|
|
|
|---|---|
|
Hej Var ute och körde hyfsat fort med bilen ikväll. Noterade att motortempen gick ner en aning, mellan blå och mitten efter ett tag när jag matat på ordentligt. Mätaren tog sig till mitten igen efter ca 3 min lugn körning...den står ju alltid i mitten annars. Någon som vet? Termostaten? Eller ska det kaske vara såhär? | |
| Mest troligt är termostaten dålig. | |
|
OK Ska kolla med diagnos instrumentet om det finns någon fekod... Den brukar ju alltid stå så exakt rakt upp annars... |
|
| Termostaten får du nog inte felkod på, den är fortfarande mekanisk. Men om du byter den byt även huset. Köper du på BMW tror jag alltid huset medföljer. | |
|
ok Konstigt att tempen bara går ner lite när man kör fort som tusan? |
|
|
Egentligen inte konstigt, det kyler ordentligt med mycket fartvind. Det absolut vanligaste felet på en termostar är att den inte stänger ordentligt, då får man exakt det felet du har. FP |
|
|
OK, då fattar jag. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo då går utmärkt att kolla termostatatens funktion via livedata med ett diagnosprogram, då den styrs inte enbart av kylvattnet rent mekaniskt utan även av DME /motorstyrningen som i sin tur tar signal från tempgivaren i blocket, så DME kan även den öppna termostaten på elektrisk väg. gäller från -99 årsmodeller på sexorna. Men som Folke sagt verkar som den kärvar vid stängning och bör då kanske bytas ut. Termostaten är mera stängd än öppen vid landsvägskörning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jo, jag känner till den där dubbelfunktionen, men termostatfel i sig brukar ju vara mekaniska. Värt att tänka på då det är lätt att skylla på all elektronik i alla lägen ;) | |
|
Ska testa igen i helgen, men det är ju inte ofta man kör på det settet som man måste göra i min bil för att se felet. Kanske att den bara blev chockad över min körstil..hehe Men ska ner i Tyskland till sommaren, där är ju tempot något högre kan man säga. Men å andra sidan kan man säkert åka in på en verkstad där om tempen börjar vandra för mycket. |
|
|
Det tar längre tid innan motorn blir varm, så byt direkt. Du märker nog av felet mer sen när det blir vinter. |
|
|
OK. ska beställa en sån, sedan titta bmw TIS. Kan inte vara så svårt att fixa. |
|
|
Det är lätt att byta termostat med hus.Har gjort det själv...det enda som är jobbigt och man ska inte göra det om man inte kan är att LUFTA ordentlig kylsisstemet...sexor är väldigt känsliga motorer för överhetning...pga ej ordentlig luftat kylsisst kan leda tll detta... Så det är bättre och till o med billigare att låta någon annan kunnig göra detta.... sutko |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.