|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har tänkt köpa mig en 540 touring E39 som familjeracer. Några vanliga fel som brukar va på dom eller nåt som vanligtvis krånglar? Alla tips är välkommet även förslag på bra ex som är till salu! Vad e ägarkostnader på försäkring i små ort och vad drar dom ungefär? | |
|
Läs begagnatguiden här på forumet! Står mycket bra grejer. Två av tre 540 e39 som jag va o titta på innan jag köpte min lös airbaglampan på. Min har även pixelfel i färddatorn, vilket jag sett andra e39 som har... och det är tyvärr ändå ganska dyra fel att åtgärda... annars är väl rost rätt vanligt på e39, d bör man ju se upp för. Försäkringen kan jag tänka mig spelar fruktansvärt stor roll vart du bor. Själv bor jag i Angered, nordöstra göteborg vilket kanske inte direkt är det billigaste stället o försäkra bilar på.. där kostar d för min mamma som e född 1948 typ 14 000 kronor om året att helförsäkra. På mig skulle trygg hansa ha närmare 50 papp :) Men jag kör faktist bara på trafikförsäkring kan jag erkänna... Min uppfattning om bensinkostnaderna för en 540 är ungefär som fabriksuppgifterna säger. Har dratt 1.8l/milen för mig men då ska du veta att jag bara kör i Göteborg, och jag är ju bara 20 år gammal så jag kör inte direkt ekonomiskt. Blir väl en del rödljusracing och så där... men när jag kört till jobbet på landsvägen ligger jag ju under litern d gör jag allt! Så blandad körning 1.23 liter milen som BMW påstår är nog inte alltför långt i från sanningen, även om det utan tvekan går o få ner d under 1.1 liter milen om man kör väldigt lugnt. Där har du lite i alla fall :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kylaren är en svag punkt, se till så den inte ser ut som en "Banan". Länk Rätt servad och omtänksam ägare så rullar dom långt. Är ganska bränslesnåla med tanke på prestanda som för övrigt BMWs motorer är outstanding på. Nu har jag en manuell -01 som ligger på 1.09 senaste 2½åren, långkörning med 4 personen ink packning 0.82-0,84 vilket är 1,6dl mera än min 60hkr Seat arosa tar i brukskörning. Men man ska inte fundera så mycket på bränslekostnaden om man vill åka 540. Försäkringen är inviduell på person betalar ca 7000 kr helår. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.