AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.756

Fylla HC i AC:n

mi
25
mikhal
525i-95
Håller på att försöka få liv i en insomnad AC med hjälp av HC (Biltemas 17-602)....problemet är att det inte verkar gå att få i nått över huvud taget.
Har tillverkat och svarvat en koppling som är garanterat tät och öppnar schraderventilen ordentligt.
Nån som har några ideer? har läst alla trådar som jag hittat på nätet, men ingen verkar ha haft detta problem.
Har tvångsstyrt kompressorn korta intervaller för att få fart på processen....men icke!
Kan det vara stock i systemet så att det inte går i nått?.....torkfiltret igenpluggat .....nån ventil som gett upp?
Systemet hade tryck förra sommaren, såpass att kompressorn drog igång.....lite sämre nu efter vintern, men inte helt trycklöst.
Kan det vara nått annat jag gör bort mig på?

Micke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du läst denna länk?: Länk

Mvh
mi
25
mikhal
525i-95
Hej.....jo har läst det mesta som går att hitta här.
Hursomhelst så visade det sig att det berodde på min fina hemsnickrade koppling som inte öppnade ventilen tillräckligt.....den skall tydligen ner en hel del innan det blir fullt inlopp.
Testade igår kväll en del och kompressorn slog till och började jobba ganska snabbt.
Hann inte fylla allt innan myggen blev för besvärliga.
Nån som vet var man kan köpa en riktig koppling för påfyllning?
Verktygsboden verkar ha slut grejer hemma.
Hur lång tid tar det att fylla ett tomt system genom lågtrycksporten med denna metod?....

Micke
var hittar man det på biltema???????
Jag vill avråda att experimentera med gasol och okontrollerad fyllning osv med hemmasnickrade kopplingar. Använd åtminstone riktiga ståltuber med slang och kran så att man har lite koll på förloppet, och alltid manometerställ osv.
MSDS (säkerhetsblad) på produkten här
Länk skriv 17602 i sökrutan

FP
aha! det var gasol, det e väl inte så bra att fylla med, om det läcker i kupen om man tänder en cigg? borde det inte gå med vilken gas som helst i princip???? tänker på gasen till migsvetsen, den e ju inte brandfarlig i allafall, men det e viktigt att vaccumsuga innan man fyller, speciellt om systemet har varit tomt/läckage länge! men annars hade det varit kul att kunna fixa acn själv!
Man kan inte bara trycka i gas vilken som helst. Gasol (motsvarande) används iofs inte sällan i kylanläggningar som köldmedia. Vad gäller brandfaran/explosionsrisken så är den minst lika stor för bensin och bensinångor. Fundera även på 10-20kg gasol i husvagnar/husbilar osv, jämfört med kanske 500gr i en AC-anläggning.
Det är kondenseringen av gasen som genererar kylan. Men att bara blanda friskt och fylla på befintliga anläggningar med lite gasol här, eller freonbaserade gaser där är inget man kan rekommendera.
Oljan till kompressorn skall också trivas ihop med gasen osv, det är rätt underligt att det förekommer så många experiment som det verkar göra när man läser på forum som detta. Är inte folk mera rädda om sina AC-anläggningar eller bilar?

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag måste också varna för de höga trycken i AC-system, vet man inte vad som kan hända är det bättre att låta bli.

Det är bara vissa gasolblandningar och freoner som kan användas som köldmedium, precis som folke säger, här lite mer läsning: Länk Länk Länk

Mvh
go
212
goldman
535ia-97
ha....ha....ha.....menar du allvar Mikhal?
Om du gör det så.....har folk blivit tokiga eller?
Läs,Lär om hur saker o ting fungerar och varför INNAN "klåfingrarna" skrider till verket!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Ska man nu vara dumsnål och fylla gasol iställt för att låta någon fylla rätt gas vilket brukar kosta runt 700-800:- så bör man väl iaf först vacuumsuga systemet med en vacuum pump och sen fylla på rätt mängd gas.

Om man har en icke fungerande AC har man ingen koll på hur mycket gas den innehåller så hur ska man då kunna fylla på rätt mängd.

För mycket gas är ett säkert sätt att sabotera kompressorn.

Angående farligheten så är 500g mer än tillräckligt för att uppnå en exposiv blandning i kupen. Gasol är inte "så" farlig om det läcker ut 10Kg i en husvagn (bortsett från att man blir kvävd) läcker det däremot ut något hundratal gram som antänds när gasol/luft blandingen är optimal så finns det ingen husvagn kvar.

Ett avskräckade exempel (som iofs kanske var lite annat än bara gasol).
Jobbar en del med pyroteknik och filmeffekter =)
Länk
mi
25
mikhal
525i-95
m
mi
25
mikhal
525i-95
Goldman och Ubbe.....tokig klåfingrig eller dumsnål....må vara, men iaf så har jag numera en utmärkt fungerande AC , fylld med Biltemas 17-602 blandning....totalkostnad 90:-.
Läser man på lite på ämnet....som jag givetvis gjort innan jag skred till verket, så ser man att HC i kylanläggningar inte alls är ovanligt.
Finns hur mycket GDS info som helst att hämta på nätet, men givetvis ska man ju ha koll på vad man sysslar med.
En viss tillfredställelse ger det ju trots allt då man lyckas fixa ngt själv, och sen lär man sig en hel del samtidigt.
Några matnyttiga länkar:
Länk
Länk
go
212
goldman
535ia-97
mikhal!!!
Varför tror du att ac systemet ÄR tillverkat och konstruerad som den är?
Snål men smart säger jag,hade själv ett ac-system i e39:an som la av,Bmw verkstaden skulle ha 13500 spänn för att byta kompressor,provtrycka och sedan fylla på med gas så då bestämde jag mig för att ta reda på mer om e39:ans ac-system,lusläste och fann en hel tips o råd på nätet hur man ordnar upp ett tomt/havererad system,skaffade en kompressor från skroten som var genomgången med garanti,gasen med anslutningstillbehör fixade jag från England,allt som allt gav jag 2000 kr!! Visserligen är det mer än dina 90 kr men riktig 134a gas till ac-systemet kostade mig endast 85 kr och då har jag orginal gasen som sytemet är konstruerad för.

