AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.546

Någon som tittat? (E31)

Sida 1 av 2
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Hej gott folk. Har fått problem :) Hade för ett tag sen en väldans fin 850, sålde denna till förmån för en Z3...... problemet är följande: jag saknar 8:an :)
Söker nu efter en 840 eller 850 för sommarglidning :)
Har någon här på foumet tittat på denna bilen...

Länk

Tacksam för info om någon kan hjälpa, bilen verkar ju ok om man ser bara till annonsen. Är lagom hemma på dessa eminenta vagnar, är det något speciellt utöver det vanliga man bör kolla?

Tack på förhand
Mvh
Martin
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Hej,

Tänkte först skriva att det var misstänkt låg miltal på den, men såg sen att det var en 95a och att den gått ungefär lika långt per år som min 91a. Förutsatt att min inte är mixtrad med ( ;-> ) så är 1100 mil per år rimligt.

Jag har mest erfarenhet av min egen och jag har haft dessa utmaningar med min (köpte den i augusti 2007):
* Sprucken kylare - troligen pga luft i systemet (kanske pga felaktiga värmeventiler?)
* Värmeventilerna är troligen kassa. Klickar från under instrumentpanelen längst till vänster, kommer värme från instrumentpanelen/utblåsen vid vindrutan, fast ACCn inställd på kallaste, gurglar innifrån instrumentpanelen
* Snett slitna däck - troligen pga felaktig hjulinställning, kanske pga sänkningen
* Automatlådan - hårda växlingar mellan 1an och 2an, framförallt i låga hastigheter och moderat gaspådrag
* Solgardinen, kuggar över eller går inte att köra ner. Ett perfekt DIY-jobb om du är lite envis.
* Slitna bussningar till hjulupphängningen - känns som vibrerande och som ett ryck vid gasuppsläpp.

Ska du kolla på den och jag har tid, hänger jag gärna med. Skicka meddelande, så utbyter vi telenummer.

Köp den och kom till E31-träffen i Helsingborg nästa helg (27-30 juni). Minst 30 bilar från hela Europa kommer! =)

/Hannes
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Synd att den var i uselt skick. Hoppas du hittar någon annan. Hittar du ett bra exemplar är det en underbar bil.

**** Jag får nya däck runt om imorgon!!! underbart! Fast kommer jag att sakna mina slicks? =)****

/Hannes - en av organisatorerna för årets Europa E31-träff i Helsingborg 27-29e juni
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Tack för svaret Hannes. Kan bara informera om att jag tittat på bilen ifråga =
inget för mej :(
Vet att man kanske inte ska vara för krävande när det gäller en 13 år gammal bil..... Men jag vet också att dessa bilar varar LÄÄÄÄNNNGGEEEE om dom bara behandlas med den respekten dom förtjänar. Jag ska fortsätta mitt sökande, nånstans därute finns det en 8:a mned mitt namn på :)

Ha det bäst alla.

Mvh
Martin
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Martin740iA!
1. Ha inte bråttom så kommer rätt bil till dig. De finaste 850orna skiftar ägare i september-oktober:) Dessutom, om någon av de finaste inte blir din kan du köpa en halvbra till en peng som får barnbidraget att verka som en miljonvinst:)
2. Sätt ditt namn på en personlig skylt med ett annorlunda uttryck sålänge så är det bara att skifta bil när bilen dyker upp.
3. Ut med annons på Zätan, en vecka efter midsommar dör bilhandeln och då vill alla som har öppen bil köpt en.
4. Ring Doktor Per 087110687, han har visst en 2-3 850:or som är under pågående renovering. Hans lilla sidohobby förutom livspassionen bilservice är att bygga ny bil av gamla bilar. Dock har han en egen bilfabrik när en annan bara äger enstaka delar:)
5. Vänta tills min E31-guide är färdigskriven och publicerad. Det blir en bibel för blivande 850-ägare. Den blir färdig precis den dan det är menat och skrivs med samma kärlek som jag målar, nämligen varv efter varv av perfektion:)
Mvh
Asken
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Oj, snacka om hjälp :) Tackar. Vill börja med att säga semester för mej är att kunna njuta av bilvärldens finaste (inom min plånboks räckhåll), har därför inte tänkt att Z:an ska lämna "familjen" ännu :) Z:an och 8:an är ju 2 st helt olika vagnar som var och en bjuder på olika gåvor :)
Förstår nu, när både Asken och Hannes säger det, ta det lugnt, rusa inte. :)
Får väl lyda detta visa råd och lugna mej.
Drömde om att kunna glida många mil på kvällarna denna sommaren, nåväl, det kommer ju fler sommrar.
Har dessutom blivit rätt kräsen, vill inte ha tag på en bil med småfix. Är väldigt nogrann själv med att det ska vara helt, rent och fungera. Fel bil kan ju ödelägga hela känslan som är just tanken med en sådan bil.

