AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
516

Någon som vet evapporator är för något??tillhör ac´n

Magnus Hallman
Hallå igen.Undrade förut om en kondensor,men nu har jag fått ett kostnadsförslag hem i lådan.På detta står det följande.Byte evapporator,accumulator,fyllning samt läck kontroll ac.När jag va där och provtryckte sa meken att kondensorn va trasig.Men nu fick jag alltså detta istället.Är evapporatorn & kondensorn samma eller????Och vad är accumulator för något??Vart sitter prylarna.Kondensorn vet jag ju.Men inte dessa prylar.Hjälp snälla
Mankan
Utan att veta så ger jag mig in på lite språkligheter. Namnet antyder något om att förånga och då tycker jag det borde vara "inomhusdelen" alltså den som kyler luften in till kupén. Dessa sitter väl ofta ganska jäkligt till, alltså antar jag att det är inräknat ett ganska stort antal arbetstimmar. Lite veliga på den verkstan eller?
Jo
26
Jocken
320ik-88
Evapporatorn(förångaren)sitter ihop med värmepaketet,det borde inte vara fel på den.Kolla upp om det är kondensorn som läcker,den sitter väldigt utsatt.Gör dock inte samma misstag som jag och sätt dit en begagnad.Den höll en månad innan den började läcka.Så nu har jag köpt en ny från avantia(2900:- och gjord i koppar istället för aluminium)samt att jag får fylla på skiten igen.Om du är lite lagom händig så byter du kondensorn och torkfilter(sitter under spolarburken längst ner till höger i motorutr) själv.Sedan är det bara att åka till en kylfirma som kan fylla systemet med r134(se till att få tag i en seriös firma som vakumsuger först).
Oj det blev ett fett utlägg det,men hoppas du blev lite hjälpt ändå.
Jo
26
Jocken
320ik-88
PS.Jag har ett torkfilter över(pga felköp)Dra iväg ett mail om du är intresserad så får du tel nr.Jag vet inte om det passar din heller men det tar jag reda på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.