|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Hjelm |
Det är sant! Jag vet inte hur mycket man kan pressa omvandlaren.. men den verkar ha rätt mycket "töjmån" då den orkar dra igång det stora steget som drar ca 770W vid uppstart (3.5A 220V). Det står på lådan ;) att man får belasta den med 300W kontinuerligt och 600W kort period.. Det kan ju vara så att de har lite töjmån även på dessa siffror. Jag drev det stora steget till klippnings gränsen och även där blev inte omvandlaren varm. Trijack dimmers som bygger på (nästan) samma teknik klarar nästan obegränsat med effekt.. tills de brinner upp. troligen reagerar omvandlaren på samma sätt.. Vem vet? Självklart kan man inte förvänta sig samma stabilitet som hos vattenfall, men det funkade såhär långt. |
|
Din omvandlare jobbar till 99% med PWM-teknik, dvs MOSFETAR som svichar med högfrekvens, och ett LP-filter tar ut 50Hz-spänningen (med div. övertoner och annat skit). Dvs inga Triacs, det funkar inte tillsammans med trafo, dimmers o.dylikt arbetar på annat vis. Och jag kan garantera dig att det går att överbelasta även om det naturligtvis alltid finns en tröghet innan det blir varmt och rasar. Verkar som slutsegen är klass D, dvs inga stora lytar och konventionell trafo. Med de effekter du angivit hade inte 3,5A i startström räckt lång annars, möjligen det 20-dubbla eller mer. Hade en gång en SX-1980 från Pioneer, en nätt pjäs på runt 40kg. Angiven uteffekt 2x250W tror jag det var, trots mjukstartskretsar hände det att säkringen (10 trög) löste ibland vid start. FP |
|
Hjelm |
Det är helt sant! (100W kontinueligt är tokmycket effekt.. typ likvärdigt med mätvärdet 1500W 8ohm 0.1% THD) Om du har en vatten ledning som producerar 300L/min ned i en tank (kondingarna) som rymer 5,000L, om du sedan tömmer tanken med en annan slang under tryck, vilket vatten tryck kan du ha? Låt oss säga att bas trycket varar 0.2sek och det återkommer varje sekund då kommer bas trycket pågå 20% av tiden. Det blir ett vatten tryck på 1500L/0.2sek/60ggr/min som du kan ta ut utan att tanken blir tom. Nu mäta offta effekt på steg under betydligt kortare tider än så. Tar vi ett utag på 0.1sek/60ggr/min så blir det 3000W utan att det blir mindre i tanken. När man mäter slutsteg (på fabrik) så är det inte nödvändigt för steget att kunna återhämta sig för att kunna prestera ännu en puls efter en sekund och då blir siffrorna något i hästväg, vissa mindre nogräknade tillverkare kör sönder många steg innan de får fram de siffror som de vill skriva på steget. Därför menar jag att 100W kontinueligt är ganska högt ;) |
|
Hjelm: Du blandar nog ihop tryck med flöde när du gör den där vattenanalogin. Som jag skrev tidigare: Det behövs ganska stora kondingar för att lagra så mycket energi, jämför med din 5000 l tank som ju är ganska stor! :-) |
|
|
Jag tycker det är en något oseriös diskussion. Håller med Folke, men även om steget är klass D sitter det väll en skydstrafo i, eller vågar man likrikta AC'n direkt? Borde Hjelmen kunna svara på hur som helst. Om man fortsätter med vattentanks exemplet... Det finns ett antal parametrar som du inte tar hänsyn till. Den totala vattenkonsumtionen utslagen över tiden är säkerligen inte för hög om du inte lyssnar på test-toner. Men om tanken (i steget) är för liten får du stora tryckfall när nivån sjunker, även om du har bastanta rör från tanken. I praktiken är inte rören så bastanta heller, eftersom stora kondensatorer är långt ifrån optimala. Tanken sitter där för att glätta trycket så att det är konstant eftersom till-ledningen pulserar 100ggr/s, och det är det som dimensionerat tanken, inte att tillmatningen skulle vara underdimensionerad. Titta på ett oscilloskop hur stegets interna matningsspänning varierar vid kortvariga överbelastningar av matningen. Du blir förvånad, skulle jag tro. Förmodligen får du ett rätt skapligt tillskott av 100Hz brum förutom all övrig distorsion pga taskigt driftfall. I värsta fall blir steget instabilt, fast det verkar du ju ha klarat dej undan. Mulle |
|
|
Försöker summera lite: Nåt är det som inte stämmer här, hur man än gör så kan man inte få ut mera effekt än man matar in, tvärtom betydligt mindre (verkningsgrad, förluster mm). Det där "continous average...) vaddå konstant medeleffekt? Antingen tar man väl ut en konstant effekt av x watt eller en medeleffekt baserad på effekttoppar och pauser. Oavsett stora kondingar så tillför de aldrig nån effekt, de kan endast jämna ut, glätta likriktad ström och "hålla upp" spänningarna i några mS, de skall ju laddas upp hela tiden oxå. Om man fortfarande tar ut hög effekt, utdragna bastoner eller vad det nu kan vara så kommer spänningen ändå att sjunka, man måste hela tiden tillföra mera likströms (nät) effekt än man får ut till högtalarna. Hur som helst, de höga effektsiffror som anges måste kräva mycket mera än vad en 300W (600W kortvarigt) DC-AC omvandlare kan ge ifrån sig. Nu brukar ju Yamaha ha riktiga grejor, även PA-steg osv men nåt får mig att tänka på t.ex små datorhögtalare eller bärbara brgsprängare där man utan att skämmas ett ögonblick anger effekter i storleksklassen 800W eller liknande. Lite finstilt skriver man sedan PMPO, vilket även detta är för högt. Hur som haver, hoppas det spelar bra och inte brinner upp. FP |
|
Hjelm |
Ja Ja ;) Det finns många watt skolor, och det är helt ok.. men det blir ju lite tokigt när man försöker att förklara båda på samma gång. Sorry att jag förenklade det lite mycket med "wattentanken" men jag antog att ni skulle förstå vad jag menade.. Sedan är det lite svårt att veta vilken nivå ni ligger på. Det finns ju bilsteg som är riktiga tuffa steg för tiotusentals kronor som även lever upp till de siffror som står på dem (offta med råge) sedan finns det en hel drös med 400Wsteg på et halvt kilo och 395:- (då är jag skeptisk;) Jag håller helt med att diskusionen ballade ur lite, och kikar ni på orginal frågeställningen så vad detta alldrig min fråga. Frågan var "funkar det?" och "får man störningar?" Svaret är JAPP det funkar utmärkt och man får inga störningar! Dock kommer jag lämna tillbaka den i eftermiddag då jag är ute effter mera HiFi än vad det steget kan prestera, sedan blir det lite mycket meck med styrning så man inte kommer ut till en urladdad bil. Men det var kul att prova! PS. vart får man tag på en hederlig bil hansfree till nokia ? DS |
|
Nokia? Förutom en mängd postorderföretag, prova hos närmaste telekomhandlare, Dialect, Ring-Up, Stjärna-Fyrkant osv. Även de flesta billjudfirmor brukar ha tillbehör till GSM, också de som inte är anslutna till någon kedja. Du kan t.ex gå in på vår hemsida www.batteryshop.nu för lite adresser. MVH FP |
|
|
Ganska intressant läsning.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.