Tacksam för alla tips. Ta det lugnt på vägarna.
mvh
Martin
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Kikade lite på 840in idag i Lödde.
Inte jätteskabbig tyckte jag.
konstig backvarnare bak, fula regplåtar.

minus tyckte jag var(smakfråga)
Telefonen
Mattorna
Vingen
Stänkskydden

Ett plus var att fälgarna var nyrenoverade och fin i lacken. Såg att den var omlackerad.

Gubben på autobasen kör den själv till vardagss. Också en nackdel då han röker hela tiden.

alltså, bort med stänkskydd, i med tygmattor, in på rekond sen så är den fin.
Vet ingenting som servicebok m,m

ju
60
juzzi

635csi-83
HANNESL var sitter värmeventilerna? det kommer varmluft till framrutan på min bil fast inställnigarna är på kallt,men när jag sätter på acc så slutar det.

DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Hannes L, vad är det som gör att du tycker den är i uselt skick?
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Hej allihopa, vill bara börja med att säga, det var jag som inte gillade bilen i länken ovan, inte Hannes L. Bilen är kanske helt ok, men jag sökte en bil i närmast perfekt skick (jag vet att det finns därute) så var inte fallet med denna helt enkelt.
Tackar alla för visat intresse och hoppas att ni inte stryper mej när jag berättar att nu har jag gjort slag i saken och köpt bil...... en 750 från -99 :)
Anser inte att 8:an och 7:an är sak samma, men de egenskapernajag sökte i en bil hittar jag i båda... Muskler, komfort, körglädje och KÄNSLA.

Njut av livet :)
Martin Rydell
Denna verkar too good to be true, billig som attan och helrätt Hartge-splitfälgar. Hade struntat i att den ev. var motorbytt för de pengarna.

Länk
es
91
espla
BMW 645-04
Hej
Har själv ringt på den 840-n. Behövde bytas en kattalysator på den annars skulle den va i ganska bra skick sa han. Han prutade självmant på den också...
Funderat på den också, tyckte det såg skumt ut med rosten i motorrummet. Tänkte provköra den här imorrn

Länk

Beställt besiktningspapper m.m men??

Because I'm worth it.
Jo för övrigt verkar ägaren till 840´n bara haft den sedan februari -08.

Because I'm worth it.
es
91
espla
BMW 645-04
hej
när du provkört den på toyota center tala då om hur den var. Jag var själv intresserad utav den,men den hade bytt ägare flera ggr på några veckor plus att det fanns en skuld på den så jag tvekade på den. Fanns även lite rost på den men annars ser den ju mycket fin ut.
Jo pratade med försäljaren om att det såg skumt ut, men han försäkra att det självklart inte var något konstigt utan att jag skulle komma dit. :) Ja vad säger man

Because I'm worth it.
es
91
espla
BMW 645-04
Ja om nån av er köper den,se då till att skulden är betald före!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jättekul att Ni är heta på BMW 850. Ett riktigt bra tips, bilhandlare är alltid bilhandlare på gott och mindre gott medans en privatägd bil(gärna en som ägt och skött om den i flera år) garanterat är ett bra köp för där talar bilen för sig själv.... En mindre pedantiskt skött bil behöver ägaren tala för bilen:)
Mvh
Asken
za
20
zap
850iA -91
Hej

The American öppna din PowerPost

11
rönde
850 92:a
de e ju ingeen 850 bara 3/4 motor ingen sport,

J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Bilen som efterfrågades i trådens början....

.... blev jag ägare till i eftermiddags :-)

Är lite nervöst att plötsligt vara E31-ägare men man vänjer sig väl, hehe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.