original (jag har sportautomaten). Inga andra negativa aspekter. Mätaren för momentan förbrukning visar t ex rätt och den drog inte mer än 0,68 på vägen hem, 135 km/t i snitt och farthållarkörning.

Ett par medlemmar på detta forum provkörde uppe i Trosa och de tyckte den gick ganska bra... Jag kan bara instämma.
Ny "oljebrännare" inhandlades i torsdags så nu är man ju tvungen att kika runt lite. En fråga ang RTS är inte produkten färdig från början eller hjälper du till med en ny bilmodell?
Jag hjälpte till med att ta fram en "Extreme" variant till 535d, ECC16+ C35. Vill man ha det "lilla extra" bör man sätt bilen i bänk och testa. Tog mindre än en timme att få fram den här mappen som jag är nöjd med.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Kan bara instämma med Allroad,
jag var där samtidigt och gjorde samma resa, med den skillndaen att min
bil gav några hk mer i orginal 312 och 568nm. Dock har jag 18" vinterdäck.....så omräkningen kan vara något olika.
Men det nya programmet är RIKTIGT trevligt, Var ute en sväng idag för lite mer adaption. Lite för nära till Trosa. Allroad får lite mer inkörning på vägen hem. Väldigt trevligt måste jag säga !

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
Om jag fått till det rätt kan man i länken nedan se 0 - 200 km/h. Betänk att det är vinterhjul och antisoinn är ej urkopplat. Med klocka i näven blir det knappt 17 s

Länk
Var försiktig med avgastempen. Den fullsändigt skenar iväg ju mer man trimmar, i synnerhet om man har partikelfilter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.