|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 325 TDS -95, som har börjat blivit svårtartad. Det är förmodligen något strul med bränslet. Förpumpen och relät har jag testat att bytt, utan resultat. jag har även kört pumpen utanför tanken. Den går när motorn är igång. men ej vid tändningsläge. Bilen går som den ska och det är inga problem vid accelerationer eller gaspådrag. Den uppvisar klassiska förpumpsfel, som tex, mer svårstartad ju närmare halv tank man kommer. samt vid start när bilen stått parkerad i uppförsbacke. Den har även tjuvstannat nån gång i nån korsning när man tryckt ned kopplingen. vad tror ni är fel?. pumpen bör vara hel då det inte blev nån skillnad med en ny.. tacksam för svar, MVH, Samuel | |
| Någon liten läcka kanske, som drar in luft i systemet. | |
| Nu när jag skulle ta bilen startade den inte alls. har haft igång den idag för ca 4 timmar sen. ställt den i liten nerförsbacke och har nästan full tank. tände inte ens till. vad tror ni? | |
| Har du provat att byta bränslefilter? | |
| nej, har inte gjort det. tänkte göra det i morgon. Det jag tycker är lite konstigt är om det är filtret. så borde den inte gå så bra som den gör när man kör den. Men det är absolut värt ett försök | |
|
En backventil vid förpumpen gör susen. Kostar runt 70:-. Göran FWD - Nej tack! |
|
| lekage på returslangarna på spridarna kan ge sådana symtom. | |
| Har nu bytt filter, bilen startade. men problemet med att den är hårdstartad vid parkering i uppförsbacke kvarstår. ska prova med en backventil bak vid taken i morgon. Det bör ju vara så att den drar in lift någonstans. Har det varit så att det är någon slang eller spridare som läckte, tycker jag det är märkligt att det sammanfaller med att pumpen inte startat vid tändningsläge. nån som vet? | |
|
Som Ma1445M säger så är nog vanligen returslangarna en felkälla. Läcker nån av dom kan luft sugas in och du tömmer bränsleledningarna på diesel om bilen lutar bakåt. Backventil är en nödlösning. Är det lufttätt rinner det inte tillbaka. |
|
|
Jag har skrivit följande förut, men det tål tydligen att upprepas: Enligt Bosch i Högdalen har BMW gått ut med en verkstadsorder om att backventil skall monteras i samband med byte av förpump. Alla BMW-verkstäder (läs Bilcentralen Nacka) känner inte till detta, men. du kan leta dig blå efter en en luftläcka. Enklast att gå på backventillösningen Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.