|
|
|
|---|---|
|
Hej, i onsdagskväll hämtade jag min "nya" 328a som är importerad. På vägen hem från handlaren tändes varningslampan för airbagsystemet. Jag tog, dagen efter, kontakt med säljaren och han kopplade upp bilen mot en dator. Följande felkod kunde utläsas: "Bältespännare förarsida för högt motstånd, momentant inget fel". Så vi nollade bara felminnet, för att se om felet uppkom igen. Det kunde ju bara vara något "spöklarm" eller liknande. Men nu igår tändes lampan igen, såklart. Så jag lokaliserade kabeln som sitter kopplad via en kontakt på/till bältesspännaren. OBS! Denna kontakt var inte ansluten! Istället har någon klämt fast ett litet motstånd mellan stiften i kontakten på kablen, samt virat in det hela lite halvhjärtat med eltejp! Någon som har någon som helst aning om varför man har gjort så här? Vad kan det egentliga problemet vara? //Mvh Emil | |
|
Ditt problem är vanligt på BMW, kablaget till bältessträckaren som är trasigt. här är en tråd, av många som behandlar detta: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nån som försökt med en fullagning som du beskriver det, förarstol eller passagerarstol ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Förarstol....på passagerarsidan ser allt normalt ut. | |
|
Har läst länken "steaman" bifogade. Och...säljaren som förmedlade bilen hade själv kört bilen några hundra mil i höstas och han hade aldrig haft problem, sa han. Men det verkar rimligt, för han har förmodligen haft stolen i ett annat läge då kroppsformar har en tendens att vara olika. Vid närmare eftertanke vill jag minnas att på hem vägen efter köpet så hissade jag ner stolen i botten. Detta kan säkert ha orsakat problemet. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Problemet har ju funnits hela tiden, sedan någon mot bättre vetande "stängde av" bältessträckaren med ett motsång istället för att köpa repsatskablaget för några hundralappar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| någon som vet hur mycket reparationen skulle kosta hos en BMW-verkstad? | |
Nån påstog att det skulle kosta 3000 spänn häromdan.= dyrt. repsatsen kostar typ 400 spänn och är en ganska enkel operation. Finns mektips på en E39 och är lika procedur på en 3-serie. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
OK, tack för hjälpen. Så ska lampan snart vara släckt. Ha de fint |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.