|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hämtar inom kort ut en ny 535d och kommer vilja uppgradera den. Kravet på uppgraderingen är 1) Bra rykte på firman, 2) Kunniga inom området, 3) Gärna bra referenser, 4) Någon sorts garanti att köpa till, 4) seriell programmering av ECU som kan ställas om till original när bilen ska tillbaka Box faller bort, har använt tidigare men känner att den här bilen förtjänar lite proffsigare uppgradering. Efter att ha skummat marknaden kommer jag fram till följande: - DMS och Wetterauer: verkar ha seriös approach, mest effekt och gott rykte men har tyvärr ingen representant nästgårds (bor i södra Sverige). - Superchips (Bluefin) och BSR hade varit intressanta om de tagit fram gränssnitt. Att göra uppgraderingen själv samt kunna återställa till original vid besök hos åf är bra idé som jag använt mig av på andra bilar tidigare. Ryktet säger att Bluefin kommer med gränssnitt till BMW men inget har dykt upp ännu. - Chip Center och Nordic: har liknande lösning med programmering av CPU på plats hos dem samt åtar sig att återställa till original. Innebär att man får lämna in justerad bil till åf vid t ex service. Går också att få (dyr) garanti med viss (begränsad) omfattning. Frågor: * Är det någon som har något annat (seriöst) att rekommendera? * Är det någon som har erfarenhet av Chip Center eller Nordic på denna motor? Jag har själv positiv erfarenhet från Nordic, har släppt loss dem på ett par Saabar tidigare. Fick bl a ett turboras då men det hanterade de inom garantin och i direkt kontakt med Saabverkstad. Proffsigt. | |
|
Med erfarenhet av 5 år med BMW-dieselmotorer så är min upplevelse att det tar ca 3k mil innan bilen levererar full effekt, dvs motorn "lossnar". Senast gjorde det nästan 1l/100km och ett bättre vrid, tydligt märkbart. Om jag inte hade varit nöjd med vad som kom efter 3k mil så hade jag valt Wetterauer eller Turbocenter i Stockholm. Resten har jag inte bemödat mig om att kolla efter information eftersom jag frågade några seriösa verkstadsägare om deras erfarenheter. Olje och filterbyte efter 250mil är bilpedantens lag:) En garanti att har man tålamod till 3 k mil så får man mer effekt av sig självt det står jag för. En förarkurs på Länk gör 10ggr mer för föraren som ju hanterar fordonet:) Länk Lycka till! Asken |
|
|
Gick Förarutveckling i Nyköping, det var nog -95 eller -96. Om jag kommer ihåg rätt var det Peggen Andersson som var där och höll i det. Var inbjuden av BMW då vi var leverantörer till dem. "Fräste" omkring i 318i och kan intyga att effekt inte är allt för upplevelsen. Angående väntan i 3K mil. Ta bort K så vet du hur länge jag vill vänta... |
|
|
Grattis, då smakade du på det före mig:) Köp dig en BMW 850 istället som sidovagn, gentlemän åker 12 cylindrar vet du väl:) Mvh Asken |
|
|
Jag kan starkt rekomendera ESS (www.esstuning.com) jag har chipat både 120d och 330d och 330d hade jag kcr-box i tidigare, men ess chip var mycket bättre. Har dessutom haft tre kompressorbilar därifrån och det är verkligen duktiga och seriösa killar. |
|
| ESS utan tvekan, kunde inte varit mer nöjd med dem :) | |
|
Med min något begränsade diesel kunskap skulle jag säga Wetterauer eller ESS. Mvh /Tobias |
|
|
Hej Allroad då är vi två som väntar på leverans. Min bil tillverkades i midsommarveckan och skall enligt uppgift vara leveransbar vecka 29..... Har också kollat runt lite och pratat med både ESS och chipcenter. Ingen av dessa har ännu någon programvara till den uppgraderade boxen EDC 17. Både ESS och ChipCenter trodde att det kan finnas någonting framme om en tre fyra månader tidigast. Bluefin vore trevligt att ha, för att kunna återställa själv. BSR har jag också pratat med, de tycker att BMW är för litenn marknad för att bry sig om........så de kommer inte ta fram något för PPC. När får du din bil ?? Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
