AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.538

Tänkte köpa BMW 320 -02

Sida 1 av 2
Hej,

förra veckan var jag en spekulant på en BMW 318 -01 men den blev dessvärre såld så nu har jag hittat en BMW 320 -02 som har gått 11.600 mil. Kärran skulle kosta 120.000 kr och det är vad olika värderingsguider på nätet också säger. Är det ett rimligt pris? Bilen är inte direkt purfärsk och har rullat ett antal mil. Står hos en firma, ej privatperson.

Vad mer ska man tänka på när det gäller den årsmodellen och de milen? Enligt förra ägaren går den som en klocka, inga fel alls och absolut ingen rost. Jag tänkte provköra den idag ett varv och känna efter. Ska inte vissa delar rimligtvis ha stuckit på en sådan bil? Någon länkarm eller dylikt, är lite orolig för att man köper bilen och hinner halvvägs hem då något börjar gnissla och spraka.

Tack.

/ Hugo
Har du länk till bilen?

Antar att det är en 4-D och då tycker jag du bör kunna pruta rejält på den om du har pengarna på fickan, just pga de anledningar du själv nämner samt att 4D är ofta svårsålda jmf med kombi/coupen. Varför inte gå ut hårt och erbjud 100kkr?

Kolla rosten oavsett vad säljaren säger. Den kryper fram vid motorhuvens framkant ovanför strålkastaren, samt på bakluckans/dörrarnas ytterkant. På en 2002 kan det fortfarnade vara 6års goodwill beroende på uttagningsdatum.

Länkarmarna blev förbättrade i.o.m 2001, hade inga problem med dessa på min bil som hann rulla 7500mil innan försäljning. Men är det en handlare bör han väl kunna ge garanti?

Hej och tack för ditt svar.

Länk

Jag var och tittade, klämde och kände men framför allt provkörde idag. Jag kollade noga efter rost under huven vid strålkastarna, runt nyckelhålet på bakluckan och kände efter fukt under samtliga dörrmattor. Bilen var mycket välbehållen och huven var nyligen omlackerad p.g.a. stenskott. Jobbet var väl utfört utan färgskiftningar.

Så klart körde säljaren med snacket "det kommer en annan spekulant på onsdag" men går den så går den. Den har stått där ett längre tag har jag sett på vv.se så helt lättsåld verkar den inte vara. Men en 4D passar mig fint tycker jag, man kan ju alltid byta upp sig senare om det behovet skulle uppstå om ett par år.

/ Hugo
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den bil fanns till salu när jag letade efter bil - i januari... Då var priset runt 140 tror jag. Behöver inte vara fel på den men hans snack om att det kommer en annan köpare kan du nog ta det lugnt med.

//Lövet
Ja, 135.000 är den nedsatt från står det på sidan. Nedsatt från 124.900 kr står det i butiken. Den gick väldigt fint och kändes bra. Allt verkade vara som det skulle. Möjligen såg bromsoken lite brunrostiga ut.

Kikar man på vv.se ser man att bilen varit försäkrad på företaget sedan maj förra året.

/ Hugo
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Omlackad motorhuv= säker på att miltalet stämmer?
11600 mil/6 år= 1933mil/år, verkar normalt men kolla upp för säkerhets skull, är övriga delar så som ratt, pedaler mm slitna?

Annars verkar den fin

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Senast godkända besiktning: 2007-06-20
Vägmätarställning, km: 116440

enligt vägverket. Bilen är dock avställd 2007-05-15. Ratt och pedaler verkar slitna som de bör. Varför skulle man byta ut dessa delar om kärran är backad? Jag tänkte kolla upp med ett försäkringsbolag under morgondagen om bilen har en tvivelaktig historia. Är det mer jag behöver tänka på?

Det verkar ju som om bilen är något av en hyllvärmare.

/ Hugo
Något du bör tänka på innan köp är att 3-serie sedan är generellt fruktansvärt svårsålda, med undantag under modellens första 1-2 år när nyhetens behag gäller. Vill man trots allt ha en sedan är det viktigt att bilen har utrustning som t ex skinn eller M-sportpaket, sportstolar etc. Detta gör en hel del för andrahandsvärdet.

Därför tror jag inte ett dugg på vad säljaren säger och du kan gott ha is i magen. Det finns oerhört mycket begagnad BMW till salu. Den här bilen verkar även sakna de bekväma sportstolarna som gör mycket för komforten (finns i Pluspaket/Lifestyle/M-sportpaket).

