AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.657

Heta Bromsskivor.

Vi
19
Vickie
320i Limo -01
Lånar min frus alias för ett inlägg här..
Har mekat på hennes bil ett tag nu med ett problem som detta forum verkar belysa i vissa trådar och det är att bromsskivorna går varma.
Problemet med frugans bil är att jag har bytt skivorna bak 2 ggr nu och dom går fortfarande rysligt heta trots ringa inbromsningar ?
Bytte till Biltemas skivor 1:a gg och i en av skivorna blev det sprickor efter 100 mils körning, antagligen pga av den hetta som uppstod.
Har mekat isär allt 6-7 ggr vid detta laget och allt löper lätt konstigt nog ?
Har även monterat dit de gamla skivorna efter att Biltemas gav upp med samma resultat som innan.
Igår så inhadlades nya igen denna gång orginal från BMW med handbromsbackar och klossar.
Var extremt noga med monteringen där allt är rengjort och uppsmort även denna gång.
Men trots detta så går skivorna heta igen ?
Har även provat med att demontera handbromsbackarna helt för att unvika att detta påverkar skivornas värmeutveckling, men utan resultat.
Fattar inte vad det är som är problemet med denna bil ?
Det hörs ett ljud även då man kör bilen från 80-85km/h som påminner om ett skavande läte eller liknande.
Detta ljud försvinner dock inte om jag bromsar,drar i handbromsen,svänger fram och åter eller accelererar.
Har pratat med en BMW-mek och han ser bara frågande ut ?
Så nu vänder jag mej till denna kunskapens bank och undrar om någon annan haft liknande problem och om ni löst detta ?
Prova sliltza skivorna om inte annat ger det rätt look iaf... : Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Har du motionerat bromcylindern, ligger de an? Hur mår hjullagren?

E
Vi
19
Vickie
320i Limo -01
Har motionerat OK-Cylindrarna på båda sidorna och dessa är helt okej.
Kolvarna är förvånansvärt fria från rostangrepp och har sprayat WD-40 för att smörja upp dom ytterligare.
Fattar inte vad det är som gör att skivorna tar värme som dom gör ?
Om det skulle vara hjullagret så borde detta te sej annorlunda tycker man,som att ljudet borde ändras vid svängar mm.
Men inget är logiskt vid ett felsök tydligen.
Hjulet glappar inget på någon sida vare sej i sida eller i över/nedre kant.
Oavsett om man slitsar skivorna eller har vanliga skivor så borde dom inte vara på gränsen till överhettade av normal körning tycker man.
Något är uppenbarligen fel med frugans bil, frågan är vad det är ?
Sitter det någon vetil som kan krångla där bak så att oljan inte går i retur när bromsen släpps ?
Tacksam för alla förslag ni ger här på forumet.
Det måste vara nånting som gör att bromsarna ligger an.
Typ dåligt glid på glidbultarna. Träck i bromsslangar så de inte går tillbaka/släpper. Bytt bromsolja nångång?

Slittsningen har väl egentligen ingenting med värme utvecklingen att göra. Mer att de rensar beläggen, leder ut gaser.
Vi
19
Vickie
320i Limo -01
Har efter kontakt med min BMW-mek gjort följande..
*Kollat cylindrarna om tryck ligger kvar efter att man släppt pedalen.
*Motionerat cylindrarna och smort dessa.
*Luftat oken samt bytt bromsolja.
Det blev bättre efter detta men fortfarande är skivorna väldigt varma jämnfört med de främre skivorna ?
Att klossarna ligger an är konstaterat vid detta laget.
Provade snurra på skivorna efter att jag trampat på pedalen och dom ligger ganska fast åt på skivorna och dessa snurrar inte så lätt.
Vete tusan vad jag skall göra här näst ?
Allt är uppsmort inkl klossarnas hakar mot oket/fästet.
Körde kolvarna in och ut 3-4 ggr per sida och smorde varje vända innan jag pressade in dom igen.
Använde ett mellanlägg på 30mm för att få kolven så långt ut som möjligt ur cylindern utan att den hoppade ur sitt läge.
Trots detta så verkar trycket vara så pass att kolven inte åker tillbaka och frigör klossarna från skivan ?
Öppnade luftnippeln efter att jag tryckt på pedalen för att kolla om olja var i tryck men det sipprade bara lite ur nipplarna då man öppnade dessa ?
Tog ur nipplarna ur oket för att kolla om dom var täta men dom var okej.
Det sipprade lika då nipplarna var urskruvade med.
Ska man slänga bort ett antal hundralappar på att chans-byta oljeslangarna ändå tro ?
E2
50
E28Danne
325ik -89
Har ju hänt då o då att bromslangar ibland täpps till invändigt p.g.a föråldring o annat. På min brors bil drog bromsarna fram snett, och oken revs ner och renoverades, likaväl va de samma skit. Efter nåt tips från nån gammal bilmekare så byttes bromsslangarna på båda sidorna, vips så va problemet väck. I o mä att det kom fram vätska när man la tryck på pedalen, så gick det att bromsa, men när bromskolven skulle gå tillbaka så var det inte tillräckligt bra flöde "bakåt" i slangen så då fastnade allt.

