AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.042

Automatisk öppning av fönster (med nyckeln)

Sida 1 av 2
För några år sedan upptäckte jag en konstig grej som jag återupptäckte igen idag. När jag håller in knappen för att låsa upp bilen öppnas alla rutorna (ganska bra funktion faktiskt). Dock tycker jag att det är ganska konstigt att när jag håller in lås-knappen så stängs framrutorna, men inte bakrutorna.

Det hade ju varit mer logiskt om bara framrutorna öppnades men att alla rutor stängdes när man skulle låsa och lämna bilen.

Är det så här på alla bilar eller är det bara min bil som fick den här "personligheten" i fabriken?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla rutor skall stängas. Har du hållt in knappen tills framrutorna stängts?
Japp, det sista jag testade var att öppna enbart den ena bakrutan när alla andra var stängda. Den stängdes dock inte och för att stänga den var jag tvungen att låsa upp bilen sätta i nyckeln och därefter stänga rutan.

Jag tyckte att det var lite skumt när jag upptäckte det första gången men nu när jag har börjat använda barkrutorna börjar jag tycka att det är lite irriterande.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Va?

Finns den här funktionen som standard alltså?

(måste hem o prova)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är standard. En annan bra funktion är "follow me home" som väl också är standard.
Jag ser framför mig hur jag tar bilen till krogen, tar en taxi hem och ändå står bilen hemma nästa morgon...;)

Okej, drömma kan man ju göra. Men vad innebär follow me home? Jag trodde att det var alla ljus som lyser upp marken runt bilen på de nya e9x-modellerna?

Hur som helst, upplys mig gärna eftersom jag uppenbarligen inte har koll.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det ändå vore så finurligt :)
Det är möjligt att E90-funktionen har samma namn, men på E39 och troligen även E46, är det så simpelt att man kommer hem, stänger av motorn och tar ur nyckeln och trycker till på helljustutan en gång så tänds halvljuset och lyser en halv minut eller så. Bra om man har snålat med ytterbelysning på huset.
Jajamen, exakt så fungerar det även på E46
Läckert, det måste jag testa (även om det just nu är ganska ljust när man kommer hem på kvällarna).

Men, åter till min ursprungliga fråga. Vad tycker ni att jag ska göra med fönstren? Jag upptäckte det för ca 5-6 år sedan och antog då att det var en programmerings-sak eftersom bilen då var så pass färsk, men eftersom jag inte har någon garanti längre misstänker jag att BMW inte vill kolla upp det åt mig på goodwill. Eller vem vet, de kanske bjuder på det?

Tror ni att det är något annat som skulle kunna vara fel? Eftersom de bakre fönstren går att öppna med fjärrkontroll måste de ju ha stöm även utan tändningen på och borde alltså gå att stänga också. Kanske jag kan be BMW kolla mjukvaran i sammband med nästa service. Eller kommer de säga att det kostar en tusenlapp att uppdatera den?

Jag har märkt att det brukar vara dyrt att fråga sånna frågor i samband med service..;)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vilken av knapparna tycker man på för att få en kall öl serverad? : )
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
På min gör man det med nyckeln i låset.
När man låser så håller man kvar nyckeln i låsläge så går rutorna upp+takluckan stängs.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
330-mike: Ställ glaset under passagerarplatsens luftutblås på golvet. Vrid nyckeln till läge 1, håll in ljustutan samtidigt som du trycker tre gånger på trippmätarnollställningen. Då texten "BIERSTUBE" kommer upp på BC-displayen är det bara att välja med blinkersspaken. Vänster för ale och höger för en tysk ljus lager.
Lycka till!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett knep för att återställa vissa konstiga elektronikfel brukar vara att lossa pluskabeln på batteriet och lägga den mot jord och koppla tillbaka den efter en kvart. Billigt och enkel "reset" att börja med.
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Tror inte det går att dra igen alla rutorna på coupén med nyckeln som standard, utan enbart framrutorna. Har för mig detta var uppe i en annan tråd här på AP.
På min går det iaf inte.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja just det, ni hade ju coupéer allihop. Då kanske det är annorlunda ja.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Ville bara säga att mina rutor fungerar likadant. Och att jag tycker att det känns som ett fel, det kan väl inte vara tanken med att det fungerar på det sättet? Vad är i så fall poängen med den tanken? Lite störande att det inte går att stänga alla fönster med nyckeln när det går att öppna alla rutor med den..

Mvh
Wiberg
Jag läste i någon tråd om funktioner osm man kunde aktivera (med hjälp av en BMW verkstad). Det fanns allt ifrån att bilen skulle tuta en gång när man låser den till just fönsterinställningar.

Hur som helst i den här listan fanns det en inställning som gjorde att bara de främre fönstren öppnades när man tryckte på låsupp-knappen.

Det stod vilka inställningar som var standard ifrån fabrik och vilka möjliga uppdateringar som fanns möjliga att koda.

Jag har letat ordentligt bland mina bildokument på datorn, men hittar det inte. Är det någon som känner igen det som skulle kunna hjälpa mig att hitta det igen. Det skulle nog kunna innehålla en bra lösning på det problem som jag/vi verkar ha.

Ska fortsätta söka runt på forumet för jag är övertygad om att det var här jag hittade dokumentet.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag känner igen det där, jag såg det också via forumet men det var en länk till en annan sida. Jag ska hjälpa till att leta! :D
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Coupe fönstret går ej att stänga via fjärren, helt sjuukt drygt och det ska ha med avsaknad av klämskydd har jag fått berättat.

Har dock hört att man kan koppla förbi detta, men inte hur, BMW själva kunde inte göra det i varje fall, tacksam om någon vet detta.
Tack Wiberg, det är alltid skönt med lite teamwork.

Hur som helst, jag lyckades hitta dokumentet och här är länken.
Länk

Det finns en funktion som gör att de bakre fönstren inte öppnas när man använder komfortöppning. Dvs de påverkas inte alls av nyckeln (varken öppnas eller stängs)

Undrar vad det kostar att göra förändringar bland de här funktionerna hos BMW?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Sorry, jag hittade bara massa döda länkar till det dokumentet du hittade så jag fick ge upp letandet. Men bra jobbat! :)

När jag letade runt så såg jag att några av de som har ändrat funktionerna hos BMW har fått betala timtaxa under den tid som det tar för BMW att utföra ändringarna. Och då en ganska saftig timtaxa antar jag. Någon nämnde en halvtimme för ändringarna, antar att det översätts till en ganska dryg femhundring. Möjligt att de har blivit snällare.

Mvh
Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.