AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.244

Bilköp, Åsikter om 320 e46 uppskattas!

Tjena,

Som rubriken säger så är jag i funderation om bilbyte. Missnöjd saab ägare som man är, GUD förlåter!
Har spekulerat runt här en del ang, 320 e46'an många plus en del minus,
vilken årsmodell bör jag rikta in mig på? dom började väl tillverkas 99, så det är väl därikring och uppåt jag har kollat på mest.
2002 ska dom väl ha "Modellen faceliftad plus fastare chassisättning"
tyvärr vet jag inte mycket om detta bilmärke.

alla åsikter och kommentarer uppskattas verkligen! :)

Mvh
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vid modellår 2001 kom en ny motor på 2,2 liter och 170 hästar. Den motorn är alldeles utmärkt och riktigt skön. Ingen raket, men skönt ljud och bränslesnål.

Innan 2002 var motorn på 2 liter och 150 hästar och den motorn är bara slö.

//Lövet
Sett ett antal exemplar på blocket som påstår sig ha 2.2l motor i deras 02'or, med 170hk, är dom helt ute och cycklar?
Åandra sidan, effekten är väl inte det svåraste att påverka ifall man är intresserad.
Jag tänkte mycket i lådan, chassi, rost, fuktskador, dåliga bussningar, axlar, leder allmnänt slitage osv, hur är den kvalitets mässigt?

på saaben är väl det enda obytta turbon? som lär rasa närsomhelst! hah
det var inte vad jag förväntade mig av en 03'a :)
barnsjukdommar så det sjunger om det!

p.s den är till salu!
Jag hade exakt som du innan en saab! Jag fick iväg min saab och klippte på en 01:a 320ci med fullt M-paket. Och jag ångrar mig inte en enda sekund på mitt byte:) Den är rolig, bensin snål som andreas säger och en J*VLA väghållning:)! 2.2Liters motorn funkar kanon och känns lagom om man inte vill ha polis efter sig;) hehe

Lycka till med köpet:)
Ni
966
Nip
320i-04
Det står motor och så i registreringsbeviset så det skall du inte behöva sväva i ovisshet om före köpet.

Har haft min en månad eller så bara, så vad man kan råka ut för vet jag inget om än. En sak vet jag bara, och det är att bilen är nu på nöjeskontot, inte en kostnad ;)
Blir mer och mer sugen ju mer nöjdare svar man får hehe! :) vill gärna veta några svagpunkter också! :)
Hehe:) Några svagpunkter har jag inte hittat än iaf:)
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Har en 320iT -05 med M-sport som jag köpte i våras. Inga problem hittills förutom att någon idiot repade förardörren och framskärmen. Den har iofs inte gått så långt men svaga punkter ska väl vara länkarmar och rost. Bilar tillverkade (eller var det registrerade) efter 040401 har 12 års rostskyddsgaranti från tidigare 6 år.

Om jag måste klaga på något så är det bränsleförbrukningen. Ligger jag och puttrar fram på 70 och 90-vägar så kommer jag ner i 0,73-0,75 vilket jag anser är bra men på motorväg i 120 så börjar det klättra upp mot 0,85-0,90 och i 140 drar den över litern. Har 225 fram och 245 bak och det bidrar väl också en del till högre förbrukning.
Den är ganska lågt utväxlad (4000rpm vid 140 på femman). Å andra sidan så blir den då lite piggare vid acceleration. En sexväxlad låda skulle nog göra susen här.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte den tidigare ;-)
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Vill inte förstöra glädjen helt, men att säga att E-46 är felfri vore att ta i... Sök på e46 och rost tex. Andra svaga punkter är bärarmarna fram, iofs är det uppdaterade sådana på de faceliftade modellerna. Sök på "svagheter 46" tex, så får du en del info... Jag har inte drabbats av särskillt många av felen som finns listade trots att jag kört e46 i 7 år. Jag har/är dessutom väldigt nöjd med de bilar jag har/haft.

Anders
läst många kommentarer om rost, nått speciellt område det börjar sprida sig från?
bakom lister eller dyl. ?
Trevlig bil, hade en 04:a Touring tidigare och den var helt problemfri under de 5000mil jag körde med den. Genomsnittsförbrukningen var helt OK, ca 0.87L/mil, och motorljudet strax innan rödmarkeringen saknar jag fortfarande.

Det jag irriterade mig på bilen var oljeförbrukningen, den ville gärna ha 2-3L CastrolSLX mellan servicarna så det blev till att ha en flaska med sig i skuffen. Men motorn är känd för att dra mycket olja och det gäller även 325 och 330.

En annan nackdel var utväxlingen på femman som är alldeles för låg. Väljer man en automatare slipper man detta bekymmer pga annan utväxling. Håller med om att den hade behövt en 6:e växel.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har också en E46 och är jättenöjd med den, inte felfri men vilken bil är det? Dock helt underbar och det är det inte många bilar som är.

I mitt fall så skiljer sig inte försäkringen nämvärt mellan 320 och 330, likaså är skillnaden i förbrukning försumbar. Däremot så är 330 en ren drömblandning mellan sportbil och vardagsbil, motorn har en underbar karaktär. Det enda som drar ner intrycker på just 330 är en något knepig koppling, det tar lite tid att vänja sig.

Och på tal om det där med olja, har haft både 325 och 330 med M54 motorn och ingen har tagit någon olja mellan servicarna, 325an rullade 40k mil utan att börja ta olja så det verkar bero på exemplaret...

Hoppas du hittar drömbilen!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.