AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.601

klockrent med automatlåda och rödljus race

Sida 3 av 4
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Start-off är lite med komplicerad än man kan tro:

The “start assist” function is accomplished as follows:
• Gradient (degree of incline) is determined by the longitudinal-acceleration sensorlocated in the DSC control module.

• Based on the degree of incline, the necessary braking torque or engine torque is calculated by the DSC module.

• Brake pressure needed to hold the vehicle is momentarily maintained (approx 2 sec).

• Brake pressure is reduced as soon as the available engine torque is sufficient to move the vehicle or accelerator is not depressed within approx. 2 sec.

The function can be activated when driving forward or backwards and is deactivated when the parking brake is applied and can not be activated if the transmission is in neutral.

Note: If no move is made to pull away within approx. 2 seconds of the brake
pedal being released, the start-off assistant will be deactivated.
Folke: Jag var den som pratade om stora fälgar och högre vikt från centrum.
Du får gärna tala om var jag sa att diametern var större.
Självklart menade jag att ytterdiametern är den samma men med en större fälg är fälgbanan längre ut, slitbanan på däcket är bredare och tyngre vilket gör att det tar längre tid att snurra upp hjulen. Runt 0,5-1 s långsammare tider upp till 100 har ju påståtts flera gånger här på forumet att det kan bli om man går upp 2 storlek i tum och 2-3 cm bredare däck. Med samma rullomkrets.
Jepp, grumlig formulering från min sida, menar dock inte ditt inlägg enbart. Fast tyngden måste inte bli större totalt eller i periferin på en större fälg jämfört med mindre. Det har ju med däckets massa att göra, det skiljer en hel del mellan tillverkare. Det har med fälgens massa och material att göra, här skiljer det betydligt mellan tillverkarna.
Som bekant skiljer det mycket i designen mellan olika fälgar, allt från smäckra 5-ekers till nästan helgjutna saker. Ett rejält ballongdäck i 80-85-profil kan väga väl så mycket som några varv eltejp på en större fälg, det finns alla varianter på temat.
Därför gillar jag inte så värst när man generaliserar att det alltid är tyngre massa osv.

FP
Startfördröjning mm: Jag kan förstå att en bil/automat med fördröjt släpp av bromsarna oav inte kan köra rättvist mot en manuell bil. Men i mina exempel menar jag "vanliga" lådor, som det iaf var runt 98-01 osv. Kör även en DSG-bil ibland (en -06 bil från VAG-sfären). Där finns ingen fördröjning av starten, fullt drag omedelbart när bromspedalen släpps.

FP
En 18-tummare har alltid fälgbanan längre ut än en 15-tummare.
Ett bredare däck har alltid en bredare slitbana.
Därmed är det inte en generalisering utan en sanning att större dimension dras med ett vikthandikapp,ska man sedan jämföra dimensioner mot varann så förutsätter det självklart likvärdiga produkter.
Nu är det väl rätt vanligt att dom som stoppar dit större däck och fälgar bara gör det för utseende där däcket är nåt tungt lågprisskit som gör det hela ännu värre jämfört med den mindre.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tror Steaman har missat lite i informationen angånde Start-off vilket tycks märligt då han själv kör E90.

• Brake pressure is reduced as soon as the available engine torque is sufficient to move the vehicle or accelerator is not depressed within approx. 2 sec.

Dvs. så snart bilen har har tillräckligt dragkraft för att ta sig framåt släpper bromsarna och påverkar inga 0-100 tider. Har inte hört att det finns till automat. Däremot kan det vara så att om momentomvandlaren kopplas bort vid stillastående som någon sa (för att spara bensin) då kan ju start off vara till hands även för automater?

Om den kopplas bort har man ju även möjligthet att varva upp lite innan den kopplas in igen vilket bara gynnar accelerationen då man inte behöver stå på bromsen samtigt som man gasar. Det gäller dock att ha timing där om man ska lyckas bra... Gas och broms samtidigt är förmodligen den mest användbara vid race. Start off gynnar även manuella lådor i det fallet vid race i uppförsbacke då man slipper koppla, bromsa och gasa samtidigt (om man inte använder handbroms vilket är ganska onödigt nu för tiden).

