AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.985

Byta enbart spindelled på 330 E46?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, det går att köpa spindelleden (som jag då behöver byta) separat, men inet på BMW, eftersom de bara säljer spindelled tillsammans med länkarm.
De vill inte heller byta enbart spindelleden, utan hänvisar till totalbytet av hela "paketet".
Jag vet att detta oftast byts tillsammans, men undrar - går det inte byta enbart spindeln, är det bökigare, eller beror det på något annat att de vägrar på BMW?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
jag tror att spindelleden sitter fast monterad på länkarmen på din coupe, precis som min M3:a
gick på 6800kr inkl montering och fram-&bakvagnsjustering
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nja, den finns att köpa separat.

Köper man hela "paketet" med länkarm+spindelled, kostar allt med montering ca 3000 SEK på BMW.
(1.625 för delarna och 1.400 för jobbet)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Måste en framvagnsjustering till i samband med länkarmsbyte?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
jag bytte ut min spindelled&länkarm hos Larsson Bil&Motorteknik och Per rekommenderade att alltid göra vagnjustering iaf fram om man byter länkarmen
tjaa, det är bara att göra det proffsen rekommenderar, man väl utskrattad om man snålar in på det, antar jag
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja det går att byta lös spindel led, men kan du inte göra det själv, får du vända dig till en verkstad med bilmekaniker.
Servicetekniker och reservdelsbytare klarar nog inte av det.

Byter man en pressad spindeled, så är risken att inställningen rör sig betydligt mindre än om man byter hela länkarmen, leden kan liksom inte hamna nån annan stans än i mitten på hålet i länkarmen, men en ny länkarm kan vara nån mm större/mindre, och då ändras inställningen.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nu har jag fått en tid för byte av enbart spindelleden.

Om tummen-pekfingret-priset stämmer någorlunda, kommer hela kalaset med spindeln inkluderad, landa på under tusenlappen : )
Sp
13
Spharx
328 CIA - 95
Det handlar inte om att en bmw verkstad inte kan byta bara spindeln eller att en servicetekniker/reservdelsbytare, som vissa vill kalla det, utan att tiden det tar att utföra jobbet är mycket längre på just detta jobbet. Med dagens timdebitering så hade kunden kommit upp i samma pris och det enda han har fått bytt är en sketen del som kostar 800 spänn.

Man jobbar efter fasta tider elelr vissa ackord och har naturligtvis krav på sig att få ihop en viss effektivitet på jobben man utför som auktoriserad verksatd. Utöver att jobbet är rätt utfört naturligtvis.

Inget illa menat men att snacka löst utan att veta fakta varför vissa saker utförs på ett visst sätt är både respektlöst och dumt. Om det vore så lätt att meka bmw eller bil som alla här tycks tycka så borde vi alla här vara mekaniker eller?

Tänk på det en stund...men visst alla kan välja att göra det själv, på verkstad eller hos någon annan verkstad där tiden inte spelar någon roll och stress är inte en faktor.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag talar utifrån det svar jag fick i telefon från BMW här.
Verstadsförmannen sa tydligt att han inte "nog hade verktyg att dra av den där med", medan alla tre övriga verkstäder jag ringde kunde ordna det utan att ens nämna bekymmer med verktyg. Det skulle ta ung. en timma både för BMW och de andra verkstäderna.

Jag valde att köpa spindeln separat och låta en annan verkstad utföra jobbet.

BMW säljer inte ens delarna separat, utan går bara med på att utföra jobbet om de får sälja både spindel och länkarm i ett paket.
Ro
138
RonnyN
330i -03
Tjena mike

hade nog bytt hela länkarmen då det kan vara lite vanskligt att pressa ur spindelleden ur armen då den är av lättmetall....

hade du vänt dig till mig hade jag bytt hela länkarmen åt dig för en kopp kaffe...

/Ronny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.