|
|
|
|---|---|
|
hej alla. har ett broblem. min ac strullar det kommer ingen kall-luft.det är väll någon vätska i ac eller nåt sånt tack på för hand h/martin martin | |
|
Hej! Det beror oftast på att gasen har läckt ut. Om du inte har konverterat ditt system så har du en gas som heter R12 och den är mycket svår att få tag på nu eftersom den är förbjuden att inneha numera. Ring till en ac firma och gör ett provtryck, sen får man utgå vartifrån det läcker laga det och sen fylla på med ny gas. En som jag känner väl och jobbar med ac påstår att det går att fylla med ersättningsgasen som heter R134 utan att behöva göra en konvertering *jag vet inte men tänker själv prova det, sitter nämligen i samma sits som du =)... ../molle |
|
|
hej molle tack för svaret har du försökt att få tag i den gasen r12 eller va det så den hätte ? när ska du pröva den andra gasen? kommer det någon värme ur din ac det gör det inte på min det blir ingen skilnad när jag skruvar upp värmen men fläkten fungrar.hoppas det går bra när du heller i den andra gasen. lycka till h/martin martin |
|
|
martin! det kommer att ske nångång i juni jag kan skriva sen och säga om det funkade, det är ju värt ett försök iallf innan man bestämmer sig för att lämna in bilen för en konvertering som kostar ca 15000 på bmw. ../molle |
|
|
ok. ja det låter kanon om du kan höra av dej. hoppas det funkar. för 15tusen det e mycket pengar. ok ha det bra. martin |
|
| Var på en ac firma nyligen och kontrollerade min ac. Frågade även om nya / gamla gasen. Denne menade på att det kvittade med konverteringen. Meken sa att det egentligen inte var en koncertering i fråga utan något helt onödigt som skilde. Och följdaktligen var det bara skicka in den nya ersättningsgasen R134 istället. Man ser skillnaden på munstycket. | |
| martin r!! Så där ja, nu e den påfylld med r134 utan konvertering och kallt blev det =). | |
|
Glömde tillägga en sak. Om gasen tar slut så innebär det att man har ett läckage någonstans. När vi provtryckte min så pumpade vi 15 bar i systemet På 5 minuter så hade det läckt ut 2 hundradelar och då ska man ha i tankarna att det va 15 ggr så högt tryck mot normalt 900/1200 som det ska vara i ett ac system. Och det gör det nästan helt omöjligt att hitta läckan. Man kan andvända spårgas men då börjar det blir rätt så avancerat. Så vad ska man göra, lämna in bilen för en massa tusenlappar eller fylla på en gång per år =/... ../molle |
|
|
när man läcksöker så sätter man i ett färgämne (grön)i vätskan. det finns ett företag som heter Avetica eller liknade som fixar AC till ett ok pris. //Peter |
|
| ----> Molle!VAd kostade det att fylla på med r134?? | |
|
För kompispris fick jag betala en tusing inklusive provtryckning. ../molle |
|
| så det funkade det va kul att höra. så nu har du det kalt o skönt antar jag . funkar det fortfarande inget som strullar.då ska jag testa det . jag har annat strul med bilen ja skulle ner till göteborg för en vecka sen då rasade vatten pumpen uttanför udevalla. bmw hade ingen vatten pump hemma så jag fick åka ner i går och hemta den då fungerade bilen hella vägen ner men nu börjar den koka inte direckt jag kan åcka en mil eller så sen e det bara venta en time eller sådet konstiga e att temp mätaren ligger bra ett bra tag sen sticker den upåt. har du varit med om något liknande. hare h/martin | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.