|
|
|
|---|---|
|
Tja har ägt en 318i touring 04 i 3 år nu...klockrent...inga fel går hur fint som helst... den har gått 7500 mil är jag lycklig lottad och borde köpa en lott eller är dem så fina? väntar jag mig många fel nu i framtiden ? tok nöjd bmw ägare ! | |
|
Jag hoppas det är standard. Jag köpte för en månad sedan en 320 som gått 5600 mil ;) Har 300 mil till en oljeinspektion, så man får se vad underhållet går på i olika omgångar. |
|
|
Va kul att du är nöjd, det är ju det som är tjusningen med bmw, körglädje till max :) jag har haft min i 4 år nu och kanonnöjd, men det är dax att byta känner jag, har kört 6000 mil utan några större problem, men är sugen på att byta nu. //Palle |
|
|
Du köpte din bil när den var ca 1 år gammal och har kört den i 3 år utan problem, det är som det ska vara skulle jag vilja säga. Inget annat är acceptabelt tycker jag, din bil är ju fortfarande ganska ny. Men verkligheten ser många gånger inte ut som i ditt fall. Men E46 är ett rätt säkert köp skulle jag vilja säga och den lilla fyran på 2 liter och 140 hk är faktiskt rätt pigg för att vara en liten rak 4:a. Dock har ju E46 haft en del problem med framvagnen, leder som varit gjutna i länkarmarna och som gett upp titt som tätt, vilket gjort att ägarna tvingas byta hela länkarmen, visserligen har det gått på garanti/goodwill men det medför ändå lite besvär för ägaren. Det verkar dock som om senare E46 inte är lika hårt drabbade. Har du tänkt att byta ut din bil snart eller ska du fortsätta köra med den? Bilen kommer hålla många många mil till men förr eller senare så kommer du att behöva byta några enstaka delar på den. Typiskt svaga punkter på BMW som jag kan komma på nu på rak arm: Motorn är rätt skottsäker om du sköter den rätt, den svaga punkten heter vattenpump och är outgrundliga anledningar delvis tillverkad av plast, plasten spricker och pumpen släpper sitt hjul och cirkulationen upphör med kokning som följd. Många byter pump i förebyggande syfte vid 10 000 mil för att slippa besvär, då kan man lika gärna ta termostat + hus och div remmar när man ändå håller på. Det här är inte så fasligt dyrt. 13 - 15 000 mil, lite beroede på hur hårt liv bilen har haft, bör skivorna fram börja bli tunna och då får man även byta dem. Saker som brukar komma efter 15 000 mil, bussningar i framvagnen (mindre känsligt på 3-serien), stötdämpare, skivor bak, hjullager och silentblock. Hur länge dessa delar håller beror till stor del på vilket liv bilen har levt. __ Min bil: Länk |
|
|
Jag hade en 325a innan som jag körde 40k mil med, utan andra problem än det vanliga servicedetaljerna. Och ja, jag var otroligt nöjd med denna (tjänste)bil. Så när det var dags för bil hemma skaffade jag en 330 som jag också är otroligt nöjd med, ett elfel har det varit som ett ledde till startproblem (bensinpump). Så E46 är en pärla, du kommer säkert få många mil till ur din 318. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.