AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.705

520 2002:a köpråd önskas

Har varit och tittat på en 520 idag.
Årsmod 2002.
11800 mil.
Fint skick.

Vad har ni att säga om dessa...vad skall man se upp med?

Sedan har jag en fråga ang service på BMW....
måste man till auktoriserad verkstad för att släcka servicelampor o sånt,
eller går det att göra på annat sätt?
Förr fanns det ju boxar att köpa som man kunde göra sånt själv med,
men det kanske inte går på dessa moderna kärror?
Gör alltid service själv på mina kärror, och vill fortsätta med det.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Läst begagnatguiden? Annars är det väl det vanliga. Kolla efter skador/rost. Kolla så motor och växellåda går som den ska. Inga klonk eller andra ljud vid gaspådrag eller körning över gupp. Tag bilen på en ordentlig provtur och verkligen känn efter om det är rätt bil för dig ;)

Beemer 4 Life!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
vad är det för pris på den vagnen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Behövs inga instrument eller verktyg alls för att nolla serviceindikatorn. Det görs med hjälp av trippmättarnollningen och tändningsnyckeln. Sedan monopolet på service släpptes fri är den informationen fri för märkes-oberoende verkstäder. Finns ett mektips här på sidan.
För övrigt anser jag 520 ha för liten motor för karossen. Jag skulle välja en något större. Vill man spara de små centilitrarna bränsle behöver man inte BMW´s chassi i alla fall ;)
Tack för info!
jo jag har läst beg.guiden oxo.

Priset ligger på 89 långsjalar...11800mil.
Mkt fin i lack o inredning.
Inga fläckar o inga bättringar. Silvermetallic.
Står hos en handlare som haft fel pris allt för länge på den.
Tog en tur med den igår, och den känns helt okej.
Vad har ni att säga om dessa motorer då? lika bra som de alltid varit eller?
Jasså det är så enkelt att nolla dem numera, som på andra bilar då alltså.
Är de mkt dyrare än andra kärror i underhåll o drift, med reservdelar o så?
Folk som INTE har BMW säger ju alltid att BMW är sååå dyra o ha..
men vill ha bekräftat det av de som vet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Servicekostnaden är låg och naturligtvis lägre om du servar själv. Ingen kamrem är ett plus. M54:an kan dra lite mer olja än de tidigare maskinerna, troligen beroende på lågfriktionskolvar, men inget att orora sig för. Stålfodrat motorblock istället för nicasil på tidigare M52. Inga särskilt dyra reservdelar. Många gånger är det billigare att köpa från BMW är t.ex Mekonomen, Laga och likn. kedjor.
Maskinellt är de långlivade. Det är vanligtvis kylsystemet som behöver en uppfräschning när man närmar sig 20´mil, ibland tidigare. Det gäller åldrande termostater/termostathus, vattenpump, kylare och expansionskärl i plast.
Anser att värdeminskningen är största kostnaden med BMW, men på den du tittat på verkar det värsta redan vara avklarat. För mig låter priset bra, men jämför för det är billigt nu.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det du bör kontrollera är oljeförbrukningen med föregående ägare.
M54 motorn som kom from -01 har en tendens att dra en del olja.

Är bilen fin så tycker jag att det låter som en bra affär och du kommer säkert att bli nöjd. Har haft min i ca 4 år/4500mil och bytt 1st ABS-givare, drivremmar till AC och generator (du bör kontrollera sprickor i dessa). Vattenpumpen fick jag byta efter rembytet då trycket på lagret ökade. Har gjort allt jobb själv och till en kostnad av ca 3500:-. Bilen är enkel att serva själv!

//Håkan

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Titta efter rost på dörrar och huv, baklucka. Kolla inköpsdatum det är rostskydds garanti som går ut i år på den bilen. Om inte dessa delar redan är bytta så finns det säkert rost. Jag prutade som tusan på min för att det var rost på huven och dörrar. Jag åkte sedan till bmw som bytte allt på garanti och lackade om det mesata på bilen gratis, dom gjorde verkligen ett toppenjobb kan man säga. Rostskyddsgarantin ger precis vad den lovar.
Titta efter små bubblor i lacken, nära svetsningarna i dörrar och huv. Ta loss lister ( var försiktig! ) vid behov.

jag tycker 525 är på gränsen till för svag, därför tror jag att 520 är sjukt långsam. Om den dessutom har automat och ni sitter 4 pers i bilen så går den knappt främmåt. Den motorn passar kanske bra i E46 cupe...

Tänkte ta en "omgång" med försäljaren igen i veckan.

Vill veta lite mer:

I bilen sitter ju en originalljudanläggning, ganska stor radio-del
och ovanför den..under en lucka..sitter CD-spelare.
Förberett för cd-växlare i bagaget.
MEN...denna apparaten klarar väl näppeligen MP3 ?
någon som vet om det finns AUX ingång eller likn på såpass "gammal"
anläggning?

Att gå tillbaka till vanliga CD-skivor känner jag verkligen inte för,
när man vant sig med skivor med mp3.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den klarar varken MP3 eller har någon Aux ingång. Dina misstankar är dessvärre helt korrekta.

//Lövet
pe
16
petve161
325iM-01
Hej alla - stjäl tråden för en 520-fråga: Någon som vet om 520 (e39) -96 automat varvar lika mycket som en manuell? Har haft en 320 -00 och den låg på ca 3500 rpm vid 110 km/h. Har för mig att jag läst att automväxlade bilar varvar lite lägre. Tacksam för svar.
Jag hade en E39 520iA Touring -02 förut och om jag kommer ihåg rätt varvade den runt 2900 rpm vid 110 km/h. Har en kompis som har en E46 320i Touring (mauell) -04 och den varvade runt 3500 rpm på femmans växel vid 110 km/h.

Nu har jag en E39 525iAM Touring och den varvar runt 2900 rpm vid 110 km/h.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Jo visst varvar automaten mindre min -99 523IAM varvar 2200 varv i 110km/h.
pe
16
petve161
325iM-01
ok, kul med snabba svar! Har blivit erbjuden en 520i automat -96 i inbyte för min 325iM -01. Föreslaget bytesvärde 30kSEK. den mindre motorn är ok, jag vill bara inte ha det höga varvandet som 320:n hade - upplevde att det var klart störande. Nån som har erfarenhet av just 520i -96 med automat? är det ok som vardagsbil?
En rättelse till mitt tidigare inlägg angående varvtal på min E39 525iAM Touring -03. Åkte en längre sträcka på motorväg och såg då att varvtalet i 110 km/h låg på ca 2200 rpm och ca 1800 rpm i 90 km/h enligt hastighetsmätaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.