|
|
|
|---|---|
|
När jag var på väg hem från jobbet med så upptäckte jag helt plötsligt att tempmätaren var på väg mot rött. Gjorde bedömningen att jag fortsätter med ett öga på tempmätaren då jag bara var ett kvarter hemifrån, helt plötsligt så sjönk tempmätaren till normal temp (stora visaren klockan 12). När jag svängde in på min gata så åkte tempmätaren åter upp mot rött. Enligt fysikens lagar kan ju knappast temperaturen på kylvattnet stiga och sjunka på så kort tid, vad tror ni det kan bero på? Bilen det gäller är en 523i - 97 med 15k mil bakom sig, svensksåld med servicedokumentation. Till saken hör att jag byte termostat hos BMW för två år sedan och i den vevan så kollade BMW att även vattenpumpen var ok annars skulle de bytt den också. | |
| Pendlande temp. tyder på luft i systemet. Troligen luftficka i termostathuset så att termostaten står torr. Då känner den inte i tid att det är dags att öppna. | |
|
Eller glapp i tempgivaren. Svekke |
|
|
Var ute och körde lite med bilen. Temperaturen gick upp till normal temperatur innom samma tid som den brukar när den varit avstängd i ett par timmar. Temperaturen låg på normal temperatur i cirka 10 minuter när jag körde omkring lite i området (50 km/h) därefter så gick den upp mot rött. Kan detta tyda på luft i systemet eller något annat? Surt att sånt här händer vid midsommar ;-( |
|
|
Jag rekomenderar dig att byta vattenpump, termostat, termostathus omg, kan bli ganska dyrt annars. Min gjorde samma sak, jag hade en liten, knappt synlig spricka i termostathuset, har alldrig hänt efter bytet av dessa grejor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.