|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt vart och felsökt vanos och det visade sig att den fela på 3 grader. Bytte då o-ringarna på magnetventilerna. Besiktigade bilen igår. Fick för hög co2500(0.9 och hc låg relativt högt(099). Va och kollade avgasvärdena idag igen efter att dragit ur bilen utan framsteg. Bilen känns trött på låga varv. Börjar dra vid 2000rpm till 2100rpm. Sedan typ samma drag till 3000rpm och efter det drar den iväg. Har läst mycke på forumet och vad jag fattat det som så om en vanos rasar går den inte alls bra. Riktigt så slö som folk beskrivit är den inte. Går ju bra på höga varv. Bmw vill ja ska byta vanos men inte jag. Om jag fattat det hela rätt så består vanosen av dessa delar som ska funka ihop. Magnetventilerna,vanosväxellådan,vanosboxen. Bara för att vanosen visar fel i felsökningsläget kan det väl omöjligt vara så att alla dessa grejjor gett upp? Kan ju vara tex m-ventilerna som gett upp. Visar ju så klart fel när man felsöker vanos. Och alla som skriver på forumet om att deras vanosar rasat,vad har felet varit då. Vad menas med ras? Boxen kan pajja,växellådan kan pajja m-ventilerna kan pajja. Om en sak utav dessa pajjar byter ni då allt? Känns ju rätt sjukt. Tycker det finns för lite kunskap om vanos över lag. Bmw vet ju minst inom detta ämne. Vill ha bra och kunniga svar. Mvh | |
|
Hej.jag misstänker vanos på min,går dåligt låga varv (helst kall) o bra höga varv,bytt oringar och rengjort,m,m.Nu till det intressanta mina avgasvärden är riktigt bra,enligt Bmw så har dom inte sett så bra värden på så gammal bil. skulle oxå veta mer om vanos (byte kostar ju lite).Det är fan inte roligt längre. Tony |
|
pg_ice |
har du kollat vanosen efter att du har bytt o ringarna och gjort rent??? isåfall så är väl snacket om dåliga värden historia och att du kan börja gå vidare. låter mer som du har hängt upp dig på den där jäkla vanosen haha vanosen kan väl inte ge dåliga avgasvärden? hur fan skulle den kunna göra det? |
|
"Tune" Ja det är svårt att avgöra vad det kan vara. Kan vara mycket med din men det låter ju onekligen som vanos MEN, tror inte det trots allt då du har bra värden. Är det nån vajjsing med vanos medför det dåliga avgasvärden. "Pg_ice" Jag har inte hängt upp mig på vanosen men det låter oneklien som det är den som felar. Nej jag har inte kollat det än. Ska lämna in den till bmw i en annan stad och se vad dem får fram. Ska vara med vid tillfället! Felar vanosen/nåt som har nåt samanhang med vanosen medför det dåliga värden. Pga att tändningen ställs fel vid vissa varvtal. Blir misstänningar och helt fel värden. Kommer inte kammen i sitt rätta läge så får du ju inte optimal blandning. Men frågan är ju bara vad som kan vara fel. Felsöker man på bmw så kommer det ju bara upp VANOS. Inte om det e boxen,växellådan eller m-ventilerna som e kass. Påstår inte att det jag säger är exakt rätt. Bara så jag fått för mig att det funkar. Ioch med att kammen ställs fel går bilen riktigt illa och tänder inte när det ska. Blir mycket oförbrännd bensin på så vis vad jag vet. Men som sagt är intresserad av att få det förklarat för mig hur allt funkar och beter sig när nåt felar. Mvh |
|
|
Ber om ursäkt för långt inlägg! Tjena Fritte525! Lämande du in bilen i Skövde för vanos test? Jag var inne hos dom och köpte oringar till M-ventilerna, och dom verkade tyvärr kanske inte ha den bästa koll på "vanos service". Bla. hade dom aldrig bytt oringarna på magnet ventilerna. Dom hade bara genom alla år sålt 1st uppsättnig med oringar, (Antar att det var du? ) Annars blev jag mkt väl bemött! Missförstå mig inte, Men jag tror inte att någon "Vanlig" bmw verkstad har speciellt bra koll på just vanos, dock har dom stenkoll på allt annat! Ring Rigo i halmstad eller Jarls Bilservice i HBG och hör med dom! Hade också problem med avgasvärdena vid besiktningen dock hade du ju bättre värden från början, Bytte Lambda och värdena tok sjönk, Kass Lambda; HC 999 CO 8,1 CO2500 6,9 LBD 0,75 Efter : HC: 51 CO: 0 CO2500: 0 LBD: 1,012 Spårade ur lite från ämnet, men kände för att skriva. =) Mvh/ Seas |
|
|