Prova byt, kostar ente många hundralappar.....

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag håller oxå på slangarna, har varit med om det kanske 20-30 ggr under dom 20 år jag skruvat bil.
Vi
19
Vickie
320i Limo -01
Ska testa en sak innan det blir inköp av nya slangar.
Har för övrigt smort upp allt rejält ännu en gång och saker börjar gå fruktansvärt lätt vi detta laget haha
Testet jag står inför är att hissa upp bilen samt meka av hjulen för 15:e gången i år känns det som och pumpa upp tryck i sytemet genom att bromsa några gånger.
Bromsskivan har vi detta tillfälle gått lite tungt att snurra på.
Ska öppna luftnippeln och se om skivan roterar lättare efter detta.
Om den gör det så ligger tryck kvar i systemet och hindrar oljan att gå i retur.
Om det inte blir skillnad så kan nog slangarna uteslutas känns det som och koncentrationen till oken känns mer realistiskt än tidigare.
Blir då att trycka ur klovarna ur oken för att antingen kosta på en renoveringssats och dito putsa upp allt rejält samt motionera upp dessa.
Återkommer när allt är genomfört för resultat och förhoppningsvis svalare skivor..
Ni
966
Nip
320i-04
En fundering från en amatör...

Provar du med motorn igång?

Allt fungerar och inget ligger på när inget servo är aktivt?

Bara spånar för att föda nya idéer.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som redans sagts, byt slangarna!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Vi
19
Vickie
320i Limo -01
Äntligen är problemet löst !
Det krävdes att jag pumpade ur kolvarna ur oken och smorde upp dom rejält med bromsfett.
Sedan så motionerade jag kolvarna fram och åter efter monteringen av kolvarna.
Det konstiga är/var att kolvarna inte var ett dugg angripna av rost eller dyl.
Oken/cylindrarna var inte heller angripna på något sätt.
Men oringarna samt tätningarna kändes kärva på något skumt sätt, så efter lite fett så gick det betydligt lättare för kolvarna än tidigare.
Ett stort plus i slutändan är att bränsle ekonomin har förbättrats radikalt efter denna historia.
Tidigare drog bilen mellan 0,83 - 0,86 konstant, att jämnföras med min 525 Touring-01 som drar från 0,85-0,90.
Detta minskade som sagt till ca 0,75-0,77 efter 3 körda tankar hittills.
Känns positivt att man spar 0,5 dl/ milen efter detta.
Nu kommer jag att motionera oken/kolvarna vid varje byte av däck framöver.
Känns som det ligger lättförtjänta pengar där.
E2
50
E28Danne
325ik -89
Jag gjorde en liten renovering av frambromsarna på min 520i -86 ett litet tag efter att ja köpt den. Det var nog de mest välinvesterade pengarna jag gjort. Precis som du skriver Vickie, så sänktes bränsleförbrukningen, men min drog uppåt 1,1-1,2 normal körning, och bilen orkade inte accelerera på femmans växel. Efter renoveringen med nya tätningar och dammskydd i framoken, och lite polering av bromskolvarna, så sänktes förbrukningen till ca 0,7-0.8. De renoveringssatserna betalade sig bara efter max en tanks körning. Så tänk på de när bromsarna börjar kärva, renoveringssatser är väldigt lätt insparade pengar.

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.