|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag undrar om det finns delar från andra BMW-modeller som passar rakt av eller med lätt moddning så att dom passar på en 320ik -88 E30. Är ju ute efter delar som är hållbarare och som tål tuffare körstil. Vet redan om delar som t.ex. 51mm fjäderben, 325:ans bakvagn (så att du får stora klumpen och bromsskivor) Men finns det fler bra delar och från vilka BMW-modeller? Delar som är intressanta är bromsok, kylare, diff, bakvagn, krängningshämmare osv. Kanske ni till och med har tips på delar som kommer från ett helt annat bilmärke? | |
|
Några använder LMM från 535 har jag för mig på M20 motorerna. Oftast i samband med någon form av trim. Någon kunnig kan säkert förklara vad luftmängdmätaren från 535 gör som dito LMM från M20 inte klarar? Sedan om den passar "rakt av" vet jag inte heller... /L |
|
| Styrväxel E36 ger kvickare styrning, M3ans är änu bättre, passar med enkel modifiering, om E30in hade servo från början. | |
| Många kylare passar, men anslutningarna kan sitta på olka ställen. | |
|
Hört något om att kylaren från E34 är den största som går att banka dit utan att man måste kapa osv. eller är jag helt ute och cyklar? Det där med E36ans styrväxel var jäkligt intressant :) 535 LMM är större än orginal LMM och då kan mätaren "beräkna" större luftmängd och det vill man ju att den kan vid t.ex. Turbo-konvertering då man måste ha t.ex. mer soppa (större spridare och höjt bränsletryck med en ställbar BTR) för att klara av laddtrycket och för att få korrekt bränsle och luftblandning. Nu har jag inte 100% koll när det gäller turbotrimmning och nån får gärna rätta det som är fel. Kan ju tillägga att ZF-lådan från nån turbodiesel-BMW ska vara riktigt hållbar och inte heller för svår att få ned i en E30 Sen har jag för mig nåt om att man kan ta 320ins stakar tillsammans med TDS-vevaxeln så får man 2.7 liter i en M20B25 (kolvarna kommer jag inte ihåg vad man skulle ha) Är inte heller här 100% säker men det finns säkert nån som verkligen vet. Skriv gärna ännu mera delar som kan passa på en E30! |
|
|
Om man vill ha skivbromsar bak på en 320ik -88 vilka andra E30 modeller kan man då ta bakvagnen ifrån? (förutom 325:an) |
|
|
Vilka andra E30 modeller har grövre krängningshämmare? (både fram och bak) |
|
|
Bakvagn: alla som har skivbromsar, ink M3 e30 och e36 kompact, men då får man 5 hjulbultar. Kränningshämare: grövsta fram sitter på 325, bak har jag för mig att det är 325 touring. Grov krängninghämare bak är dock ingen fördel, så länge man inte har diffbroms. |
|
|
2.7 L byggnad m20b25 block m21d24 tds vev m20b20 stakar m20b25 kolvar sen får man decka(plana) blocket om jag har fattat rätt för få rätt komp förhållande |
|
|
318is och 323 har skivor bak. Plus alla touring och cab. 320/325 cab har 21mm krängare fram, det är grövsta orginal. 325i, 318is, 318i cab har 20mm. 318is (och M3 tror jag) och alla med m-chassi har 14.5mm bak och det är grövsta bak. 325i touring med nivåreglering har också 14.5mm, de utan nivåreglering 13.5mm. 535 lmm:en har större innerdiameter, så med 325i elektronik i 535i lmm passerar mer luft än vad styrsystemet tror. I kombination med spridare med motsvarande storleksökning funkar detta. |
|
|
En massa riktigt nyttiga tips ni har skrivit, tummen upp! |
|
|
oljepumpen från 324:an som pumpar betydligt mer. oljekylare turbo/grenrör passar med modifikation. växellådan/kardan från 324:an Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
grejerna ovan sitter på modellen e28:an men finns även på e30:in. dock är turboaggregatet och grenröret mindre på 324:an Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Oljepump och oljekylare från 324:an var ju bra tips dom med! Det där med turbo/grenrör m.m. har jag nog läst nånstans förut men kom inte på det förs du skrev det i den här tråden :) Ingen som vet något om större bromsskivor och ok som kan passa på E30? |
|
| Om man vill ha Grövre bromsar runt om då. alltså en uppgradering. passar typ e36 bromsar? eller något från 5-serien?? | |
|
E36 bromsar och dylikt från 5 serien passar tyvärr inte så länge du inte har en M3 eller om du inte vill modifiera lite mer på din bil. Problemet är ju att både E36 och alla 5 serie är 5bultade när E30 är 4bultad. Vet dock vissa som har gjort moden så de får gärna skriva vad som behöver bytas. En bra ide kan vara att byta både bak och framvagn till M3:ans. Då har du ju lite mer att leka med. |
|
| är e30ins m3 bromsar bolt on? har planer på att bes som ombyggt fordon o måste ha störe bromsar. och har inte ekonomi att köpa ett wilwood kit eller liknande o montera. då spricker budgeten:P | |
| Någon som har bytt/uppgraderat e30ins bromsar här på forumet? till tex e36 eller 5-serie. vore bra o få lite info. | |
|
Det ska gå att använda E36 grejjer fram (fjäderben och bärarm), med M3 3.2 bärarmar kommer du närmast, men bakre infästningspunkten måste flyttas för att få vettig caster. Hjulen hamnar långt bak i hjulhusen annats. E36 compakt bak bromsar med nav passar. E30 M3 fjäderben och broms fram plus nav och bromsar bak kostar nog lika mycket som t.ex. PPF's big brake kit, om du hittar några. Men de är bolt on. Sök på konvertera 4 bult till 5 bult. Har skrivits massor om det. Kolla på typ e30tech.com eller bimmerforums.com annars också. |
|
|
Är det ingen som testat med E28-ben. Borde ju funka tycker man. Kanske kapa dem om de är för långa. Finns ju till och med skruvhål för M3ans parallellstagsarmar undertill, i alla fall tre av dem. ///BMW - Was sonst! |
|
| Ska du ha 535:ans lmm bör du har 535:ans spridare också om du vill att de ska göra skillnad alltså! Mvh Eddie | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.