|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Länk Verkar som Evolve kan flasha via OBD uttaget på 335d-08. |
|
|
Synd bara att de bara finns i Luton England... /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Vet att Svensk Motoroptimering också kan flasha 335d och 535d via diagnosuttaget. Men den nya EDC17 som exempelvis sitter i 120d går inte att trimma ännu, varken ESS, Evolve eller någon annan kan det. Bara BMW själva. Flåklypa |
|
|
120d 177hk alltså. Flåklypa |
|
| Janne & Flåklypa: enligt vad jag fått fram på nätet så har 535d EDC16+ och inte EDC17. Detta ska gälla även de bilar som tillverkas nu. Har ni hört något annat? | |
|
Jag har också för mig att det fortfarande är EDC16 på X35d Flåklypa |
|
|
Hej jag fick informationen om EDC17 av ESS...........men det kan ju vara så att det fortfarande är EDC16+ på X35D. Skall kolla på fredag. Om det är så är det ju bra för oss, eller hur Allroad ? Då finns det ju ett antal alternativ. ESS, ChipCenter, Racimax m.fl. Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
| Stämmer, jag har redan bokat första tjänsteresan ner till Holland från Helsingborg. Inget flyg, blir bil och omväg runt Emden till Ruhrområdet på A31 på natten, en höjdare i en snabb kärra. Hinner man få den justerad före det så är det perfekt... | |
| Kontaktade åf idag för att luska om EDC16+ eller EDC17 på 535d utan att få napp. Ringde även BMW Solna men blev bortfintad i växeln. De har säkert tillsägelse "- Ringer det någon nörd och frågar struliga frågor som kan röra trimning så koppla runt dem några minuter och lägg sedan på luren..." typ. :-( | |
|
Så vilken är slutsatsen. Vad ska man välja för trim till en 335d eller 535d? Är sugen själv, men vet inte vilket trim man ska köra på. Eller så får man helt enkelt skita i trimsatser och byta ut hela bileländet. M3 hade varit kul om den funnits som kombi, eller ännu hellre C63 AMG om de bara hade kunnat göra avgasrören lite mer diskreta. /Christian |
|
|
När det gäller Chipcenter så har dom redan ett Steg 1 till 120d 177hk (som dom tror det sitter EDC16 i). Intressant minst sagt. ;-) Flåklypa |
|
|
Hej försökte igår kolla i kompisesens nya 535D om det lätt gick att se vilket version av styrningen.........men då hade man varit tvungen att lyfta boxen. Har ju ingen utrustning för att läsa av systemet .....:-( Så det blir att vänta tills jag fr bilen vecka 29 och forska vidare. 177-hästarsmotorn har väl EDC 17 ?? Bimmerfrei, det är klart att du skall trima din 335d, du har helt säkert EDC 16+ i din och då finns det många olika varianter. ESS, ChipCenter, Racimax, om du vill köra via ODBII-uttaget och vill du köra box så finns det en uppsjö av sådana. Provade en M3 cabrio i går med DKG-lådan. Kul bil, men det som impade mest var absolut lådan.........:-) Den vill jag ha till min 535D, men få hålla tillgodo med sportautomaten så länge. Tacka vet jag dieselvridet.......M3-an var kul en stund, krävdes mellan 5000 - 8000 varv för att det skulle skjuta på, men då gick det rätt OK. Näe det behövs tvångsmatning av luften för att det skall vara kul hela tiden. Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Janne. Exakt, 177 hästaren är EDC17 men ändå så har ChipCenter tagit fram ett Steg 1 till den samtidigt som dom påstår att det är EDC16. Chipcenter är med andra ord ute och cyklar och det faktum att dom redan har ett Steg 1 får mig att undra om de övriga modellerna också hade Steg 1 innan det ens gick att trimma dom. Men för EDC16(+) finns det många firmor som kan trimma via OBD. En god vän till mig trimmade sin 525d-08 hos Svensk Motoroptimering (via OBD) och det blev riktigt bra. Flåklypa |
|
|
Wetterauer verkar seriösa och de har ett trimalternativ med en box som man kan ställa om mellan original eller trimmat. Eftersom de jobbar med OBD trimning antar jag att det är en mobil box, typ PPC som man använder för att läsa in nytt program. Är det någon som vet mer om detta? Länk |
|
|
Här är bra länk på alterantiva trimfirmor i Tyskland på x35d motor Länk |
|
| Gömde skriva ovan att man i länken kan se switchen som Wetterauer har. Monteras i handskfacket och verkar vara en "fast" installation. | |
|
Hej Allroad: Intressant artikel. Racimax i Sverige verkar ha Wtterauer-programvaran. Exakt samma siffror, bra med switch. Dieselspeed verkar ha fått bra fart på grejorna och diffspärr, men den var dyr!!! Hr mailat dom om det finns representation i Sverige. /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
| ...och givetvis satt Wetterauer-switchen under ratten och ingen annanstans. Fick förresten svar från Wetterauer på fjärde e-mailförsöket... | |
|
Janne: Du har rätt i att det ser ut som om Racimax har Wetterauers programvara. Stegen och effekt/vrid är likvärdiga. Dock är priset faktiskt lägre och kostnaden för garanti klart lägre än för Nordic eller Chipcenter. Har du fått bekräftat av dem att det är Wetterauers programvara och att de samarbetar med dem? Detta var intressant! |
|
|
Allroad: Jag faktiskt inte frågat ännu, skall också kolla med min kompis Claus på Turbocenter. Fick svar från Dieselspeed idag, deras lösning är en DieselBox, som Promotech, KCR m.fl. De har ingen representation i Sverige, men var villiga att skicka en box........... Vad svarade Wetterauer ? /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.