AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.714

Varvräknare fungerar ej, e28 528 -82

To
24
Torusy
528i e28 1982
Jag har sökt igenom ap och andra sidor men inte hittat några svar som hjälper mig tillräckligt.
Min varvräknare fungerar inte, den rör sig inte överhuvud taget (jag har instrumentpanelen med ekonomimätaren(bränslemätaren)). Alla andra instrument i instrumentpanelen fungerar. Jag har kontrollerat SI batterierna, de är någongång utbytta då de sitter 2x 3V lithium batterier där, orginal sitter det nicd på 82:orna om jag inte förstått det hela fel. Båda batterierna hade också spänningen 3V.
Mina funderingar går om givaren till varvräknaren är sönder, eller är det något problem med SI kortet ändå?
Vart sitter givaren till varvräknaren, hur kan jag kontrollera om det kommer fram en signal till instrumentpanelen?
Då ett nytt SI kort verkar kosta 1000kr och uppåt känns det som att jag måste kontrollera så att det inte är något annat innan jag köper ett nytt.
Tack på förhand.
To
24
Torusy
528i e28 1982
ingen som kan ge mig några tips?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
signalen till varvräknaren kommer från styrboxen som sitter ovan handskfacket-svart kabel.Det är 3 st en röd mellan styrbox och tändlås,en svartvit-är till econ mätaren och en svart som är till varvräknaren.De 3 går i samma hölje, vanligtvis tar man pulser från tändspolen på 1 som även bensinpumpen får sina pulser från.Dvs att går bilen(pumpen ger bränsle) så är det ström/spänning i kabeln. tror mer på taskig/ärgad kontakt. har du riktig otur är varvräknaren kass.....men inte troligt.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
To
24
Torusy
528i e28 1982
Tack för svaret då vet jag vart jag skall felsöka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.