|
|
|
|---|---|
| Och hur ofta bör den bytas? | |
|
Låter som en M40 maskin med kamrem. Bytes var 4000 mil. /L |
|
|
318 -88 fanns med M10 med keja och M40 med kamrem. M10 motorn har BMW-loggan på ventilkåpan och på M40 står det BMW. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
se begagnatguiden för bilder på respektive motorerna. __ Min bil: Länk |
|
|
Tack för tipsen - kollade nu och det är en M10. Fast enligt begagnatguiden såldes den bara till -87... Vet någon varför BMW bytte från M10 till M40? |
|
|
M40 är en modernare motor naturligtvis,bättre på allt UTOM>>>tillförlitlighet kan man säga så här i "efterhand".. Kamremshaverierna bl.a. har varit allt för många för att man ska kalla den motorn för tillförlitligare. Mvh Janne. |
|
|
Jag köpte en av de första 318 med M40 ny -88. Levererades dagen före midsommar. Då fanns det inte ens instruktionsbok på svenska färdig. Det bör alltså finnas relativt många M10 -88 trots det som står i modellguiden. Den rullade för övrigt 28.000 totalt felfria Mil i min ägo, med original kamaxel som fortfarande var tyst. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| ja har haft en 88 med m10 motor... så det finns tidiga 88or som har m10.. | |
|
318i-88 hade M10, de modeller som hade M40 kallades för 318iS (med stort S) just det året. 1989 slutade M10 att säljas och M40 modellerna döptes om till 318i. 318is (litet s) 16v har M42 och kom 1990 och ska alltså inte förväxlas med 318iS -88. Jag har f.ö. både ägt 318i M10 och 318iS M40 och kan intyga att M40 är en betydligt trevligare bekantskap på alla sätt och vis, även om den tickar. __ Min bil: Länk |
|
| Dissar du min bil Mugge? Vill du ha stryk eller? :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.