|
|
|
|---|---|
|
Hallå Köpte en sprayburk med bättringsfärg (Aspensilver 339 /7) på Mekonomen, men jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Nyansen blir inte exakt rätt, blir enligt mina kritiska ögon en aning för röd i tonen (ingen jätteskillnad men den finns där). Dom blandar ju själva till färgen så jag vet inte om det kan vara det som gör att den inte blir perfekt eller om det är färgen på bilen som ändrat sig, är ju dock 11år gammal. Och vad anger /7 som står efter färgnr på etiketten i motorummet? Kanske nån som köpt någon annanstans och blivit nöjd, skulle vara trevligt med ett litet tips... Thomas | |
wbfn |
tyvärr är det så att det kan i princip finnas hur många varianter som helst på samma färgnr. låter kanske konstigt men så här funkar det. när bilen tillverkas och sedemera målas blir det variationer i färgen, viss avikelse är enligt tillverkaren ok men nu kanske det skiljer lite väl mkt då döper man det färgprovet till variant 1 vari 2 osv och det nämns inte i ditt färg nr det får målaren likna av på bilen i fråga. jag vet att detta låter helt sjukt men det är sant. så frågan är vilken variant blandade dom till din bil? |
|
Det enda han fick fram i sin data var nr: 339, några "varianter" på den fanns inte i deras dator i alla fall. Har nu provat med en burk som jag köpte för ca 3år sen från samma ställe, och som beställdes på samma färgnr, (rena turen att jag inte slängt den), och den färgen stämmer mycket bättre. Vet dock inte om den räcker till allt... Men annars får man väl beställa från annan leverantör och hoppas på "turen" som det verkar. |
|
wbfn |
kolla bara hur många bilar som stötfångarna inte stämmer mot bilen då menar jag nya bilar. då svarar säljaren att jo men bilen är plåt och stötfångaren är i plast , jaha svara kunden, sväljer allt med hull o hår. för att en ny bil kan ju där inte vara fel på om sanningen ska fram så är dom inte målade på samma fabrik och varianterna skiter dom fullständigt i bara det är rätt färgnr. jag vet en ford kullör som har 12 vatianter och det skiljer sjukt mkt mellan den ljusaste och den mörkaste. en tråkig sanning som inte många känner till, inte ens dom på märkesverkstaden. jag var själv med när målaren förklarade för personalen på ford hur det ligger till. dom såg ut som frågetecken i huvudet. |
|
Din bil är 11 år gammal, exakt nyans finns inget som heter tyvärr. Om jag tolkar dig rätt ska du va nöjd med resultatet. Hittar man "exakt" nyans har man antingen tur och/lr mkt välbehållen lack. De här med färgnyanser är en jävla djungel dessutom som andra skriver, när jag köpte färg till Bmwn fanns de 4 nyanser av diamantsvart, 3 mörka som såg identiska ut (kollade i solljus) samt en lite ljusare.. Passande nog hade jag den ljusa varianten :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.