|
|
|
|---|---|
|
Då var det dags för M3an att knota lite efter snart 2 års problemfritt ägande. Jag märkte problemet idag, den var lite svårstartad och jag tänkte att batteriet kanske börjar ta slut. Den blev dock svårare och svårare att starta, och nu kan det ta ett par sekunder att få igång den....eller som alldeles nyss då det verkade det som att startmotorn inte orkar dra runt maskinen. Varför?? När motorn går igång rasslar det ganska duktigt i ett par sekunder tills oljetrycket byggts upp (Vanoskedjan?), därefter går den helt normalt. För några veckor sedan reagerade jag på att det tagit lite väl lång tid att få upp oljetrycket, kanske 2 sekunder. Jag är noga med oljebyten men kör en ganska tunn olja....tycker ändå ca 2 sek är lång tid. Oljenivån är OK. - Kan det vara oljepumpen som är på väg att ge upp? - Varför har den svårt att dra runt maskinen ibland? - Varför är den svårstartad? Flåklypa | |
|
"Flåklypa" Tråkigt att det ska vara problem med våra käraste! Har inte nåt direkt svar på dina problem men att den ska vara svårstartad låter ju lite som nåt tändningsfel. Tändspole,Tändstifft,magnetventiler mm mm. Sen angående rasslet är det ju svårt att säga nåt om pga att man inte hört det själv. Är det vanos rassel eller kamkedje rassel? Högt ljud eller bara lite diskret. Och vad du menar med vanos kedja vet jag inte vad du menar. Mvh |
|
|
Hej, När jag säger Vanoskedja menar jag den kedja som går mellan insugskam och avgaskam för det sitter väl en sådan där? Det är inget typiskt tändfel tyvärr... Den rasslar bara direkt efter start sen går den tyst, även om man gasar, släpper eller hålller jämnt vid olika varvtal. Dålig Vanos rasslar väl hela tiden vid vissa varvtal? Visst är kamkedjesträckaren mekanisk? Hur bra är oljepumparna på dessa maskiner? Finns det någon backventil i vanossystemet som kan paja? Flåklypa |
|
pg_ice |
2sek är för lång tid nu jämför jag med min som är helt slutkörd..eller jag menar toppskick! ;) min oljeampa slocknar direkt efter att motorn har gått igång. jag har 1 vecka gammal TWS olja i motorn. vanosen rasslar i nån sekund sen blir den helt tyst och så har det varit sen jag köpte den. möjligt att med ritktigt tunn olja så rinner den av glidytorna och det är ju inte bra då får du onormalt högt slitage varje start. det kan ju vara anledningen till att den går tungt att dra runt också enbart spekulationer. |
|
Ingen som har koll på om det finns en backventil för vanosen? Kan vara att den är svårstartad eftersom kammarna står fel isf. Men att den verkar vara seg att dra runt, fast bara ibland, känns jäkligt skumt. Så fort den startar går den ju som den ska. Flåklypa |
|
|
S50 motorerna har bara en kedja som går från vevaxeln till båda kammarna. Sträckaren har ett mekaniskt grundtryck med hjälp av en fjäder sedan hjälper oljetrycket till när motorn är igång. Oljepumpen i 3,2:orna är riktigt bra och brukar sällan strula. Tror inte det sitter en backventil men det finns en tryckackumulator som det tar en stund innan det fyller upp den. Använder man väldigt tunn olja tar det en stund extra innan det finns fullt oljetryck. __ //Niklas |
|
|
Hade liknande symptom på en gammal 325:a för några år sedan. Startmotor som gick trögt ibland och kunde vara svårstartad. Dock, oftast då motorn var kall märktes inget. Det jag kom fram till var att det antagligen var någon spridare som läckte in lite bränsle i någon cylinder. Svekke |
|
|
Vanos rassel när man startar, måste väl nästan vara en väldigt vanlig sak, gör min också men i bland inte, och när den gör det är de i cirka 2 sek, men de är vell helt enkelt teflonringarna i växelhuset som ska täta och hålla trycket i vanos som är lite åldersslitna, eller ? Men går trögt gör alldrig min där i mot, startar bara man tittar på den i princip ;) Det är inte start motorn då som börjar lämna in, blir ju dom symtomerna då + att den äter baterin efter ett tag när den börjar skära i hopp, för de har jag varit med om på en bil. |
|
|
Jag har 0W-40 olja i nu så den är inte supertunn men ganska tunn iaf. Koni. Tack för svaret. Det rasslar ganska ordentligt precis efter uppstart för att sedan bli tyst efter ett par sekunder. Innan var den helt tyst och lättstartad. Om sträckaren blir dålig, vad är det då som blir dåligt? Den mekaniska grundsträckningen eller förmågan att spänna på oljetryck? Det känns som att grundsträckningen är borta i mitt fall och att den blir OK när oljetrycket kommer. Fricke. Det kan vara så att startmotorn börjar bli seg också men just sambandet att rasslet och att den började bli svårstartad inträffade samtidigt säger mig att det är något annat. Flåklypa |
|
|
Hej, Nu har vi lokaliserat felet och Fricke hade rätt, det är startmotorn som börjar ge upp. Den känns jäkligt seg att dra runt samt rasslar mer eller mindre efter uppstart. Ska beställa en ny på BMW i morgon. Jag tyckte i min enfald att ljudet kom från kamdrivningen men nu när vi kollat noggrannare är det uppenbart att det är startmotorn som är på väg att ge upp. Kamkedjesträckaren var det inget fel på iaf, den kollade vi först. Flåklypa |
|
| Å fan där ser man i bland har man rätt, ska fan titta de på min också då, har får för mig att de är vanos som låter när jag startar i cirka 2-3 sek, men kanske är startmotorn där också då som inte riktigt kopplar ur som den ska = dåliga lager kanske eller? | |
|
hehe...säger detsamma, jag kommer nog också kika upp startmotorn nu =) Flåklypa: Är det enkelt att komma åt kamkjedjesträckaren?? Eller är det mycket krångel? Mvh Alex |
|
|
Det är väldigt enkelt att komma åt sträckaren. Flåklypa |
|
|
Vilka grejer bör jag köpa till kamkjedjesträckaren för att den ska bli fräsch, tänkte göra de när jag ändå ser över start motorn, så man får så lite oväsen som möjligt :) ange gärna nummerna på realoem som jag ska inhandla, tackar och bugar i förväg. MVH Fricke |
|
| Vad får man ge för en ny startmotor? :) | |
|
Startmotorn är det garanterat, så den lär du få byta, det hände mig precis likadan, nu funkar den som en klocka, och en ny startmotor kostar 2300 kr sura pengar :( men det kostar som sagt och ligga på topp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.