AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.164

Intresse för BMW M3 E46 bromsar?

Cs
49
Cstadig
Bmw M3-2002
Förra veckan hade jag inne min M3 E46 på BMW här i Borås för ett årligt oljebyte och bytte även alla bromsskivor på bilen. Mekanikern på bmw sa att jag inte skulle slänga dom, utan istället svarva om dom och sälja dom vidare eftersom att det fanns mycket kvar på dom.

Hur tror ni att intresset kan vara för mina bromsskivor, nu när dom är svarvade och finna? Och vad kan man ta för dom?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte hur det är med just M3-skivorna, men faktum är att för vissa har omsvarvade gamla skivor fungerat bättre än nya m.a.p. skevhet.
Troligen hänger det på restspänningar från tillverkningen som löpts ur då de blivit varma och de gamla skivorna är mer "döda" i materialet.
Har ingen uppfattning om priset, men jag har för mig att de är rätt dyra nya, så det går säkert att få bra betalt om det finns mycket gods kvar. Skillnaden för köparen blir ju utebliven garanti i stort sett.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Men varför köpa nya om man kan återanvönda de gamla och om de nu är bättre efteråt?

// M.V.H. Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kan ju spara dom som utbytesskivor naturligtvis. Att plocka av, svarva och återmontera samma skivor innebär ju lite mer stilleståndstid, om man inte har möjlighet att själv svarva skivorna.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
om funderingar att sälja, sälj fram skivorna och uppgradera till CSL skivorna 345mm
Vad krävs för att få på CSL skivorna? Ny adapter till oket?
Och vad kostar ett par sådana, ifall någon vet? =)
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Passar M3 skivor på något annat än M3 utan modifieringar? Detta avgör ju hur eftertraktade de är i väldigt stor grad. Om det funkar att montera dem på 330 eller liknande kan jag förstå om de går att sälja men funkar de bara på M3 känns marknaden ganska död. Vem köper begagnade originalskivor till en M3?

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det blir en smal skara M3-ägare som förstår vitsen av åldrat material ;)
Tidigare var det attraktivt med riktigt långmilade gjutjärnsblock att bygga race-motor på. Efter omborrning o.s.v.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
nya OK-adapter är det endast som behövs, kostade ca 1700kr för bägge oket efter BMW CS rabatt
(å sjäklart skivorna oxå)

@andreas_lofgren: tror inte att skivorna passar annat än e46M3, fram iaf
beggade, beror alldeles på om man kör mycket bana och kör man pagid gula pads som käkar skivor så är det ju inte dumt att få tag på beggade skivor, istället betala 3x mer för nya
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Vad tror vi om Porsches GT3 och alla andra tillbehörs firmor som stop tech, Brembo osv osv...

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
bbk = bling bling faktor

ex jag kan få tag på StopTech 4-kolv+355-skivor för ca. 23tkr, pris är då rätt bra rabatterad

men jag stannar knappast snabbare för det jämfört med mina CSL uppgradering samt EBC Yellow pads + Goodridge och ATE superblue bromsolja
har kört några varv efter varann på 'ringen' och fading var knappt märkbart, t.o.m min gode vän som är förare på SpeedCouture var överraskad hur bra uppsättning va

hans kunder som har bl.a. CSL och Z4M fick uppgradering till StopTech pga klagomål fading på org bromsarna vilket jag eller vännen inte märkt av på min M3:a, tur kanske, who knows

bbk sitter dock inte fel om man har dollars att spendera, gula Brembos GT 'yami yami'
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.