AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.735

sänka förbrukningen!

hur mycket tror ni att man skulle kunna sänka förbrukningen i en 118d genom att chippa och lätta den???.. t-ex lättviktsstolar, lättare svänghjul, lättare fälgar,kolfiberhuv m.m samt ett chip..
Sn
37
Snabelost
120dM -08
Ingen aning, men något säger mig att du aldrig får igen pengarna genom minskad förbrukning och det verkar ju vara det som är syftet?

/Magnus
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att lägga ut 50000kr för att spara 5 cl per mil låter inte som en vettig investering. 118d är riktigt optimerad från fabrik, att spara bränsle genom chippning är önsketänkande.

//Lövet
inte bara spara bränsle utan även öka prestandan för det gör man väl med dessa prylar
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Absolut, men då kan man ju lägga 50000 istället på extra motor? Köp en 130i om det är prestanda man är ute efter? Även om en 118d CSL är en kul idé så vet jag inte riktigt hur genomtänkt det är.

//Lövet
satt o funderade bara... den skulle ju ha bra prestanda till väldigt låg förbrukning
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
1. Sänkt förbrukning genom chippning: Inte ett dugg.
2. Sänkt förbrukning genom lättning 100 kg: Kanske 0,05 l/mil i snitt.
3. Ökad körglädje genom ovanstående förändringar: +50% ;)

Håller med tidigare talare, att göra förändringarna för att sänka förbrukningen är meningslöst, däremot kan det ju vara kul om man vill ha en snålsnabb busbil.

Jag har f.ö. en Kelleners-box till min 120d 163 hk, med den drar bilen ca 0,05-0,1 l/mil extra (antagligen delvis beroende på tyngre högerfot...) men man får ett rejält extra tryck i maskinen. Kapar säkert en sekund till 100 och ändå mer i vissa omkörningshastigheter. Jag kör dock oftast med boxen ur då bilen går 90% som slöpendlingsfordon till/från jobbet och det finns få tillfällen att glädjas åt det extra krutet.
Sänkt bränsleförbrukning går att åstadkomma med chip, speciellt på ottomotorer. MEN den stora vinsten man kan nå när det gäller bränsleförbrukning är gratis. Ett ändrat körsätt.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.