|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Under körningen till jobbet imorse så började min M3a bete sig underlig, kändes som den började gå på 5 cylindrar, tapppade orket, lät förskräckligt, försökte gasa på lite och den tappade ännu mera ork, ner till 4 cylindrar, lät ännu mera ojämn gång. Nu går det inte att hålla farten ens mera, ser att det stänker upp glöd-droppar i backspegeln bakom bilen från avgassystemet och allt detta innom oppet av knappt 1 km. Stängde av bilen, ser att det glöder i dämpen när man kollar in i avgasröret, ryker framme vid motorn, låter spottar o fräser. Orsaken till detta är att det av misstag hamnade för mycket olja i motorn vid oljebytet, oljan letade sig upp förbi kolvringarna och in i förbränningskammaren som försöker förbränna oljan och sedan skicka iväg den "förbrända oljan" som avgaser. Nu är oljan bytt igen till rätt nivå och tändstiftena bytta och bilen går igen. Men min fråga är att om ni tror att motor, avgassystem, kat, dämp och allt klarat sig helt oskatt efter en sådan incident? Tänkte på avlagringar, sotning o.s.v... Om man såg att det glödde i slutet på avgassystemet så kan man bara gisa hur det ser ut längre in. | |
pg_ice |
bra att det löste sig en fråga bara: HUR mycket olja var det i motorn :)? |
|
Ingen aning faktiskt, men helt klart alldeles för mycket. :) Imorn så tänk jag och en polare testa om den verkligen är i skick eller inte genom att testa den 0-100km/h, dock så kan vi inte testa 100-200km/h som ja skulle vilja, men vad ska en frisk M3a göra 0-100km/h och 100-200km/h? Och tror ni motorn tog skada av denna händelse? |
|
pg_ice |
det lär du ju märka om den börjar dra olja. ett tips är ju att kolla oljestickan ibland hehe 15sek 100-200 är normalt för en original 3.0 |
|
Kan vara någon packbox eller packning som sticker om man har otur. Undrar också hur den som bytte olja lyckades med detta? En sådan maskin skulle jag pytsa i lite i taget (även om jag vet trågrymden), vänta sedan kolla stickan varje gång. Jag brukar slå i olja till hälften på stickan, sedan starta motorn någon sekund för att fylla oljefiltret. Sedan kollar jag stickan igen och kompleteringsfyller upp till strax under MAX. Aldrig över. /L |
|
|
I stället för att ge sig ut i trafiken och göra vägarna osäkra för att "testa motorn 0-200" Så rekommenderar jag ett enkelt kompressionsprov i stillhet med en kopp kaffe i handen i garaget.. ;) /L |
|
|
Skrev nog oxå att vi inte kommer testa 100-200km/h "dock så kan vi inte testa 100-200km/h som ja skulle vilja" efterssom vi inte har någon väg här som tillåter det :/ Okej så ett komptest tror ni ger ett bra svar/resultat på vad som kan ha hänt om det hänt något vill säga. För alla er som tror att det är jag som klantat mig, så är inte fallet. Utan det är någon annan. Jag har pedantskött min M3a ända sedan jag köpte den, därför som jag är lite nojjig nu oxå :) |
|
|
Okej, nu har jag vart och testat bilen 0-100km/h och det är en försämring med nästan 1 sec :( Mitt tidigare personbästa med den bilen är 5.71s och nu fick jag som bäst 6.5s, då körde jag 8 repor. Hela bilen i sig känns mycket slöare än förut oxå. Så helt klart har det hänt något :( |
|
|
Cambudgie: hur mätte du/ni tiden? // M.V.H. Daniel |
|
|
Spajjjs: Med en AP Race technology mätare eller vad den nu hette, går på g-kraft eller gyro typ. Trevlig midsommar på er. |
|
|
cambudgie: kan det vara så enkelt att den har sotat igen tror du? Antingen i själva motorn eller i avgassystemet/katten. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser: Jo, det låter ju väldigt logiskt faktiskt så det e inte helt omöjligt att det är det som är problemet. Låter däremot som en omständig process att reparera den då man antagligen måste plocka isär och renovera hela maskinen. |
|
|
Cambudgie: Kolla gärna upp samtliga slangar till vevhusventilationen, det kan ha kläggat igen duktigt där... Mvh |
|
|
rob_t_j72: Ja, det kan nog stämma det oxå. Hörde även en teori om att det kan ha hamnat olja på nån sensor som oxå påverkar lite. |
|
|
Hoppas alla haft en bra midsommar :) Såå, är det fortfarande ingen som vet närmare om det händer obehagliga saker när en sådan här incident inträffar? |
|
pg_ice |
vad händer om du sveper i dig för mycket öl? det kommer ut rätt snart kör bara! :) |
|
pg_ice: Dricker du riktigt mycket öl så får du märken på levern... Kolla slangar till vevhusvent och kika in i plenumet hur där ser ut, bör inte skvalpa omkring en massa olja där. Lambdasonderna och katalysatorerna lär ha tagit en del stryk av detta också. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
tryggve: Hehe,, bra jämförelse :) Mmm, som jag skrev i mitt förra inlägg att det kan ha kläggat igen därkring. Har mailat till firman i fråga och dom skulle höra med BMW om det så jag väntar på svar från dem nu. |
|
pg_ice |
"pg_ice: Dricker du riktigt mycket öl så får du märken på levern..." japp men inte för EN fylla ;) |
|
Klart bilen inte tar skada av en olje fyla. Nä men skämt och sido, en lambdasond ska klara 1.5liter olja på 100mil på de flesta BILAR FRÅN 90TALET, men katten vet jag inte hur de är med, en på jobbet fick byta en lambda efter en liknande incident och då är de 4st lambdor på den bilen och 2 kattar, så har du bara turen på din sida så är de Grönt :) |
|
|
Fricke: Ja eller, turen och turen. Vill inte hoppas på det med tanke på att det är en såpass dyr och fin bil. När det blir övertryck i cylindrarna så måste övertrycket ta vägen någonstan och den tar lättaste vägen vilket i det här fallet är antingen via kolvringarna eller genom ventilerna. Så där tor jag att man ska börja leta. Nämnde jag oxå att bilen känns bra mycket slöare än tidigare. Jo det gjorde jag tydligen, när ja kollade efter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.