AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.464

Gul oljelampa (låg nivå), vart köper jag Castrol-olja på midsommarafton?

ka
204
kaell
330xi -01
Kommer hem precis efter att har flängt fram o tillbaka idag och fixat inför imorgon, så tänds den gula oljenivå-lampan när jag stänger av bilen. Perfekt, tänker jag.

Hur som helst, ska köra ca 60mil under midsommar-helgen, och skulle nog vilja fylla på med lite Castrol SLX (det är väl det som används vid BMW-service?) om det skulle krisa sig.

Min fråga är då såklart, vart köper jag Castrol SLX under midsommarhelgen? Statoil? Shell? OKQ8? Inte så många alternativ under helgen tyvärr...

Snabba tips!

__
Joakim, Karlstad
330xi -01
Vet inte var du köper castrol midsommarafton. Men har du kollat oljestickan? Om nivån inte ligger under min så är det ingen fara, 60 mil är ju ingen jättelång resa, såvidare du inte har en bil som drar extremt mycket olja.

Trevlig midsommar mvh Jens
Jag trodde att jag hade problem med oljan ända tills dess att jag insåg att oljelampan var trasig. Som Gordon säger, det är bara att kolla stickan. Har så länge jag minns kört Statoils super deluxe 5W40 olja. Inte för att jag är någon oljeexpert, men den verkar funka bra i allafall.

Tyvärr verkar våra motorer dra ganska mycket olja. Jag minns inte att jag har fyllt på olja i någon av mina gamla bilar (då räckte det att göra det i samband med service).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan slå i vilken syntetolja som helst av välkänt märke din motor kräver enbart LL-98 inte LL01 godkänd olja dvs max 5W-40 och det finns massor av oljemärken att välja på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
204
kaell
330xi -01
Okej, det var ingen fara. Hittade Castrol Edge 0w40 tror jag det var på OKQ8 för 200kr/litern (dyyyrt) men det var det värt att ha den säkerheten i bagaget.

Det var dåligt med olja, då han drar lite, så det är inte givaren som det är fel på.

__
Joakim, Karlstad
330xi -01
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kanske dag att överväga och prova en annan olja än castrol ? Valvoline synpower 5W-40 eller Mobils Synt s 5W-40 för att ev se om oljeförbrukningen blir mindre. 75-100 kr litern och minst lika bra om inte bättre än Castrol :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
204
kaell
330xi -01
Jag vill nog ha mina stämplar i serviceboken, och då får BMW hälla i vad de vill faktiskt då det ingår i oljeservicen. Det brukar bli att jag får hälla i nån deciliter jämt innan varje service.

__
Joakim, Karlstad
330xi -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.