Jag missunnar dig INTE att du har sparat pengar (för Bmw verkstäders priser ÄR hutlösa)och blivit "klokare",det var därför jag själv fixade mitt system utan där vill jag bara säga: Grattis!
Viktigt ÄR (som du säger) att man kollar upp vad man gör och det innan det exploderar!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Det är utmärkt att man sätter sig in i systemen osv, som mikhal verkar ha gjort. Vad som är problematiskt med trådar som denna och flera tidigare är att många köper sig en burk med gas och slangkoppling utan att fördjupa sig speciellt mycket.
Att det finns AC-anläggningar som jobbar med HC är helt sant, speciellt verkar Hychill i Australien vurma mycket för detta. Men var står det att man kan toppa upp med HC samtidigt som det är okänd mängd av ursprungsgasen finns kvar i anläggningen? Att köra enbart med HC är en sak men med blandningar har man inte så bra koll eller hur?
Hur många har full koll på vad bilen egentligen har för köldmedia, när infördes R407 osv, kanske inte så lyckat att toppa upp med HC i dessa?
Liten lista på olika köldmedia här:
Länk

FP
Lite sent inlägg, men.

Biltemas drivgas 15-197 för sin färgspruta var som bekant för somliga hyffsad ren R134a med kanske något hög fukthalt, men enkelt hanterat för bilar med hyffsad ny torkfilter ( sådan kan torka många kilo lätt fuktig R134a) .

Den har använts som top up-gas av AC av många GDS:are utan kända tråkiga konsekvenser.

Men för några månader sedan så upptäckte jag att biltema har bytt ut innehållet till butan/propanblandning - och med tanke på tidigare uttal här så är det tydligen helt OK numera att släppa ut 230 gram gasol på kort tid i sitt vardagsrum/kök utan några jättestora varningsskyltar utöver de vanliga brandfarlighetsskyltar - vi pratar nu här om en miljö som har betydligt mindre luftomsättning än i en vanlig bli med normalt fungerande ventilation och dessutom med kända tändkällor av hög effekt (230 Volt) iom. omkopplare i spisar, gasspisar med piezotändning och öppen låga, startrelä i kylskåp och inte minst mångas ovana att röka i lägenhet. Tydligen är detta helt plötsligt OK nu - och dessutom har gasen ingen luktmedel tillsatt utan luktar på sin höjd svagt kemisk bensin vid stora koncentrationer. Prova att spruta ut 100 gram 15-197 och 100 gram 17-602 i rummet, så kommer de flesta att upptäcka en viss skillnad trots att det är samma innehåll och samma mängd - i sistnämda fallet med 17-602 så har dom flesta en stark önskan att fly lokalen för den oehörda stanken skull...

mao. explosionsrisken är så fort det gäller AC-och kyla oehört överdriven och det var samma farhågor/klagokör om totalkatastrof i USA när det blev känt att man började med isobutan/R600a i eurpeiska kyl och frysskåp

10 år och 100 miljoner kyl och frysar senare så har det ännu inte hänt en enda påvisbar olycka som startats för att vitvaror är fylld med brännbar gas - tom. lithiumbatterier i laptop har orsaka många fler olyckor med personskada utan att man ropat på omedelbar totalförbud...

Samma sak i Australien där man kört HC-fyllda AC i 5-6 miljoner bilår utan en enda påvisbar olycka som beror på HC-fyllnaden i AC, den andra stora användaren med ungefär lika många miljoner bilår är USA där folk ofta utan vetskap har top-upat sina bilar med gasolblandning under många år utan kända olyckor men med så svidande inkomsförlust för freonföretagen att de i en del stater formellt har lyckats förbjudit dessa medel i ursäkten att de är brandfarliga men igentligen är till för att skydda freonföretagen inkomster.

Nu i europa med green-gaslagarna så minskas tillgången till R134a ganska fort och drastisk och efter nyår så kommer det att knytas till ännu hårdare med krav på att minska R134a användningen över alla led inkusive Bil-AC mm. med allt högre skatter.

Om några år så kommer det för GDS:aren inte finnas några alternativ till att fylla sin bil med gasol om man inte vill betala 1000:-/kg i skatt och kanske mer för den R134a som kylnissen fyller i din bil - importen via ebay kommer också att påverkas och billiga R134 i småburk från USA kommer att stoppas allt mer i tullen.

Ni nu som skrattar och tycker att folk är idioter för att de fyller sina bil-AC med gasolblandningar - kommer att om några år att stå i valet att själv fylla bilen med just gasolblandning, betala 15 papp till kylnissen för högt skattad och svåråtkommlig R134a eller avstå helt från från fungerande AC i eran bil. - vilket väljer ni?

Då skall ni vara glad för pionjärerna (som nu är idiotförklarade) med gasolen och redan har provat riskerna (och konstaterat att de är ganska låga) och sett vad som gäller i form av gasolblandningar etc. - helt plötsligt kommer gasolen vara accepterat - precis som gasolen i biltemas drivgasblandning redan nu... gasol i alla hårprejer och andra sprejprodukter snart (många av dom använder R134a idag) - för att det inte längre finns någon val...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.