AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.003

Suget efter BMW är enormt. Tips mottages gärna!

Hej

Efter att ha ägt en M5-touring (som f ö nästan gjorde mig bankrutt, men det var det värt ;-) samt några fyrcylindriga BMW-mopeder är nu suget efter en ny BMW åter stort.

Jag är ute efter en BMW i 150' kronorsklassen, helst inte mer. Den måste kosta betydligt mindre än M5 att äga vilket inte bör vara särskilt svårt :-)

Då både min sambo och jag själv regelbundet pysslar med diverse avancerad parkskötsel behövs det rymmas mer eller mindre lämpliga redskap för detta såsom golfklubbor etc. En kombi vore därför inte helt fel, men en sedan med fällbart baksäte kan vara positivt.

Min fråga till er användare: Vilken BMW tycker ni man skall satsa på? Själv funderar jag på E39 (helst 523/528) men även en E38 är möjligt.

Går det att få en fin 523 touring i denna prisklass?
Är nämligen osäker på prisnivån för just E39-touring samt E38.

Tacksam för svar!
Be
109
Beemer
520i E39
Hej!
Jag har själv en E39 520i-sedan med delbart/fällbart baksäte + skidlucka (för bräder & stuff). Funkar utmärkt som golfbagslastbil också, kan jag intyga! Man får t.o.m. in cyklar om man meckar lite.

/Beemer
Prisbilden på E38 varierar ganska kraftigt mellan 130.000:- - 180.000:- beroende på modell och mil.
Då tänker jag på årsmodell 94-96.

/Bimmerman

Länk
Beemer: Är du nöjd med 2-liters sexan? Själv tycker jag att den känns tunn redan i 3-serien så den borde vara i tröttaste laget för en E39. Helst skulle jag vilja ha en 523-touring...men då antar jag att man får slanta upp med en del till.
Stoffe,

jag tror att det är fullt möjligt att hitta en 523 eller en 528 touring från 97 eller tidigt 98 med max 13000 mil för 150 000. Undvik 2 liters sexan...jag har testat den i e39....urseg. 528 är ett bra val, jag har inte provkört kombin, men antar att det verkligen behövs den större motorn eftersom den är betydligt tyngre.

/Simon
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Åker själv 528 och måste säga att prestanda och utrymmen är helt ok...
Mindre 6:a är inte nämnvärt billigare att äga så varför köpa en sån...?

BMW Bug
-Schnitzerbumse utan extra flås-
Tjena Simon!

Hoppas att du har rätt i att man kan finna en 523 kombi för 150 lakan. 2.8-liters sexan har jag haft nöjet att köra i en 328i-Touring i gamla E36...helt fantastisk kul var den och vad jag har förstått var du väldigt nöjd med din 528. Så den motorn är nog inte dum alls men jag är rädd att det kan bli svårt att hitta en fin för 150', särskilt om man som jag vill ha en kombi. Och någon större skillnad i driftskostnader mellan 523/528 föreligger knappast vad jag har förstått.

Vet någon om det är/var standard utrustning på E39-touring med en lastbrygga som man kunde skjuta ut ifrån bagageutrymmet?

Mvh
/C
Hejsan Stoffe,

328iT e36 är verkligen rolig att köra, jag har provat både manuell och automat, asql helt enkelt.

Jag har varit nöjd med min 528 på det stora hela. Beg bilar har ju dock ständigt något eller flera saker som måste åtgärdas är min erfarenhet. Dock inser jag nu när jag skaffat Opel att BMW är speciellt!

Jag räknade ut när jag skaffade min 528 att den var typ 30-40 kr/månad dyrare totalt sett att äga...dock kan ju försäkringspremierna har utvecklats åt olika håll, men jag tror att bedömningen fortfarande gäller.

Rent generellt kan jag säga att jag tycker att e39 känns som en MYCKET modernare bil än e34, skillnaden är stor.

/Simon
Vad gäller standardutrustning hänvisar jag till www.schwacke.de där det finns uppgifter på vad som var standardutrustning för alla bilmodeller som sålts i tyskland.

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

MVH
Hasso
Tack för hjälpen och för tipset hasso!

Bilen ser intressant ut men jag vill helst inte ha en automatare eller Montreal-blå (hade den färgen på M5:an på gott och ont). Helst skall det vara en aspensilver eller mörkgråmetallic av både estetiska samt praktiska skäl, gärna med svart skinnklädsel...har en del objekt jag funnit som jag tänkte kolla lite närmare på när tid finnes.

:-)

/C
Be
109
Beemer
520i E39
Stoffe: Jag är väl hyfsat nöjd med 2-litersmotorn även om den sannerligen inte är någon racer. Dock är det min första bil med sexa, så ljudet kompenserar lite grann för den begränsade kraften...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Steffe;Montrealblå som är så härlig,man får ju putsa på bilen nästan jämt:)))

MVH
Hasso
Marin är en bra kille att fråga om 528T, har har haft en 98:a och har en 99:a nu. Han rekomenderar inte automat iallafall så mycket kan jag säga. SCHINN verkar vara extremt viktigt när man ska sälja bilen. Multiratt är också poppis. Klimator är underförstått att det finns.

Lycka till! Du har ju nära till Tyskland med..:-)

/Simon
Hasso: Den som "uppfann" Montreal-blå måste numera vara befodrad tjänsteman (kanske tom VD, vem vet?) hos någon av de större tillverkarna av polermaskiner ;-)

Simon: Har också förstått att SCHINN är ett magiskt ord särskilt när det gäller premiummodellerna av BMW...frågan är om inte NAVI kommer att vara det med om något/några få år.
Nära till Tyskland är aldrig fel...man kan nå Berlin på mindre än fem timmar från frukostbordet tack vare den hypersnabba katamaranen. Där är ölen och shoppingen inte dum alls om man uppskattar sådant. Dessutom underlättar det (inte ölen alltså) minst sagt vid en ev. privatimport. Något av de enstaka ting som vi skåningar kan glädja åt oss :-))

Kollade på www.mobile.de, hittade en några 528 UTAN KLIMA (!!) men istället utrustad med M-sportfahrwerck (kostar väl 40' vid beställning??), glaslucka, svart läderklädsel samt en massa annan dyr lull-lull. Märkligt hur vissa människor prioriterar utrustning när de köper sin nya bil...vem vill sitta och svettas i en sådan bil i någon av Autobahns "Staus" en högsommardag?

Ha de och tack än en gång!

/C
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stoffe:Där är du nog sanningen närmast,
men den attans snygg när den är nypolerad.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.