|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har just blivit ägare av en 520IA -91 och bilen har följande problem. Den drar 1,3 liter per mil vid lugn körning och bilen känns slö, samtidigt som ett pysande ljud hörs under insuget, tjuvluft kanske? Automatlådan ligger och växlar ibland vid landsvägsfart. Hur får man upp oljestickan den sitter fast. Motor stiger i temp när man ligger 120-130. Bilen vibrerar kraftigt i ratten men bara ibland. någon bussning? | |
|
Hej, förbrukningen beror med största sonnolikhet på trasig lambdasond. Angående tjuvluften så testa att spruta startgas där pysljudet lokaliseras. Ökar motorn i varv så tjuvluftar den. Låter som att du bör serva automatlådan. (byte av filer och olja) Angående tempen så kontrollera kylvätskenivån och lufta systemet ordentligt. Kontrollera lufttrycket och balansen i hjulen. //Håkan |
|
|
Är det inte så att 520 är för trött för automat vilket gör att den får växla för minsta motlut? Tror inte det är något fel på den. |
|
| 24v är inte trött. skall gå bra med automat. jag hade med ett pysande ljud på min 520 91, blev aldrig klok på det! angående slö motor, antingen sonden eller lmm som brukar gå sönder. sen till vibrationerna, dåliga däck/obalans, eller bussningar eller leder! tempen, kolla luft i systemet termostat och vattenpump, borde ju gå upp i temp vid stillastående med då! | |
|
När jag skrev att jag inte tror det är något fel så syftade jag till automatlådan. Vad drar den i 90 på landsväg? Går den upp på rött vid 120-130km/h? |
|
| Ligger man 110 så går den upp på rött, men jag ska byta termostaten. Glykolen är nog aldrig bytt, detsamma med automatlådeoljan. Det blir en service snart. Vad den tar i landsvägsfart har jag ingen aning om. | |
| Just blandad körning varierar så mycket från person till person vilket gör det omöjligt att avgöra vad som är normalt eller inte. | |
| Har besiktat bilen, avgasvärdena var bra. jag har kollat efter ev tjuvluft dvs bytt samtliga slangar som varit dåliga men pysandet under insuget kvarstår. samt bytt tändstiften. Jag har kört 40 mil och reserven tänds närsomhelst... Jag har kollat prestandan och den gör 0-100 på 10,7 och toppar runt 200 så den verkar ju gå okej. | |
|
ett ljud som kan uppfattas som pysande har jag och har haft på bägge mina 525 samt att det fanns på en polares 520 och detta ljud kommer från insuget och verkar vara helt normalt.. dvs att står man och varvar till bilen så pyser det till lite om insuget. |
|
|
Jepp ljudet kommer kring insuget och när man stänger av den så pyser det till lite extra, det kanske ska vara så MVH Roger J |
|
|
Jag hade en bil som kändes ovanligt slö och gick upp i temperatur. Det visade sig att tändningen (normalt +7) stod så lågt (+2) att bilen var tvungen att jobba mycket hårdare och gjorde av med mer energi som värme än effekt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Jaha då har man tankat och förbrukningen var 1,34 lite mycket tycker jag nog | |
|
Jag lånar tråden lite, om det är ok. Har en 535 -91 som drar ~2,2 L/milen blandad körning. Kommer knappt 35 mil på fulltank (80 liter). Den blöddrar väldigt mycket på tomgång, så jag kan tänka mig att det är lambda sond eller något. Nån som vet vad det brukar vara? Sen har bilen stått sen april, och nu när jag körde igång den så har den ingen tomgång när den är kall. Om man inte gasar när man startar den så dör den, och sen ligger den runt 400-500 rpm och vill dö hela tiden. Nån anning om vad det kan vara? /zEr0 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.