|
|
|
|---|---|
| Har en liten fundering ang vindrutan på en bil överlag, är det ngn som vet om det bara är bmw stämpel på original rutan eller om det kan förekomma även på en utbytt ruta? vore skoj att veta | |
|
Ja det kan vara BMW-stämpel även på en utbytt ruta, om rutan är köpt på BMW. Jag bytte på min i höstas, och självklart ville jag ju ha en "originalruta" (samma som man får överallt annars men med BMW-märke). Min BMW-verksad byter inte rutor själva, men jag bokade bytet via dem. De beställde rutan och ombesörjde bytet hos en glasmästare i samband med en Insp. II. |
|
| OK då vet jag det också , tackar för svar | |
|
Man kan ju ställa sig frågan om inte originalrutorna håller bättre kvalité än de som du får från den lokala glasmästaren. På min gammla e34 -95 byte jag ruta förra året och de rutan var original. Utan så mkt tendenser till steskott mm däremot kom det ett skott mitt i siktfältet som jag lätbli att laga då rutan var ganska repig och blästrad. Den "nya" E39:an -97 är det samma sak original ruta men dock lite blästrad. Efter att jag byte rutan på e34:an har det inte gått mer än ett år innan det har kommit en del synliga skott. Kan det vara så att originalen är hårdare eller dyl. ?? /Ian Min bil: Länk |
|
|
Hej Idde Originalen kann väre av bätre kvalitet än en uoriginal. Kvaliteten kan också väre den samma. Jag får altid byttat till en original, da jag så är säkar på att den är av samme kvalitet. |
|
|
Ähe, ni är lite väl insnöade nu grabbar ;) Det är ju inte direkt som så att BMW gör egna rutor. Det är antagligen Pilkington som gör rutorna men smäller dit ett BMW märke istället. Jag vet att detta har diskuterats i en annan tråd för några månader sen. Mvh/ Niclas |
|
|
Njaee - Dom flesta BMW modeller har rutor från Splintex ( AGC Flatt Glass AG ). Uorginale rutor kan väre helt utan märke. Schmiedemann har feks haft uorginale BMW rutor från liten fabrik i frankrike.. Samme fabrik kan också gorä samme produkt i olika kvaliteter, beroende på kunden.. |
|
| För den som endast har trafikförsäkring och behöver byta vindruta rekommenderar jag Länk mycket prisvärt. | |
|
Osäker på om Splintex levererar det mesta till BMW. Både Sekurit och Pilkington är större tillverkare (de sistnämnda 3 gånger så stora). Sekurit levererar till varannan tillverkad bil i EU enligt egen utsago. Min originalruta var ordentligt blästrad efter 6000 mil, som om den hade ett mjukt ytskikt på nåt vis, resten av fronten och lampor osv var inte i paritet med slitaget på rutan, konstigt nog. Ny ruta (Pilkington) sen några veckor, vi får se hur denna håller med tiden. FP |
|
| Enligt glasmästaren som böt min ruta nyligen, han hade tidigare under några år allt glas åt BMW i Stockholm så kommer rutorna uteslutande från Pilkington.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.