Jag har själv ägt och sålt två stycken BMW sedaner och de blir med allra största sannolikhet de två sista om jag inte får för mig att någongång i framtiden köpa mig en M5 eller liknande :-)

Så varför inte istället satsa på en Coupe eller Touring, båda dessa alternativ är var för sig vettigare än just sedanen i nästan alla lägen. Du bör kunna finna en fin 320 Touring med Pluspaket/Lifestyle för 120kkr med motsvarande miltal. Jag sålde min egen 04:a för 146kkr förra året och de har säkert gått ned rejält sedan dess.
max 105 KSEK. Tror också du kan få den för 100 KSEK. Men jag tycker det är dyrt för en sju år gammal bil.
Hej turbo4ever m.fl.

jo ni har ju rätt. 119 för den gubben är i saftigaste laget och visst är det märkligt att det nu plötsligt skulle finnas två spekulanter. Om den har stått i hallen så pass länge som den har gjort.

Vad mer för info kan man plocka fram om en bil egentligen? Som rpivatperson då utan tillgång till bilregister m.m. Få fram allmän data går hos Vägverket och även tidigare ägare om man sätter sig och väntar vid en fax-maskin.

/ Hugo
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Varför inte betala 15 tusen mindre och få en 325 med skinn, automat osv?
Länk
Jag har provkört bilen och den är i utmärkt skick förutom ett sprucket blinkersglas (liten spricka) och ett tryckmärke i främre stötfångaren.

//Lövet
Hej Lövet,

tack för tipset. Den såg intressant ut men tyvärr har den automatlåda. Sedan kommer man upp lite i försäkringsklass med en 325:a fast inte så farligt mer än en 320 för min del. Men manuell är ett krav för mig.

/ Hugo
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Automaten är mycket trevlig men vill man ha manuell ska man naturligtvis inte gå och köpa en automat. Själv gjorde jag tvärtom, köpte manuell fast jag letade automat, vilket jag ångrar bittert i köerna nu ;-)

//Lövet
Själv hade jag inte tänkt köra i stan als utan mest alndsväg ut i landet... Bor ju i utkanten av sthlm och att betala trängselskatt går emot mina principer. Sedan hade jag tänkt börja övningsköra med min samo - det är på tiden - och då är det bra med en manuell låda så vi har större valmöjligheter i framtiden. Men jag hålelr med, automatlådor är fina och mycket behagliga även vid köer på E4:an om man nu skulle hamna där.

/ Hugo
Återigen, varför 320i? 318i är rivigare och jag tycker absolut du skall prova den modellen. Betydligt billigare i drift också. Annars håller jag helt med Andreas som rekommenderar dig en 325i. Lycka till.
Hej,

tack för tipsem om bilen FredrikE39. Det ser intressant ut, Västerås också. Blir en semestertripp dit kanske.

turbo4ever; jag provkörde ju en 318 för någon vecka sedan och allt var perfekt bortsett från lite rost på förardörren. Väldigt lite som knappt syntes och ytligt. Givetvis skulle man ordna till detta utlovades. Så dagen därpå - tidig morgon - när jag skulle ringa och knipa den fick jag höra att den redan var såld. Tyvärr. Det verkar finans få fina 318 sedan 4D ute på marknaden som är något så när färska med få mil. FredrikE39 har ett intressant exemplar har jag sett.

Min upplevelse var att 320 brummade mer tack vare V6:an. Annars var det ingen större skillnad rent körmässigt. Nu körde jag bara några kilometer och helt legalt. 318 kändes lite piggare och så vet jag ju hur siffrorna ser ut. Lägre förbrukning, lägre försäkringspeng och billigare underhåll tack vare V4:an.

Nu ska jag få ett svar imorgon då bilen skulle besiktigas under morgondagen.

/ Hugo
Skriv inte "V6" eller "V4", BMW gör inga såna. ;)
Tack för påpekandet AKN. Hade jag ingen aning om. Vad heter det då? Jag har ingen större koll på BMW alls. Men jag hoppas äga en inom en snar framtid och lär mig ständigt här på forumet.

/ Hugo
na
630
navi
BMW325xi -06
BMW har raka sexor och fyror, dvs alla cylindrarna ligger i rad.
Säg bara fyr eller sexcylindrig så blir det rätt i alla fall.
Ah, tack navi. Då är jag med på noterna.

/ Hugo
Kärt barn har många namn. En rak 4 fyrcylindrig motor kan benämnas rak 4a, rad 4a, 4cyl eller kort o gott 4a, finns säkert många fler namn. Att prata om V när det handlar om cylindrar på rad blir lite fel.
En V-motor har 2 cylinderrader med en gemensam vevaxel där vestakar/kolvar bildar ett "V".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.