|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte skaffa ett larm till våran nya 118d och kollade idag med Lundalarm och dom skulle ha 3500 SEK för ett DEFA larm inkl installation. Jag frågade samtidigt ang lysdioden för larmet om man kan koppla så att dioden som sitter under backspegeln blinkar istället för att sätta den fram i rutan. Tyvärr hade han ingen aning om hur man skulle göra detta men skulle lova att kolla på det, kunde dock kosta en slant till då. Någon här som har erfarenhet om hur man kopplar larmet så att denna diod används? Har sökt på forumet men inte fått något riktigt bra svar. Hoppas någon kan hjälpa! Mvh Kristoffer Bilen =) Länk | |
| Misstänker att du inte valde BMW originallarm, för att istället eftermontera ett av försäkringsbolagen och SSF godkänt larm. Enligt firman som monterade mitt Cargard T70C, så gick det att få dioden under innerbackspegeln att blinka. Men då skulle inte larmet bli godkänt. Det kanske blir godkänt om man kopplar in båda, men det blir ju väldigt mycket blinkande och inte så snyggt. Inte svar på din fråga om hur man gör, men kolla vad försäkringsbolaget säger först. | |
|
Men vad jag inte förstår är varför det inte blir godkännt bara för att dioden i backspegeln blinkar istället för den som kommer med larmet. Jag menar funktionen av larmet borde ju vara det samma? //K Bilen =) Länk |
|
| Håller med dig. Tycker det är ännu konstigare att BMW originallarm inte är godkänt. Men som sagt kolla med försäkringsbolaget. | |
| Är det inte ens godkänt av BMW originalfösäkring?! | |
|
bmw orginallarm är gdkänt av både if och orginalförsäkring (som är samma :) Personligen förstår jag inte varför så många INTE beställer larm till bilen när man nybeställer.. JAg monterade cargard på min 130 tidigare, tror det var det som hänvisas till ovan. Det var 1a ggn firman monterade på en 1-sere och det blev ett återbesök för justering men sen var det alla tiders, coolt eller knäppt med blåblink på en bmw för larmet är en smaksak.. |
|
|
Har ingen erfarenhet av hurvida BMW originalförsäkring godkänner BMW originallarm. Hade IF som försäkringsbolag till min tidigare BMW. Fick bittert erfara att IF INTE godkände BMW originallarm och som PappaPatrik skriver IF är ju samma bolag som BMW originalförs. Alltså ingen självriskreducering vid inbrott. Vet det säkert efter 3st sådana. PappaPatrik: Det låter ju rimligt att BMW originalförsäkring skulle godkänna BMW:s larm men hur vet du det? |
|
|
PappaPatrick: Montera dom den blåa dioden i backspegeln el fram på fönsterrutan? Mvh K Bilen =) Länk |
|
|
En sak som är surt med BMWs larm är att glaskrossensor inte ingår. Det har Defa CAN (och Cargard T70c tror jag). |
|
|
Helgesson: Exakt, lite konstigt att larmet inte reagerar på om någon krossar en ruta i bilen. Kanske därför det inte är godkännt av vissa försäkringsbolag. Men vad jag fortfarande inte förstår är om jag tex installerar Defas larm och sen fixar så att dioden i backspegeln blinkar istället för larmets original diod att det inte skulle vara ett godkännt larm för det? |
|
| Och ja, Defa har glasskross i sitt larm... | |
|
Det blir ett Defa Can larm. Får se om killen kan koppla larmet så att dioden i backspegeln blinkar... Bilen =) Länk |
|
|
Hej, De monterade dioden (klumpen) i vänster hörn på vindrutan, gjorde inget med den plastbit som fnns under backspegeln. (den är dessutom genomskinlig på bilar utan larm, med larm är plasten röd.) Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.