|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt mig en 540ia -93. Och verkar som jag köpt grisen i säcken tyvärr. Andra dagen ryckte det till på motorvägen och "trans program" dök upp. Vet ifall man har dåligt batteri kan detta dyka upp, men knappast troligt då jag låg lugnt på motorvägen. 10l redline är inköpt till automat lådan. När jag kör iväg försiktigt så klonkar/tickar det från bakvagnen, orsak? Däcken är snea bak, bilen är sänkt, casterstagen? Automat lådan växlar jätte fint när den är varm och även när man ger kick-down, men kör man iväg med jämn & lugn gas rycker det till ibland, orsak? Och nu idag på morgonen (dag 3) har bilen börjat vibrera när jag kör iväg, när jag ger gas. upp till 40km/h är det obetydligt, men från 40-80km/h är det riktigt jobbigt. Det är bara enbart när jag ger gas, inget när jag motorbromsar, bromsar etc. Orsak? Då jag ej har tillgång till garage, antar jag att detta kan bli jävligt dyrt. Ny kardan går väl på ca 10000kr? Tacksam för tips och förslag på felen! | |
|
Dina fina 540 va nog inte så fin trots allt =/ Men allt går o fixa, tummen upp! Nytt stödlager till kardan kostar 600kr lr nått. Det brukar ge upp så de är inte konstigheter där. Transprogram har dykt upp för mig 2 ggr, en gång när ena motorkudden va slut, motorn va sne, andra gången när spänningen va för låg. Så jag rekomenderar att du kollar dessa punkter. Ang oljan kan du inte hälla i vad som hällst, när jag renovera min låda va det orginal Esso (nånting) som gällde eller Pennzoil Multi-vehicle, som enligt många ska funka. Oljan är godkänd av BMW. Utifrån att jag varit där själv och sökt är jag skeptisk åt att din olja är rätt, tyvärr. Kolla upp de där extra iaf. Dessutom rekomenderar jag att du renoverar lådan när du ändå är där o bökar, jag köpte ett kitt från Lundbergs Fordonsmekaniska för 3984kr fraktat, då ingick allt inkl olja. Själva renoveringen är inte så svår, finns "howtodo" tips här på sidan. Dock låter de som din låda inte riktigt är frisk :P Kolla upp med nån expert på automatlådor som får provköra innan du lägger ner massa tid o pengar på att renovera. I bakvagnen finns det inga casterstag, det är fasta bärarmar. Det bussningar som går att byta smidigt (och som man oftast gör) är silentblocken främst, men även tvärstagen (dogbones) och stagen till kränghämmaren. Jag har bytt alla plus dämpare/fjädrar med en mkt angenämen bil som resultat =) |
|
|
Även hardy skivan kan vara boven i dramat? Kan bli svårt att göra så pass avancerade rep. då jag inte har tillgång till garage :/ Hmm, enligt redline själva så funkar denna olja. |
|
|
Så skönt, nu har man rett ut vissa punkter. Stödlagret var kasst, och nåt mysko med batteri spänningen =) Nu är det bara en rejäl lackbehandling och service kvar =) |
|
|
Gött att de rer sig! Min bil skulle med behöva lackbehandling, ska kasta in huv , kofångare och framskärmar på lack på måndag! ;) En bra början. |
|
| Får du ge för det då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.