ESS Tuning Har läst så jäkla många goda ord om företaget att jag själv kommer att besöka dom med min 120d 177hk. |
|
|
Hej Janne: Har BMW kommit med ny datorhårdvara på X35 dieseln? Om så är fallet vet du varför? De har kommit med ny dator på X35 bensin för att försvåra trimning. Mvh /Tobias |
|
|
Janne: Du var insatt, hur ny är styrenheten på X35d? Har du varit i kontakt med Wetterauer? Jag har försökt få kontakt med dem men utan resultat (har t o m skrivit på tyska...) Enligt Motor Nord ska Bluefin vara på G till BMW, har dock inte kontaktat dem om det. Hur fungerar din CR5+ box? Är du nöjd? Den borde väl fungera till en X35d även om det är ny styrenhet? Kanske får börja med det... Bilen skulle ha levererats v27 men enligt åf är det försening på alla bilar med X35d motorer. Min bil ska komma till åf v31 som det ser ut just nu. 535d sedan, titansiver, M-sport, sportvxl, 19'. Jag längtar... |
|
|
Tobias: Ja enligt uppgift så har de bytt till något som heter EDC17 och enligt ESS och ChipCenter så är det 'lite pyssligt' att få till gränssnittet, Vilket väl betyder att det är för att försvåra trimmning. Allroad: Har mailat MotorNord men ännu inte fått svar. CR5+-boxen funkar bra, men jag vill ha riktig programvara.........men jag kan ju börja med den. Det funkar även på EDC17-systemen. Pratade idag med en snubbe på Racimex i Märsta och han påstod att X35d inte hade EDC17, utan den gamla EDC16+. Får kolla med min kompis som fick sin 535d E61 för en månad sedan. Skall träffa honom på fredag. Det låter inget bra med förseningar.........får kolla med min åf ! Vad är det för 19" som du har beställt ? Är sugen på 19" också och vill inte ha RFT-däck. /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Med EDC 17 så är det bara att vänta eller köpa box och då skulle iaf jag vänta. Det sitter även EDC 17 på X20d 177 hk. Det finns inget verktyg som kan programmera om dom i dagsläget förutom återförsäljarens egen utrustning. Flåklypa |
|
|
Janne: Det är M dubbeleker 172. Grym fälg enligt mitt tycke och den är skodd med Continental, ej RFT från BMW. Ingår nödhjul. Jag järmförde med M dubbeleker 135, 18" med RFT och 172:orna hade bättre komfort. Kolla gärna om försening, jag beställde 10 veckor före leverans och blev utflyttad 4 veckor = 14 veckors leveranstid! Om du inte blir drabbad tror jag att jag tar ett snack med åf igen... |
|
|
Janne: såg precis att du är bosatt i Solna, då har du väl gräddfil i kön och slipper vänta! Bara att rusa upp på huvudkontoret och gapa lite... |
|
|
Allroad: Jag handlade inte i Solna, utan i Vällingby, jag gillar inte Solnaanläggningen. Ska ringa säljaren idag och höra vad som händer. Har varit inne på 172:an och gillar den skarpt. Så det får nog bli ett uppsättning av dom. Så använder jag 135:orna till vinterdäck och säljer av RFT 18". På 330:an har jag Pirelli PZero, grymt bra grepp.. /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
| Janne: fick din kompis sin 535d utan försening? Om du inte har försening på din bil vore det intressant att veta när du beställde den för att jämföra med min beställning. | |
|
Allroad han fick den till och med en vecka tidigare än utlovat från början......... Har ännu inte fått tag på min säljare. /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Allroad: Min bil är tillverkat enligt plan, d.v.s. vecka 25 ! /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Janne: får man be dig avslöja när du la in beställningen på bilen? Jag börjar ana ugglor i mossen, typ att åf glömt beställa min bil i tid... |
|
|
Allroad: Sista veckan i april. /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.