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Heltsonika, det är du som missar poängen i det jag skriver, jag bara listar möjliga orsaker till startfördröjningen. Beskrivningen jag lyfte in är hur det är tänkt att fungera, inte om det fungerar lika bra i praktiken. Allt BMW gör inte är perfekt!

Om du läser alla klagomål på E90-forumet så ser du att fördröjningen är verklig! Även om jag inte har så bråttom vid röd-ljus så märks det tydligt att något fördröjer starten.

Vad gäller det jag skrev om Automatens bortkoppling av momentomvandlaren så gäller det nya automaten som BMW började använda för något år sedan. Det framgår inte hur gammal din bil är så du kanske har den gamla långsammare lådan utan bortkoppling av momentomvandlaren.

"Om den kopplas bort har man ju även möjligthet att varva upp lite innan den kopplas in igen vilket bara gynnar accelerationen då man inte behöver stå på bromsen samtigt som man gasar."

Hur kan du vara så säker på att du kan varva upp motorn innan momentomvandlaren kopplas in? Det kan ju istället vara så att motorstyrningen fördröjer gaspådraget till det att momentomvandlaren är inkopplad.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Steaman: Ok då missförstod jag dig helt enkelt. Jag har manuell låda och jag upplever ingen fördröjning i starten men det kan säkert vara så på de nya automatlådorna.

Du kan även ha rätt med momentomvandlaren. En S80 vi har på jobbet kopplar bort den vid stillastående. Ska man iväg hastigt hinner dock motor varva upp lite innan den kopplas in igen (vilket i övrigt kan vara irrirerande vid mjuk körning om man inte känner till det). Om BMW stryper gaspådraget kan jag inte svara på men det kan säkert vara som du säger. Jobbigt för de som har automat i så fall... ;)
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Några funderingar. Förvisso vinner automaten tid på att den driver hjulen i princip utan avbrott under växlingar samt att en modern (6-växlad) automat kan växla snabbare på höga motorvarv än en manuell. Men det som automaten vinner i tid under växlingarna förlorar den förstås i och med att momentomvandlaren slirar friskt under kraftig acceleration. Slirhastigheten (skillnaden i rpm mellan in och ut) kan gå uppåt 2000 rpm i konvertern vid stalliknande situationer. Dyrbara hästkrafter som blir värme åt kråkorna i konverterns oljekylare.

Som Hasso och flera av er säger här så är automaten snabb i starten för då krävs ju just slirande i låda/koppling hos bägge bilar för att komma igång snabbt. I flera trafiksituationer i låg hastighet är automaten överlägsen. Om tex en automat och en manuell rullar i säg 20 km/h bredvid varandra bägge på tvåan fram mot ett rött ljus som plötsligt slår om till gult o grönt och bägge samtidigt ger full gas så vill jag inte vara föraren i den manuella bilen som ska utgå från tvåan och 1500 rpm. Innan han hunnit få i ettan igen och fått till rätt dos koppling vid nerväxling från tvåan till ettan (en svår sak när bilen rullar) till fullgasmanövern, har automaten redan hunnit växla ner till ettan och dragit ett par billängder ifrån och det i princip utan kraftöverföringsavbrott till drivhjulen om lådan är fräsch. Ofta har bägge bilar nått hastighetsgränsen 50 i stan eller mer innan den manuella bilen med samma motor kommer ifatt och förbi tack vare förlusten i automatens slirande konverter.

För att den manuella bilen ska ha en chans även i starten vid samtidig fullgasmanöver behöver nog man ge den ett handikapp – tex rullande start med rätt växel i från början eller ha som regel att man startar från stillastående - som ju är ett lättare utgångsläge för den manuella föraren att träna in de rätta doserna gas/koppling i starten. Med såna i förväg bestämda utgångslägen kan såklart en manuell med tränad förare ge en automat med samma motor en rejäl omgång också i starten. Men i det vardagliga trafikflödets flerfiliga vägar är det ju inte alltid som utgångslägena är så bestämda i förväg.

Om ingen av förarna vet i förväg vad som gäller och bägge trampar fullgas samtidigt i en oväntad situation med likadana motorer så blir automaten i de allra flesta situationer snabbare i starten. Men i ett uppgjort race med samma motorer där bägge förarna vet i förväg vad som gäller så att den manuelle förare kan förbereda sin växling ska automaten normalt förlora.

