AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.550

Någon som tittat? (E31)

Sida 2 av 2
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Och som svar till Juzzi:
Värmeventilerna sitter i motorrummet precis vid torpedväggen uppe till vänster (sett inifrån bilen). Om du har ett klickande läte som verkar komma från instrumentpanelen uppe till vänster om hastighetsmätaren, så är det med stor sannolikhet värmeventilerna som spökar.

Ryktet går att de 1. går att rengöra och fixa själv. eller 2. går att köpa en packningssats och byta bara packningarna.

Ska ge mig på detta så fort som möjligt (troligen när ChristianF's garage är klart =) ) Återkommer när jag har sett hur det gick.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Värmeventilernas livslängd är cirka 10 år eller 250.000km enligt den tyska BMWverkstad jag har lite kontakt med. Tidigare gick det att byta insatsen men numer är det komplett utbytes som gäller.

Åtgärd #1 efter köp av en E31 är kontroll av oljepumpsbultarna samt spänningen på kedjan till oljepumpen. Den kan slacka om bilen gasat/ bromsats hårt och våldsamt av okunninga ägare. Samtidigt ett byte av oljefilter, kvalitativ olja, termostat och kylarvätska samt inköp av en Ctekladdare. Därefter rengöring av motorutrymme och undersidan med lite högtryck och lämplig detergent för att upptäcka vilka packningar som torkat och bör bytas. Oljefukt leder till olja på marken:)

Njut av Era bilar, nu!:)
Mvh
Asken
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej! Vad som gäller värmeventilerna så är det inget ryckte att det går att renovera dessa eftersom jag har gjort det, det har fungerat i 4 år efter den rengöringen som jag gjorde. 1. montera ner ventilerna som sitter mot torpedväggen framför föraren, det är trångt men ta det lite lugnt så går det bra.
2. när du fått ut hela paketet så går det lätt att plocka isär hela paketet, tänk dock på att vara försiktig med gummi packningarna så dessa inte går sönder (vet ej om det går att köpa dessa löst).
3. gör rent delarna och smörj dom med ett värmebeständigt fett.
4. sätt ihop i omvänd ordning.
Lycka till(jag hittar inte bilderna som jag skall ha någonstans men det går nog bra utan dessa).
Per
US
547
US
850 iA -92
Hej du som ny ägare till en 840!

Får man fråga vad den stod i och vad du fick ge?
Kan vara intressant att se hur mycket priset har förändrats senaste tiden med tanke på bensinpriser och så.

Någon här som köpte den vinröda 850:n på firman i Linköping, såg att den var borta nu.

J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Min bil annonserades tidigare för 119.900:-, men lagom till att jag fått loss pengar och bestämt mig var den påpassligt nog sänkt till 109.000:-. Då hade dessutom besiktningsperioden inträtts så jag kunde få den SBP:ad och klar.

Men då har bilen varit till salu sedan december -07! En tidigare ägare jag pratade med - som ägt bilen i nästan sju år - berättade att någon ringt honom för flera månader sen och förhörde sig om bilen, ändå förblev den osåld trots att allt tyder på att det är en helt reko 14500-milabil som verkar ha tagits anständigt om hand. Är nog en väldigt liten skara som suktar efter såna här bilar och det vill till att bilen inte har nåt skumt för sig.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
kspehe: Mycket bra gjort. Om du har möjlighet får du gärna sätta ihop ett mektips och bidra till "Gör-det-själv" till vänster. Ju fler desto bättre.

Rent allmänt om priser. Efter att ha tittat på cirka 20 bilar det senaste året kan man lungt säga att följ begguiden uppe till vänster och begär skriftliga kvitton på alla reparationer så sitter Ni ganska säkert i båten, Många bilar har rullat lite de senaste åren och inte alla har fått utbytta gummin och bussningar, de torkar med tiden.

Mvh
Asken
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
HannesL>>> Flädie?

I vilket fall som helst; input från en mer erfaren E31-owner kommer säkert väl till pass, jag hör av mig.

I största allmänhet; har jag en bild av att oljepumpsbultproblemet är en smüla överdramatiserat - hur många har verkligen råkat ut för problem? Ett standardfel som ett brev på posten tycks dock vara skaller undertill - och mycket riktigt när jag kör på de knaggliga kullerstensgatorna i Lunds centrum så skallrar det på ganska bra. Av ljudet att döma gissar jag på värmeskyddsplåtar alt katalysatorkärnor, det får man ta tycker jag.

Annars önskas länktips, om möjligt, angående vilka hjulupphängningskomponenter som tenderar att tappa sugen först och hur mycket chassidelar man kan byta själv i sitt trånga kallgarage med vanliga handverktyg och två påsar tålamod...?
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
J de Koof, menar du alltså att du bor i Flädie? Frugan ska dit en sväng idag vid kl 14, ska inspektera ett hundpensionat.

Är du hemma, kan vi svänga inom.

Annars är det bara att ringa när det passar dig.

Länk har mycket bra i sina forum.
Länk
Länk
Länk - om du registrerar dig här, får du build sheet på din bil. Så kan du se vilka val och vilken extrautrustning som den beställdes med.

/Hannes

[Träffar i Holland (Oktober) och Paris (September). Mer info på 8er.org]
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Heh, nä det var bara för att den enda E31 jag sett härikring stod därute, men jag återkommer.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
J de Koof: Kloetsacken kör dessa underbara bilar som de vore radiobilar på Gröna Lund eller nötter på apberget. Till slut hamnar de i omvårdnad hos någon pedant, typ herrn eller någon som postar i tråden! När det gasas och bromsas som en idiot sparkar på en boll så slackar kedjan till oljepumpen förr eller senare. Sedan gnälls det om dåliga oljepumpsbultar när man inte ens tänkt på hur många ägare innan inte har kört bilen som det är konstruerat, Konstruktörerna och tillverkaren har +15.000 personer som optimerar det vi alla kör idag. Denna automobil bör startas, få gå på tomgång ett antal sekunder så att smörjoljetrycket när alla kritiska platser och de beläggs med en ny fin oljefilm och sedan behagligt och värdigt färdas vidare.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.