AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
932

Tips och råd ang Bmw e34 540

Hej alla bmw människor.

Har precis införskaffat mig en mullrig 540, trots dåliga bmw erfarenheter!

Har köpt mig en 540ia -93 med *18000mil* på mätaren ;)

Efter provkörning konstaterade jag att den växlade som den skulle, och bilen rent allmänt var av behag.

Men efter en några mil och stillastående gick den upp i temp, och började nästan koka. Stannade och letade efter fel, och vad får man se? Det saknas fläkt ?!?!

Hur man kunde missa den innan är ett mysterium, och inget kylar vatten fanns heller för den delen.

Nu har jag fyllt på med vatten och glykol och bilen står snällt hemma, kan något ha tänkts skadas under denna korta tid den gick upp i temp? Den gick ej upp till det röda, men hade passerat mitten!

Min vän rekommenderade mig att kontrollera oljepumps bultarna, och detta ska göras i veckan då den ska få sig en service (och fläkt).
Nån som har tips på vanliga fel? Har sökt men hittar i princip bara om oljepumps bultar och plast kulan i lådan.

Tack!
Min vän som oxå äger en 540 har servat den med 7.5l elf racing oil, 10w-40.
Är inte 10-40 lite väl tunt?
Vilka stift ska den ha?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

10w40 är inte tunt, det är rekomenderat för 540.
Jag kör med 0w40, men det gör bara att den klarar vintrarna bättre.

Oljepumpsbultarna ska du kolla snarast, men de lär inte inverka på din motortemp.

Det är svårt o säga vad som hänt din bil, troligen inget. Men fixa fläkten och kör en sväng. Det som är lite oroväckande är ju att nu har man ju förlorat en del förtroende för säljaren, och nu kan ju alla möjliga fel dyka upp =/

Men välkommen till 540 träsket, jag är nöjd med bilen men man får ju laga den frekvent. Fläkt samt koppling kostar säkert ett par 3 tusen orginal, köp grejorna i tyskland ist. Jag har sätt delarna för sammanlagt 6-7 hundra +frakt.
Oljepumps bultarna, samt ventilkåps packningar kommer kollas vid service som jag tänker göra någon gång i veckan.

Bilen är verkligen i super fint skick, visuellt!
Lådan växlar som den ska, jävligt surt ifall toppen skulle gå! Lite svårare att meka med en v8 än en rak 6:a !

Fläkt kommer köpas begagnat imon, då det är bara själva plast fläkten som saknas, allt annat sitter, även kontakt osv.
Så, nu är fläkt samt ny visko enhet inköpt, samt 8l mobil super 2000 10w-40, 8st platina tändstift, luftfilter och oljefilter! Nytt expansionskärl är köpt då jag misstänker att den nuvarande läcker!!

Om hc värdet är för högt, vad kan det orsakas av?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.