AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.430

E46: När blev antisladd standard?

Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Funderar på en E46 (coupé). Vid vilken årsmodell blev antisladd standard? Skiljer det mellan olika motoralternativ? Skiljer det mellan import/svensksålt?
Provkör en 330Ci så behöver du inte fråga någe mer. =)
Jag provkörde en hel del E46 Ci innan jag köpte min bil och ska du köpa en Ci så köp en års -01 och nyare. Då slipper du en hel del barnsjukdomar som Ci har haft.

När du väljer motor alternativ så är det fråga om hur mycket pengar du vill lägga ner, men det skiljer inte mycket när det gäller bränsle/service/försäkring osv när det handlar om 6Cyl motorerna.

Jag har en 330Ci och den ligger på ca 0,7dl/mil vid landsvägs körning om man kör snällt.

Så mitt tips är att satsa på en 330Ci du kommer upptäcka vilken underbar motor det sitter i den.

MVH
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Tack för det snabba svaret. Betvivlar inte en sekund att 330 är att föredra. Men jag tror du missförstod min fråga. Den gällde alltså antisladd, när blev det standard och skiljde det mellan motoralternativen vilket år det blev standard?
Gemini__
Kika här.
Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Dubilidu -

330:n kom väl först 2001 så de "barnsjukdomar" du menar, måste väl vara snabbt räknade? :)

0,7 på landsväg måste är väl ändå i 90-100 då? Jag kommer sällan under 0,8-0,85 i normalfart på landsväg. (ca 120)
"330-mike"

Det var E46 Ci modellen jag snackade om inte just 330Ci (som lanserades sent -00). De tidiga E46 Ci (318-328) har haft en del barnsjukdomar som delvis var borta på E46 Ci nyare än -01 och framåt. En snabb sökning bekräftar oxå detta. =)

Min ligger på 0,7 på landsvägskörning (90km/h).

"SingleCoil"
Jo jag missförstod din fråga lite.... läser lite snabbt ibland. Sorry my bad...
Alla E46 har "ASC" standard fram till 2001/11 då det ersättes av "DSC". Dock så finns "DSC" som tillval innan 2001/11.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.