|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Skulle ge mig ut i garaget en pigg söndagsmorgon för att justera min handbroms. Tänkte att det kan väl inte vara något problem, jag sökte ju i mektipsen och det kände jag igen från andra bilar jag haft. Bulthål, kugghjul innanför, lång skruvmejsel. Något frustrerad blir man när man inte hittar något annat än ett par fjädrar, inget kugghjul att snurra på där inte. Bilen är en 2002 års modell av 525 med automatlåda. Hur justerar jag handbromsen på en sådan? mvh Magnus | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är lika som andra bilar =tandat kugghjul du kan kika i min 540 blogg hur det ser ut. Länk 2007-02-18 Det ska dock släppas 12 kugg efter fastlåsning sedan justeras vajrarna så det börjar ta på andra hacket. Men det där med 12 kugg får du ta med en nypa salt man får känna på hjulen när det börja ta lika på bägge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för snabbt svar Hasso. Jag har läst din blogg och tittat på bilderna och förstår ingenting. Jag måste nog ha en annan modell på mina bromsar. Fjädrarna som sitter klockan tre och nio på dina bilder sitter klockan sex och tolv på min och något kugghjul står inte att finna ens med nyputsade glasögon. Jag offrade halva F1 loppet(till hustruns glädje) på att försöka ta loss bromsskivan och titta efter lite bättre men den satt naturligtvis som berget. Har monterat tillbaks alla delar nu och inriktar mig på ett liv med dålig handbroms till nästa stora service. Det är inte roligt att erkänna ett misslyckande men det får gå för denna gången. magnus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De kan sitta kl 7-8 och el 4-5 på andra modeller enligt verkstadshandboken, blev själv lite konfunderad när mina satt mera 3-9. Jag får göra som Bosse bildoktor. kika över kanten på glasögonen :DD ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
fredde 7 |
Mina sitter 12-06..... Magnus:skruva bort bromsoket(inl bygel) släpp eventuellt på handbromsen inne i bilen(sitter en anordning under damasken) sedan våldar du försiktigt med typ en trähammare på insidan underkant av skivan utåt.sedan skall du få loss hela trumman..bered dig på lite nya delar, brukar kunna vara rostigt. Vid montering justerar du "kugghjulet" så att hela backen ligger parallelt i trumman, skall vara aningen tight att få dit(skrapljud) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.