AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.649

Köpa avställd och oförsäkrad bil

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tänkte åka och titta på en vinterbil imorgon då 330n ska få stå i vinterdvala efter hösten. 325 ix -87 för övrigt! Kommer bli skoj:D

Problemet är att den är obes, avställd och oförsäkrad.
Pratade med säljaren och han sa att han skulle försäkra bilen ifall jag skulle provköra. Men inte ställa på den.
Hur fungerar det här? Viktigast är ju såklart att ha en försäkring. Men om jag nu köper bilen imorgon måste jag också ringa till mitt försäkringsbolag eller kan jag åka med bilen hem på hans försäkring?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du kan åka hem på hans försäkring om du ställer på bilen ;)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vadå, så försäkringen gäller inte om bilen är avsätlld ?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Du får inte köra en meter med avställd bil. Kolla bestämmelserna på vägverkets hemsida.

Lycka är 363 hkr, sportläge och kickdown!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Du får endast köra närmaste väg till och från besiktningshallen
med en avställd bil med körförbud. Men... (det finns alltid ett "men")

...Du måste ta en tillfällig trafikförsäkring på bilen när man skall köra till besiktningen.
All annan körning (inkl. bogsering) av avställda bilar är så vitt jag vet absolut förbjudet.

/L
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Ok, var mest försäkringen jag undra över. Men en tjurig snut kan man ju alltid snacka bort. Men råkar man mosa von Brauns nya CL 65 AMG är det ju värre... Då vill man ju ogärna vara oförsäkrad;)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Precis som 330 skriver så får du inte åka en meter.
Inte heller kan du köra med hans försäkring. "Den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet"
Citat: Länk

///BMW - Was sonst!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Be ägaren ställa på och han får ett bekräftelse-email från VV. Ring sedan upp det försäkringsbolag, som har billigast trafikförsäkring och teckna en. Sedan får du köra en månad om avställningen gjordes före mittenmånaden av besiktningsperioden. Om inte, är det raka vägen till Bilprovningen.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Han kan INTE försäkra bilen så länge den är avställd! Detta vet jag med säkerhet då jag hamnade i samma situation som du! Säljaren fick ställa på bilen först för att kunna trafik försäkra den!

M3 E30Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Men du kan "provköra" den med gröna skyltar som säljaren har så du kanske kan provköra den hem o sedan lämna skyltar tillbaks?

BMW - Beroende Med Wilja!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Bilen var ett lik, bromskivor+belägg runt om helt slut, alla bromsrör angripna av rost, likaså bränslerör såg läskigt rostiga ut, kasst batteri, ojämn tomgång, spruckna drivaxeldamasker(katastrof på ix). Motor och drivlina gick ju hyffsat iaf, förrutom att växelspaken glappa 5cm sidledes :P

Han ville ha 12 000 obes.. Kunde tänka sig att släppa för 10.. Tack å hej blev det. Han hade däremot en ruskigt fin topasblå 330xd touring -02 med ovanligt mycket utrustning! m-paket2, navi, pdc, sportstolar etc etc. x-modellerna av e46 brukar annars ofta vara snikutrustade.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Abbe, käs vad jag skrev!

Göran

FWD - Nej tack!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Allt finns på vv

Fordonet måste vara trafikförsäkrat
För att du ska kunna ställa på ditt fordon, måste det finnas en trafikförsäkring i vägtrafikregistret (gäller inte släp). Om fordonet tidigare varit påställt, har Vägverket i normalfallet redan en uppgift om en vilande försäkring. I så fall aktiverar vi den och meddelar ditt försäkringsbolag när du ställer på fordonet. Saknas trafikförsäkring måste du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du anmäler påställning.

Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.