AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.887

Orkeslös 525 M50b25 ?!

Hej jag har ett problem med min 525a från 94:a motorn är en M50B25 med vanos.
Ibland går bilen helt okey lr något slö men det är ju inge raket så iaf. Men ibland när man gasar på för fullt mästadels på 1:an och 2:an så tappar motorn kraft mellan 3000rpm - 5000rpm dock kan det variera mellan varvtalen. Jag monterade då i felsökningssyfte en bredbands lambda för att kontrollera AFR värdet. På vanlig väg i konstant hastighet ligger det och pendlar runt 14.70 - 15.15 vilket jag kan tycka är lite snålt när de gäller högsta värdet. Trampar jag sedan på så stabiliserar det sig runt 14.70 men sedan när bilen börjar tappa kraft så peakar det runt 16.00 för att sedan efter 5000Rpm bli fet Och ligga runt 13.50. I vissa fall blir den dock inte snål runt 3000rpm utan istället fet runt 13.00 redan där vilken oxå resulterar i att motorn svackar i effekt.

Jag har kontrollerat dom flästa kontaktstyckena till div givare/ sprayat kontaktspray på dessa. Är det någon som har koll på va de skulle kunna vara går boxen in i något specielt styrings program just runt 3000rpm eller tar den hjälp av någon speciell givare just då? Kan även tycka att tomgången är lite olika inte svajjig lr så men ibland runt 550rpm ok ibland runt 700rpm + att den har tendens till att hänga kvar något på varvet vid växlingar. Om man släpper gasen tar det ca 1 - 1.5 sek innan motorbromsen kommer.

Hoppas någon kan ta sej tid ok fundera

Ps: Ursäkta den dåliga stavningen det är inte min starka sida!! hmm har nog ingen stark sida men iaf . Ds
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kolla så att du inte har stopp i katalysatorn, sök på katalysator här på forumet.

628csi
Ma
35
Manet
E39 528
min
Ma
35
Manet
E39 528
Min 525 93 beter sig likadant, lite varierade vilka varvtal som det sker på, men runt 4800rpm tappar den alltid kraften.

Jag har bytat lambdasond, vev och kamgivare, samt vattentemp givare. Har testat och byta alla tändspolarna och göra rent lmm:en.
Bytat alla spridarna, tps:en och bränsleregulatorn.

Lite trött på det för tillfället, men iaf...
Tänkte kolla spänningen till soppapumpen och är den ok, så blir det och byta lmm. Kopplar jag ur lmm, så går den precis likadant,

Verkar vara dåligt med beggade lmm:er i mitt närområde bara.
Katten har jag inte kollat närmre än att den inte skramlar när man knackar på den.
Rasad katt eller ljuddämpare är mitt tips, hade samma fel ungefär på en av mina gamla bilar (ingen BMW, Opel) och fick ungefär samma symptom. Känn på avgaserna, är de väldigt heta och inte riktigt samma tryck ur avgasröret så kan det vara katten eller ljuddämpare.
Jag felsökte på så vis att jag tog loss katten, provade en vända och bilen gick "bra", satte dit katten men utan att koppla avgasröret bakåt och provade, bilen gick bättre, sen tog jag ner bakersta ljuddämparen (som var ett halvår gammal, walker) och provade, bilen gick bra och ljuddämparen rasslade som en maracas = byte.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Nu gräver jag upp tråden, men kom inget svar till slut. Henke_r6_96, löste det sig?

Haha, känner igen den här fördröjningen mellan gasuppsläpp och motorbroms, alltid funderat om det skall vara så :S... För det uppstod efter ett motorbyte. Jag tappar nämligen kraft ibland med motorn, spontant (oftast på kall motor) men ibland går han hur fint som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.