AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.229

Seg nedväxling ,328 (e46) automat

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hej!

Någon som har ett tips?
Jag har en 328iA som gått 11500mil. Funkar bra men jag har märkt att den har blivit segare på att växla ner. Man får pressa ner gaspedalen mer innan det händer nått. I normalläge känns det mest påtagligt, i sportläge tycker jag att bilen känns som vanligt.

Mvh Johan
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Vad påverkar när nedväxlingen ska ske ?
Jag menar innan man gör en kickdown alltså, för det funkar som det ska.

//Johan
Jag vet inte hur styrningen av just din låda fungerar, men de kan till exempel bli ovilligare att växla ned om man kör väldigt lugnt en period.
På vissa spelar det roll hur fort man trycker ned gaspedalen. Trycker man ned fort men inte så mycket så kan den växla ned. Trycker man ned den långsamt så måste man gasa mycket mer innan den växlar ned.

Mitt tips är att testa gaspedalshastighetstricket. :-) Man jag vet som sagt inte hur just din låda fungerar ...
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Det måste vara bensinpriset som gjort att man är lätt på gasfoten :)
DW
12
DW75
328iAT -96
518i -86
Kaputt kickdown-kontakt? Den har börjat glappa på min bil (började för ett år sedan .. ).

Om du nu har någon sådan på en E46a förstås ;).
kan det inte också vara att den har lagrat det i minnet efter den sista körning ?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kolla luftrycken runt om först. Det kan vara värt att prova att nolla minnet i motorelektroniken samt se över felkoder på givare i motorelektroniken.

På elektro-hydrauliska lådor (dvs 4HP22 EH och nyare) bestäms nerväxling av en kombination av motorlastsignal och bilens hastighet. Motorlastsignalen är ett värde som boxen räknar ut baserat på ett antal givare bla gasspjälläge, LMM, axelgivare och ev. någon mer givare. Signalen skickas till lådans styrbox. Hastighetssignalen kommer från varvtalsgivaren på lådans utgående axel, dvs kardanaxeln. På adaptiva lådor kan även signaler från ASC/ABS givare vid tex halka och kurvor få företräde.

Som Adelson säger, både gaspedalrörelsens hastighet och storlek påverkar en adaptiv låda. Men att körstilen lagras och kan nollas på en adaptiv låda är en skröna. Länk

molle
tj
432
tjoa
320d Touring -14
ok, bra info.

//Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.