|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att slå till på en 535i, men den knackar väldigt just nu.. Men kanske är det värt att chansa och börja med en ventiljustering. Är kammen sliten bör nog även denna bytas... Men till problemet, jag har inget garage. Jag är relativt teknisk och vill gärna öppna min första motor. Vänner finns som man kan rådfråga ifall det skulle behövas. Men frågan är, skulle det gå att stå på en parkering och där lyfta toppen för denna ventiljustering? Det är ju rätt begränsat utrymme att arbeta på men skuffen går ju att använda för att ställa in saker samt baksäte. :) Är risken för stor att smuts kommer in i den vackra m30-motorn? Kan en person som aldrig tidigare öppnat en motor göra denna justering om verktyg, handbok och vänner (+ autopower ;) ) finns till hjälp? Jag menar, att hänvisa till en verkstad om och om igen, hur ska man då lära sig. Jag vill verkligen lära mig mer om motorer och kanske kan detta köp (7500:- ) vara en bra start. I värsta fall skiter det sig, och då för man utgå ifrån det när det väl gäller. Vad tror ni? Dumt att köpa denna tickande 535:a och försöka sig på en ventiljustering på en parkeringsplats? :) Mvh Johan | |
|
Ja du platsen är nog inget fel i sig. Hä'nger på omgivningen? Sålänge du inte har din parkering i skogen eller ijämte ett sandtag så är det lugnt. Min polare har inget garage så vi mekar alla hans bilar ute och vi får aldrig någe skit i motorerna. Du behöver väl bara lossa ventilkåpan för o göra en ventiljustering. Passa då på o byt packningen till ventilkåpan. Och kolla då om kamm/tryckare är slitna. Jag ser detta som fullt möjligt att göra. Men du bör väl ha nån till hjälp ifall du behöver hålla något lr liknande... Beemer 4 Life! |
|
|
Mitt garage är för fullt för att få in bilen i så jag justerade ventilerna utanförgaraget för 14 dagar sedan. inga problem tog kanske 2 timmar inkl tiden det tog att leta reda på bladmåttet. Och det räcker med att lyffta på ventilkåpan (topplocket skall sitta kvar). Finns guider som du kan ha till hjälp. Länk 0,3mm skall du ha mellan kamlob och exentern på armen (kall motor). Vissa har även testat med 0,25mm med bra resultat. Lycka till |
|
|
Men underbart! Blir nog till att ringa en bekant, bjuda på pizza och se glad ut. Frågan är om vad som ska göras om tickandet inte slutar? Visst den ska väl ticka en viss del, men vill gärna att maskinen ska hålla ett tag. Men tack för informationen, ska åka o lyssna med egna öron samt handla bladmått. :) Mvh JOhan |
|
|
Kolla kamaxeln väldigt noga! Det är mycket vanligt att kamnockarna är slitna på M30-motorer som gått 20-30000 mil eller mer. Det blir små porer i kamnockarna och/eller så blir kamnockarna nerslitna. Det första syns om man tittar noga (nocken behöver också torkas rent från olja) och det senare känns tydligt med nageln. Min gamla 3.0S har mycket högt ventiltick (det nästan låter som slagljud) även om ventilspelet ställs in riktigt (0,3/0,25 ut/in) så jag har ställt ner ventilspelet till 0,2/0,2 vilket verkar fungera bra om man inte kör hårt. Ventilticket blev väldigt myckst bättre med 0,2/0,2. Den är nästan helt tyst nu. Per L Per L |
|
|
För övrigt verkar det som om "vanligt" ventiltick inte påverkar motorns livslängd även om det är högt. Förutsatt förstås att man inte varvar för mycket eller gör något annat dumt. Jag har kört min 3.0S många 10-tusentals mil med högt ventiltick utan problem. Fast kul är det ju inte att behöva höja radion för att slippa höra ticket. Per L |
|
| är motorn frisk skall du bara höra lite tick från spridarna! är kammen slut springer pengarna fort iväg om du inte hittar en bra beg+vippor. | |
|
Så om kammen bytes ska även vippor bytas? Låter rätt, då dessa borde slitas in i "varann". Ska lyssna själv och se hur detta slutar. Mvh Johan |
|
|
om det inte hjälper med en ventilinställning så kan du byta excenter på den har beställt nya till min 535a och det kan bli en liten kant på dom som gör att den tickar/knackar jag har mer dieselljud i min än vad andra har men ska riva skiten nu i helgen så får jag se om det hjälper annars blir det en annan motor är gasglad så det måste hålla 7000 varv är inte ovanligt att jag ligger på ^^ BMW MOTORSPORT |
|
|
Team-Adolfsson: Du får gärna meddela vad du byter och vad det kostar, lycka till! :) Ett annat fel med bilen är att det på något sätt låter ifrån bakvagnen, ska kolla på det lite noga innan ev affär görs. Men han kör inte bilen just nu då den låter så illa, känns lite halvdant att köpa en bil för ~7500 med dålig bakvagn och motor. Ska kolla på den iallafall! Mvh Johan |
|
|
Då måste du ju kolla noga. För min del så låter de som du hittat en slutkörd bil med kass motor som inte har fått den service som den vill ha och att diffen är misshandlad. Men kan vara hjul lager eller vad som så kolla det ordentligt bara men är det motorn och diffen som är kassa så ska du inte köpa den... Beemer 4 Life! |
|
|
Jag gör mitt bästa! Tar med en gammal vän som arbetar som mek, borde kunna hjälpa mig. Sant som du säger, finns andra bra bilar för inte allt för mycket pengar. Tack för hjälpen! |
|
|
En e34 med slutkörd topp och kassa silentblock kostar att fixa. Tänk på att enbart delarna till toppen går lös på 5papp + sotningssats för 2papp.Och när man river så brukar det alltid dyka upp mer pryttlar som ska bytas olja,glyk,termosta,v-pump,remmar, Om nu silentblocken är slut så är dom dryga o byta utan riktigt verktyg. Vill bara nämna detta så du inte tycker att din första?bmw är en riktig skitbil. Annars tycker jag du har rätt inställning till skruvandet,jag var själv i moppeåldern när jag öppnade min första M10 och det har blivit några till med åren:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har ägt en 318i innan och vart billös nu ett tag, vill ha något att pyssla med! Men sant, är det för komplicerat nu utan garage kommer det alltid finnas projekt att tillgå senare! Tack för era tankar och resonemang. Körklar bmw med rak sexa (minst 2,5 liter) köpes billigt. :) Mvh Johan |
|
|
Det är "lite" skillnad från 318 till 535 :) Min 535 kanske blir tillsalu snart ;) Beemer 4 Life! |
|
|
Ja skillnad hoppas jag det är! Skulle helst hålla mig till E30 men det är ont om billiga bra 325:or! 5-serien känns lite billigare (att köpa...) men lite skruva vill jag. Trots avsaknaden av garage. :) Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.