Men det är inte alltid som manuell är snabbare än automat. Turbomotorer kan fås att jobba bra tillsammans med automat. Porsche 997 turbo (480hk/620Nm) är ett exempel. Alla siffror från fabrik (automat inom parentes)

Acceleration from 0 - 100 km/h 3.9 (3.7) sec
Acceleration from 0 - 160 km/h 8.4 (7.8) sec
Elasticity 80 - 120 km/h 3.8 (3.5) sec

ju högre hastigheter desto mer sackar den manuella efter automaten. Flickvännen fick en 997 turbo i våras av sin far. Hon valde automat och vi hade den på tur till Frankrike nyligen. Accelerationen känns helt overklig inte minst för att det är så lätt och krävs varken planering eller ansträngning för att få till den varje gång. Bara gasa tills självbevarelsedriften sätter in.

molle
molle,

Har fått lära mig att från start ökar konvertern momentet genom sin funktion. Gäller det vid körning också?
Om så, antar jag att att effekt förlusterna inte blir fullt så stora som ett varvtalstapp på 2000 varv ger sken av.
FredricF
ardbeg: Angående ökat tröghetsmoment på hjul mm.
Fälgbanan skall nå nästan samma periferihastighet som bilens hastighet.
Det betyder, något förenklat, att effekten som krävs för att accelerera fälgbanans rotation motsvarar nästan samma extravikt på bilen.
Även i extremfallet påverkar det ökade tröghetsmomentet alltså mycket mindre än att t.ex. ha vinterhjulen i skuffen när man accar.

Sen håller jag det inte för troligt att tröghetsmomentet skiljer sig sådär jättemycket mellan låg och normalprofilhjul. Men det är en annan fråga,

/Fredric
FredricF
En fundering:
Om accsiffrorna vid manuall låda förutsätter att man håller startvarvet uppe och växlar som en Schumacher är det då så att accsiffrorna vid automatlåda förutsätter att man bromsar fast bilen för att bättra på startvarvet?

Jag har försökt få men (gamla) 540 E34 att acca 0-100 på fabrikssiffrorna men inte lyckats sådär väldigt bra. Har dock inte haft hjärta att bromsa fast och starta genom att släppa bromsen, den gamla damen har några mil på nacken och växellådorna växer inte på trän direkt........

/Fredric
jag har provat massa gånger mot en annan 330 manuell...

efter han fått i 3:e växeln drog han ifrån... annars någorlunda jämt i början där automatens kickdown tar några cm ledning i början
nu var det visserligen in 525 vi pratade om men om jag inte kan dra ifrån en bil i min klass så kan inte din automat ta en i högre klass
330 menar jag :)
molle325: Vilken generös pappa din flickvän har.
tr
37
troels
520i Lim -05
520i Lim -02
Kanske jag har missat nogon ting - Har bilar med automatlåda inte
lägre effekt på hjulene, än manuell eftersolm automatlådan tar mere effekt från motoren ?

MVH

Troels

Jo det är nog sant.
Vad som kanske är mindre känt är att momentomvandlaren höjer momentet på utgående axel jämfört med ingående när varvtalsskillnaden är stor. På så vis tas en del effekt igen, efffektförlusten skulle ju annars vara mycket stor, se: Länk

Jag håller som bäst på att lära mig (åtminstone lite) om det här med automatlådor så någon mer insatt kanske kan kommentera om jag är helt fel ute.
FredricF
AKN: Jo det stämmer att automatlådor har momentomvandlare. Dom gör att varvtalsskillnaden mellan ingående och utgående axel vid låga hastigheter inte helt bränns bort i effektförluster i lådan utan kommer utgående axel till del som en ökning av vridmomentet. Fast det är ju inte tal om nån 100%ig verkningsgrad.

En alldeles utmärkt beskrivning (fast på engelska) finns här: Länk

/Fredric
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har inte läst tråden förr och vill flika in med starter av min 740IA på bana.
Gjorde ca 5-7starter alla med olika varianter och bästa tider blev med allt ON.
Dvs antispnn aktiverat,inget förhöjt varvtal,utan med armstödet nerfällt och högerfoten hårt mot golvet när lampan lös grönt gick bilen snabbast.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.