Seas. Jag var där senast för några veckor sen och köpte dessa oringar så det kan du ju glömma. Håller med om att de inte ä så duktiga på Vanos men säg den BMW verkstad som kan/vill bry sig om nåt annat än att att göra det enkelt för sig och vilja byta hela skiten. /Jonas |
|
|
JHärling. Håller med dig om att alla verkstäder vill göra det enkelt för sig genom att byta hela vanosen istället för att renovera. Sen om du köpte dina oringar före mig? det bryr jag mig inte om... =) Nöjd med din GT annars? |
|
|
"seas" Tjenare. Nej jag felsökte i grästorp. Ska till skövde nu till tisdag och felsöka motor och vanos. Nej kunskapen om vanos verkar vara riktigt magert på väldigt många ställen. Har allt pratat med Rigo men han har ingen tid förrän om 2 månader. Så där är det rätt kört. Ska ju vara besiktigad om en månad. Jo dem skövde nämnde allt att dem hatt inne en m3 med kass lamda. Men jag vet inte. Ser ju vad som e fel när dem kopplar upp sig på bilen. Visar det sig att vanos fortfarande felar blir det troligtvis så att jag byter hela faanskapet. Har ju försökt det mesta själv,bytt o-ringar och mätit upp magnetventilerna. Kan ju inte direkt skruva bort vanosväxellådan själv. Känns lite överkurs för mig faktiskt. Men det är nog den som felar skulle jag tro. Angående o-ringarna som skövde sålt så beror det väl mest på att dem byter hela vanos så fort nåt krånglar. Tycker det är helt sjukt att man ska byta den så fort det e nåt. Men jag har funderat på om nån kamaxel givare e kass? Felar inte vanos då? Mvh |
|
|
"Seas" Menade bara att de borde ha sålt mer o-ringar än så, men det behöver ju iofs inte vara så. =) Är riktigt nöjd med bilen, det har varit en del fel men det visste jag när jag köpte den men allt det är fixat nu, och nu är den bättre än ny. ;) Enda att klaga på är väl att den är dyr att äga, men det får man ju räkna med om man vill hålla efter pärlan. /Jonas |
|
|
"JHärling" Okej, då förstår jag vad du menar =) Inte min mening att låta otrevlig! Känns nästan som att en "vanos service med orings byte" borde läggas till på Inspection 2 service listan. Den servicen är ju redan dyr från början, då kan dom lika gärna göra den lite dyrare! Jag är också riktigt nöjd med bilen, har bara haft skit fel hitills, Bränsle läckage vid kallstart, Kass Lambdasond, Dålig termostat. Nu är allt åtgärdat och bilen går kanon. Håller med om att dom här bilarna inte är gratis i drift, men de vissta man ju om när man inhandlade bilen. Det är precis som du säger, man ska vårda/Sköta om sin "dyr grip" Mvh/ Sebastian |
|
|
"Fritte525" Ska bli riktigt spännade att se om Autopartner i skövde ger dig samma svar som Grästorp! Om det nu är vanosen som felar, då tycker jag att du ska leta efter en "bättre" begagnad, även fast de kanske känns som ett lotteri att hitta en som det inte är samma bekymmer med! Byta vanos själv är nog inget att ge sig på. Spekulation: Om kamaxel givaren är trasig så borde den skicka fel signaler till vanos boxen, sen ställer vanosen om kammen fel. Det borde resultera i fel förbränning utav bränsle samt tappad effekt! Sen gör bmw en diagnos, och vanosen blir ju den "sista felande länken i kedjan" och därför syns de på datorn? Är detta möligt eller börjar groggen ta ut sin rätt? Fritte525 Det vore intressant att provköra din bil någon dag, och sen köra min direkt efter som är nybesiktigad med bra avgasvärden. Och se om det är ngn skillnad? Mvh/ Sebastian |
|
|
"Fritte525" Okej, Ska bli intressant och se om du får samma svar i skövde som i grästorp. Byta vanos själv skulle jag iaf aldrig ge mig på! Men OM du nu blir tvingad till att byta så är de kanske idé att kika efter ngn bättre begagnad?Men det kanske känns som ett lotteri att hitta en fel fri! Tycker det är dåligt att man inte kan se vart exakt som vanosen felar? Det finns ju som du skriver flera delar som kan vara trasiga`. Vore intressant att provköra varandras bilar, Det kanske inte är så stor skillnad på drag? Min är ju nybesiktigad nu med rikigt bra avgasvärden samt bytt oringarna. Det kanske vore bra att ha med sig i bagaget inför bmw diagnosen? Mvh/ Sebastian |
|
|
Ber om ursäkt för 2 inlägg, Datorn hängde sig, trodde inte att de "fastnade" i forumet så jag skrev ett nytt... // Seas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.