|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att öka inblandningen E85 i tanken på min 520i Touring -96 och har nu kommit till punkten där den börjar bli lite svårstartad och går ojämnt när den är kall. Varm går den helt perfekt. (Kör nu på ca 70% E85) Jag läste på en etanolsite att man kan köra ren E85 problemfritt om man sätter en "Termistor på 2.7 kohm i serie med tempgivaren för kallstarten." Kollade idag, men det är inte helt självklart var givaren sitter tycker jag, någon som kan ge ett tips om detta? | |
|
Är det inte bättre du köper en moped? 4-taktarna drar sjukt lite milen! "dubbel tempgivaren" sitter bakom oljefilterhuset under insuget! |
|
|
Det blir lite problem för du har ingen givare enkom till kallstart. Utan det sitter två givare i toppen, en till instrumentet och en till databoxen för insprutningen. Sedan bestämmer datorn att under en viss temperatur så ska den feta på men sätter du ett motstånd så kommer datorn att tro att motorn alltid går kall. __ //Niklas |
|
|
Tack för svar. Jo vitsen med det där är väl att det ska feta till blandningen. Ska se om jag hittar givaren enligt beskrivningen. |
|
|
Passa även på att byta till inställningsbar bränsletrycksregulator, de kostar väl nån tusenlapp... Länk Mvh |
|
| Smart föresten att använda en termistor, motståndet minskar när temperaturen ökar. Jag ska se om det räcker, annars får jag fundera på att köpa en bränsletrycksregulator. | |
|
Sådär, givaren lokaliserad och modifierad. Monterade även en termobrytare och ett relä som bypassar termistorn när kylarslangen blir 30 grader. Sen går motorn som original. Tack för er hjälp! |
|
|
Vart låg givaren? Kan du visa på Realoem?: Länk Är det en termistor på 2,7 Kohm du använde? Art.nr. på ELFA (om det var där du köpte den)? Många frågor men oerhört tacksam för svar... Mvh /Robban |
|
|
Det är inte fullt så enkelt. Förutom kylvätsketemperaturen så tar motorstyrningen bl.a även hänsyn till yttertemperaturen och temperaturen på luften i insugsröret. Allt vävs samman och styr insprutningsmängd (öppningstid) osv. Givare av termistortyp är standard, men däremot är det inte standard på resistansvärdena, så 2,7kOhm extra resistans i kretsen kan knappast stämma på alla bilmodeller. FP |
|
| Givaren är den främre av två snarlika kontakter som sitter på sidan av topplocket, under insugningsröret. Jag knipsade de två kablar som går från givaren och skarvade på en bit tråd för att förlänga den som är brun, samt till och från den brun/röda gjorde jag en slinga till termistorn som fästes på kylarslangen. När motorn är varm går den ju bra på E85 så därför gjorde jag ett reläarrangemang. Reläet kopplar förbi den extra termistorn över 30 grader, och starthjälpen går in vid 15 grader. Allt detta fick jag beskrivning på av en kille på etanolforum som körde med samma startlösning, somma som jag citerat i början. Termistorn är 4,7 kohm, ELFA 60-260-25. Termostat ELFA 37-912-82 men den har fel funktion så det behövdes även ett relä som sluter när strömmen bryts. Relä hade jag redan. | |
|
Blev den svårstartad på 70%? jag kör med 80% nu och den går lika bra att starta nu som på bensin den går kanske lite ojämt när det är 10 grader ute men det är bara nån minut efter start |
|
| Möjligt att det var mer än 70%. Men det började ungefär där. Nu ligger jag nog på 80-90%, tankar bara E85 nu. Startproblemen avhjälpta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.